0  |  0

الاکلنگ هزینه‌ها و افزوده‌ها در اقتصاد دانش بنیان

الاکلنگ هزینه‌ها و افزوده‌ها در اقتصاد دانش بنیان

اقتصاد ایران امروزه نیازمند دانش است و روی آن تاکید دارد. این دانش باید سودآور بوده و قابلیت پول‌سازی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین المللی داشته باشد.
یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه سال‌های بسیاری است که کشور در حوزه دانشگاهی سرمایه‌گذاری کرده است به گفت: با توجه به اینکه کشور از نظر تعداد دانشگاه جزو کشورهای برتر دنیا است، استفاده از دانش دانشگاه‌ها در حوزه تولید از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.
رحمان سعادت افزود: دانش، حوزه گسترده‌ای دارد و این که از تمام دانش در حوزه تولید استفاده شود، شاید ضرورت نداشته باشد.
وی ادامه داد: وقتی از اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌شود در واقع منظور دانشی است که بتواند سودآوری داشته باشد. بخشی از دانش‌ها صرفا جنبه تئوریک دارند و برای مقطع کنونی سودآوری ندارند بلکه در سال‌های آینده کاربردی می‌شوند.
به گفته این استاد دانشگاه؛ اقتصاد ایران امروزه نیازمند دانش است و روی آن تاکید دارد. این دانش باید سودآور بوده و قابلیت پول‌سازی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین المللی داشته باشد.
سعادت گفت: این تولیدات باید مزیت نسبی صادراتی داشته باشند و بازارهای بین المللی را تسخیر کند. این محصولات باید به جز درآمد ریالی، درآمد ارزی نیز داشته باشند تا بتوان در کنار درآمدهای نفتی درآمدهای صادراتی و ارز آوری داشت.
وی با بیان اینکه کشور ما در این حوزه کاملا پویا است به طوری‌که در فناوری سلول‌های بنیادی و نانو تکنولوژی دستاوردهای چشم گیری داشته و توانسته مزیت نسبی برای کشور ایجاد کند، گفت: در سال نام‌گذاری تولید، از تولید دو نوع تعریف به میان می آید؛ یکی محصولی است که دانش در تهیه آن دخیل است و در تولید نهایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و دوم فرآیند تولید است که به استفاده از مواد اولیه، نیروی کار، خط تولید، بازاریابی و لجستیک باز می گردد.
این استاد دانشگاه افزود: در اقتصاد دانش بنیان، هزینه‌ها باید کاهش و ارزش افزوده بیشتری فراهم شود. باید توجه داشته باشیم تولید یک بخش است و فروش و تجارت بخش دیگری است ولی ما از این مسئله غافل هستیم. ما باید از بازار و تقاضا به سمت تولید برویم. اگر محصولی تولید شود که مورد تقاضای بازار نباشد موجب ضرر تولیدکننده است.فقدان توجه به بازار و سرمایه‌گذاری‌ها باعث ضرر در اقتصاد کشور می‌شود.
سعادت گفت: برخی از سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است بر اساس تقاضای بازار نباشد. بعد از چندین دهه آموزش اقتصاد در دانشگاه‌ها سرفصل‌های تدریس شده منطبق با نیازهای جامعه نبوده و این سرفصل‌ها باید به‌روزرسانی شوند. در دنیای امروز سطح دانش و سهم آن در اقتصاد دانش بنیان باید افزایش یابد. تا زمانی که به این موضوع اهمیت داده نشود، در بازار رکود وجود دارد.
به گفته این استاد دانشگاه؛ توجه به بازار چه تولیدات دانش بنیان باشند و چه نباشند در سال تولید دانش بنیان بسیار با اهمیت است. در سال تولید دانش بنیان باید در حوزه بازاریابی در بازارهای داخلی و خارجی هم توجه ویژه شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com