0  |  2

اگر به شغل رویایی خود دست نیافتید، باید چکار کنید؟

اگر به شغل رویایی خود دست نیافتید، باید چکار کنید؟

گاهی در یک سازمان بزرگ و گاهی در یک شرکت کوچک، به دنبال شغل رویایی خود می‌گردید. برای تصدی آن شغل درخواست می‌دهید، اما با درخواست‌تان موافقت نمی‌شود. طبیعی است که احساس ناخوشایندی را تجربه کنید و مدتی طول بکشد تا اثر این احساس از بین برود. اما واقعیت این است که نباید تسلیم شوید. خودتان را با شرایط جدید تطبیق دهید و تا رسیدن به شغل رویایی‌تان دست از تلاش برندارید.

در ادامه مطلب چهار استراتژی معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کند بر ناامیدی حاصل از نرسیدن به شغل رویایی‌تان غلبه کنید:

۱.عدم پذیرش در شغل رویایی‌تان،‌ پایان راه نیست

با عدم موافقت درخواست شغلی‌تان، ممکن است با خودتان فکر کنید فرصت بسیار بزرگی را از دست دادید و شاید هرگز نتوانید اهداف زندگی خود را محقق کنید. اما این تصورات کمکی به شما نخواهد کرد. در عوض با نگاهی به گذشته، به تلاش‌های ناکام خود بنگرید و بیندیشید که این اشتباهات و ناکامی‌ها چگونه توانسته مسیرها را برای شما هموار و درهای بیشتری به روی‌تان باز کند. گاهی از دست دادن یک شغل باعث می‌شود خودتان را از لحاظ حرفه‌ای مجهزتر کنید.

۲.ناامیدی خود را طوری هدایت کنید که به انگیزه تبدیل شود

اگر شما به خاطر فقدان تجربه یا مهارت‌های خاصی مورد پذیرش قرار نگرفتید، اکنون فرصتی فراهم شده تا خشم خود را تبدیل به محرکی برای ادامه‌ی کارتان کنید. یادگرفتن یک زبان برنامه نویسی جدید، یا دریافت یک گواهینامه معتبر، ممکن است دشوار باشد، ولی به شما اعتماد به نفس و احساس قدرت بیشتری می‌دهد. تا آنجا که با خودتان می‌گویید: «دیگر هیچ‌کس به‌خاطر نداشتن فلان گواهینامه یا مهارت نمی‌تواند درخواست مرا رد کند.»

اگر به شغل رویایی خود دست نیافتید، باید چکار کنید؟

۳.ابزارهای جایگزین برای رسیدن به هدف‌تان را پیدا کنید

برای هر هدفی که دارید احتمالا مسیرهای جایگزینی هم وجود دارند. از خودتان بپرسید:

۱.آیا شرکت رقیبی وجود دارد که برای موقعیت‌های مشابه استخدام کند؟ (مثلا شرکتی با درخواست شما برای استخدام در واحد بازاریابی موافقت نمی‌کند، ولی شرکت دیگری حاضر به انجام این کار هست).

۲.آیا نقش‌های مجاوری هم وجود دارند که همچنان مناسب باشند؟ (مثلا شما با یک نقش در بخش فروش راحت هستید یا در بخش ارتباطات یا در بخش روابط توزیع‌کننده؟).

۳.آیا فروشندگان، عرضه‌کنندگان، یا کسب‌و‌کارهای مرتبطی وجود دارند که بتوانید برای آنها کار کنید؟ (ممکن است بتوانید در یک آژانس تبلیغاتی، شغلی به دست آورید که خریدهای شرکت ایده‌آل شما را در فضای مجازی اداره می‌کند).

۴.آیا نقش‌های «فیدر» وجود دارند که بتوانید بر عهده بگیرید؟ (پروفایل افرادی در لینکدین که شغل موردنظر شما را دارند، بررسی کنید. مسیر شغلی آنها چه بوده است؟ ببینید آیا می‌توانید شغلی مانند شغل قبلی آنها داشته باشید؟)

۴.روش‌هایی بیابید تا همواره مورد توجه شرکت ایده‌آل‌تان باشید

هر کسی در هر حیطه شغلی که مشغول به فعالیت می‌شود، ممکن است به دلایل مختلفی، به میل شخصی یا از روی اجبار شغل مورد علاقه‌اش را رها کند.

وقتی با درخواست شغلی ‌شما موافقت نمی‌شود، بهتر است به خاطر فرصتی که به شما دادند از آنها تشکر و کاری کنید که آنها متوجه شوند همچنان به این شرکت و شغل مورد نظر علاقمندید. می‌توانید به آنها بگویید، هر زمان احساس کردند به شما نیاز دارند، با کمال میل حاضرید در سایر نقش‌های موجود با آنها همکاری کنید.

حتی می‌توانید رویدادهای آن شرکت را به طور دوره‌ای پیگیری کنید تا هر وقت فرصتی برای گفتگو پیش آمد آن را از دست ندهید. در این صورت به محض اینکه موقعیت شغلی دیگری پیش بیاید (فرقی نمی‌کند در شش ماه یا سه سال بعد)، آن شرکت به وضوح شما را به یاد خواهد داشت و شما در اولویت استخدام قرار خواهید گرفت.

طبیعی است که هر کسی آرزوی فرصت شغلی عالی و تمام عیاری را داشته باشد و وقتی نتواند آن را به دست آورد، احساس شکست کند. ولی با استفاده از این استراتژی‌ها، می‌توانید این عدم‌پذیرش را به فرصت‌های بهتری برای حرکت رو به جلو تبدیل کنید.

برگرفته از سایت hbr.org

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com