0  |  0

زمینه افزایش مبادله تجاری ایران و ایتالیا تا 10 میلیارد دلار

زمینه افزایش مبادله تجاری ایران و ایتالیا تا 10 میلیارد دلار

گروه اقتصادی- خبرگزاری فارس، هفته گذشته هیات تجاری ایتالیایی با حضور 16 نفر از مدیران شرکت‌های برجسته این کشور در رأس وزیر توسعه اقتصادی وارد ایران شدند و مذاکرات جدی برای همکاری‌ مشترک با ایران انجام دادند.

احمد پورفلاح رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد پیش شرط‌های توسعه روابط تجاری با ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: کشور ایتالیا زمانی قبل از تحریم‌ها شریک اول تجاری ایران در اروپا محسوب می‌شد و سطح تجاری ایران و ایتالیا تا 7 میلیارد دلار هم رسیده بود، اما در زمان تحریم این رقم به دلیل محدودیت‌ اعمال شده به 1.2 میلیارد دلار رسید، اما به دلیل ظرفیت‌های بین دو کشور تا 10 میلیارد دلار قابل ارتقاء است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های تجهیزات نفتی ایتالیا بر مبنای نفت خریداری شده از ایران است، افزود: حتی این مساله به قدری جدی است که رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا اذعان داشته که ایتالیا آن قدر پولدار نیست که غیر از ایران از جای دیگری نفت بخرد و با احتساب صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران به ایتالیا تراز تجاری همواره به نفع ما مثبت بوده است.

پورفلاح همچنین به این نکته اشاره کرد که ایتالیا در بسیاری از زیرساخت‌های صنایع ما از جمله فولاد، لوازم خانگی‌، ماشین‌آلات فرآوری سنگ و چرم نقش موثری داشته است و به نوعی تامین کننده تسهیلات صنعتی ما در این حوزه‌ها محسوب می‌شد.

وی تصریح کرد: ایتالیا در حوزه صنایع نیمه سبک و سبک جایگاه خاصی دارد و به نوعی در دنیا از نظر صادرات صنعتی مقام پنجم را به خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا،‌ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌گذاری‌ دولت برای میدان دادن به بخش خصوصی داخلی تصریح کرد: طی 2 روز حضور هیات ایتالیایی در ایران بیشترین ملاقات‌ها با دولتمردان اختصاص داده بود و به نظر می‌رسد که دولت در این رابطه نباید با بخش خصوصی رقابت کند، بلکه فضایی ایجاد شود تا بازرگانان ایرانی نیز بتوانند با طرف خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک وارد مذاکره شوند.

وی گفت: اکنون قطعه‌سازان و فعالان بخش فرآوری سنگ مایل‌‌اند تا با ایتالیایی‌ها در این زمینه وارد مذاکره شوند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که بازرگانان ما از اکنون باید برای هر تیم خارجی برنامه و طرح راهبردی داشته باشند، تا طرف مقابل بداند که با چه میزان هزینه قرار است به چه بازاری وارد شود، به عنوان مثال اگر سالانه دو میلیون دستگاه یخچال در ایران مصرف می‌شود، بدانیم چقدر تولید داخلی است و چقدر از طریق تولید خارجی باید تامین شود.

پورفلاح همچنین ایجاد ظرفیت برای جذب گردشگران خارجی را یکی دیگر از مسایلی عنوان کرد که شاید آن طور که باید به آن توجه نشده و افزود: سالانه بیش از 1500 میلیارد دلار در کشورهای هدف و مقصد توسط گردشگران هزینه می‌شود و ایران که در شمار 10 کشور پرجاذبه دنیا است، حتی اگر 5 درصد از این رقم را هم جذب کنیم، حدود 75 میلیارد دلار یعنی بالاتر از درآمد نفتی‌مان وارد کشور می‌شود.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا نباید اکنون که تحریم‌ها لغو شده بداخلاقی برخی کشورها در دوران تحریم که با عجله کشور را ترک کرده و سطح دیپلماسی را به حداقل رسانده‌اند، فراموش کنیم و در عین حال برای کشورهایی که در این دوران روابط تجاری خود را با ما حفظ کرده‌اند، ارزش بیشتری قایل شویم.

وی از اعزام 2 هیات تجاری ایرانی به ایتالیا در پایان مرداد ماه و هفته دوم مهر ماه به ایتالیا خبر داد و گفت: با اعزام این هیات‌ها زمینه‌ همکاری جدی‌تر بین بخش خصوصی دو کشور بررسی می‌شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com