0  |  0

هزینه واردات رسمی 2 برابر واردات قاچاقی

هزینه واردات رسمی 2 برابر واردات قاچاقی

حبیب‌الله حقیقی‌ درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بخشی‌ از قاچاق دام که در سال 1392 صورت می‌گرفت در سال 1393 به مسیر رسمی خود بازگشت و میزان قاچاق در این حوزه کاهش یافت که یکی از دلایل‌ آن صادرات دام با چارچوب مشخص و ضوابط اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برآوردهای کلی حاکی از آن است که در سال گذشته میزان قاچاق نسبت به سال 1392 کاهش داشته و حتی در برخی حوزه‌ها توقف رشد قاچاق داشتیم، افزود: به عنوان مثال واردات رسمی در حوزه موبایل افزایش یافته و رشد قاچاق آن متوقف شده است. در حوزه سوخت نیز با اقداماتی که انجام شده میزان قاچاق کاهش یافته است.

کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک به 4 روز

حقیقی با اشاره به ضرورت تسهیل در امر واردات، از کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک از 26 روز به چهار روز خبر داد و اظهار کرد: این موضوع با استفاده از سامانه جامع یکپارچه گمرک انجام شد، چون پیش از این در بعضی مواقع ترخیص کالا بعضا تا 70 روز نیز طول می‌کشید و این در حالی است که به ازای هر روز تاخیر، هزینه‌ های جانبی واردات افزایش می‌یابد.

حقیقی با اشاره به حوزه مشتقات نفتی نیز گفت: در این بخش در سال گذشته نسبت به سال 1392 حدود 35 درصد رشد صادرات مشتقات نفتی داشتیم که میزان قابل توجهی است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عین حال بیان کرد: در سال 1392 حدود 8.5 میلیون گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد شد و با توجه به این‌که مصرف سالانه گوشی 10 میلیون است، می‌توان نتیجه گرفت که حدود 1.5 میلیون گوشی به صورت رسمی وارد کشور شده و بقیه قاچاق بوده که این آمار در سال 1393 کاهش یافته است و واردات رسمی آن افزایش پیدا کرد.وی با بیان این‌که متاسفانه واردات رسمی هزینه‌بر است، بر ضرورت کاهش هزینه‌ واردات قانونی تاکید کرد.

قاچاق برای قاچاقچی به صرفه است

حقیقی در عین حال بیان کرد: قاچاق در کشور ما برای قاچاقچی به صرفه است، چون هزینه‌های مترتب بر واردات رسمی در کشور به گونه‌ای است که انجام کار قاچاق را در کشور به صرفه می‌کند.

او افزود: برای یک وارد‌کننده رسمی، واردات موبایل به دلیل هزینه های جانبی دیگری که دارد به ازای یک دلار سه هزار تومانی حدود 5000 تا 6000 تومان باید هزینه کند و این در حالی است که این هزینه برای قاچاقچی 3500 تا 4000 تومان تمام می‌شود؛ بنابراین قاچاق به صرفه‌تر است و می‌توان گفت که هزینه واردات رسمی دو برابر واردات قاچاق است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عین حال بیان کرد: بحثی در زمینه روان‌سازی و تسهیل در امر واردات کالا داریم که مبتنی بر این اصل است که واردات به گونه‌ای نباشد که به تولید داخل صدمه بزند و از طرفی واردات رسمی باید برای وارد‌کننده به صرفه باشد تا به دنبال راهی برای واردات غیررسمی نباشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com