0  |  0

نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی قطعی نیست

نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی قطعی نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس مناقشه آماري دو مرکز دولتي در ماه اخير چالش جديد ايجاد کرد تا جايي که عادل آذر رئيس مرکز آمار عنوان کرده بود، براساس مصوبه شوراي عالي آمار اين مرکز متولي انتشار آمارهاي اقتصادي کشور است. اين بدان معنا بود که حتي بانک مرکزي که طي ساليان گذشته اقدام به انتشار آمار رشد اقتصادي و تورم و امثال آن مي‌کرده است، بايد با هماهنگي اين مرکز اقدام کند.

روز گذشته عادل آذر در حاشيه همايش برنامه ريزي برنامه ششم توسعه در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به اين‌که مصوبه شوراي عالي آمار تاکيد بر ماده (54) قانون برنامه پنجم توسعه مبني بر معرفي مرکز آمار به عنوان مرجع رسمي تهيه توليد اعلام و انتشار آمارهاي رسمي است، اظهار کرد: شوراي عالي آمار تصويب کرد که شاخص‌هاي اصلي آمارهاي رسمي شامل نرخ بيکاري، نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادي بايد از سوي مرکز آمار منتشر شود که در مورد آن نيز به توافق رسيديم، اما دوباره در اعلام نرخ تورم خرداد‌ماه بانک مرکزي نسبت به انتشار آن اقدام کرده است.

آذر به توضيح بانک مرکزي در رابطه با انتشار نرخ تورم خرداد‌ماه مبني بر حفظ سري زماني تورم اشاره کرد و يادآور شد:‌ بنابراين توضيح ديدگاه بانک مرکزي بيشتر استفاده کارشناسي از نرخ اعلامي بوده که تاکيد مي‌کند مرجع رسمي انتشار آمار مرکز آمار ايران است، ولي ما به منظور حفظ سري بانک مرکزي اين نرخ را اعلام کرديم.

وي ادامه داد: توقع ما به عنوان شوراي ملي آمار از بانک مرکزي اين است که شاخص هايي مثل نرخ تورم را اينگونه اعلام نکند، بلکه براي حفظ سري زماني خود آن را محاسبه کنند، چرا که اعلام اين نرخ موجب تشتت در مقادير آماري شده و شائبه‌هايي را در جامعه ايجاد مي‌کند که به نفع نظام آماري و حاکميت نيست.

وي با اشاره به اينکه در ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه به آمارهاي رسمي و آمارهاي تخصصي مورد توجه قرار گرفته است، توضيح داد: اين در حالي است که آمارهاي پولي و مالي جزو آمارهاي تخصصي بانک مرکزي است که بنابر بند "ب" اين ماده نيز دستگاههاي مربوطه مي توانند آمارهاي تخصصي را محاسبه و منتشر کند، اين در حالي است که حتي اگر ترديدي در مورد برخي شاخص‌ها و يا رسمي بودن آنها وجود دارد، همه بر رسمي بودن سه شاخص اصلي نرخ تورم، رشد اقتصادي و نرخ بيکاري هستند اجماع دارند و کسي در اين مورد شک ندارد بنابراين اين آمارها داراي حوزه تخصصي در يک مرجع بالاتر از دستگاه‌هاي اجرايي و تخصصي هستند.

رييس مرکز آمار همچنين در مورد اين‌که از لحاظ کارشناسي و محاسبات، مرکز آمار و بانک مرکزي کدام يک در سطح بالاتري قرار دارند، يادآور شد: با توجه به اينکه بانک مرکزي از سال‌هاي دور سري زماني را براي تورم حفظ کرده است، ما هم معتقديم که بايد به عنوان گنجينه اطلاعاتي ارزشمندي حفظ مانده و نبايد ترد شود. بنابراين همان طور که مصوبه شوراي عالي آمار بانک مرکزي را از محاسبه آمارهاي رسمي منع نکرده است، مي تواند به آن ادامه دهد، ولي انتشار آمار مورد تاکيد است، چرا که منطقي نيست در هر ماه چند نرخ تورم داشته باشيم و کسي آن را نمي‌پذيرد از اين رو وقتي قانون به صراحت و شفاف رسميت را به مرکز آمار مي‌دهد ديگر دليلي بر ادامه انتشار از سوي ساير مراجع نيست.

رئيس مرکز آمار ايران ادامه داد: بانک مرکزي براي توجيه حفظ سري زماني در محاسبات با منعي روبه رو نيست و مي تواند براي استفاده داخلي خود به آن ادامه دهد و حتي اگر کارشناسان، نخبگان و مراجع ديگر آمارها را درخواست کردند در اختيارشان قرار دهد، ولي در اعلام بايد چشم‌پوشي کند، چرا که ما تاکيد داريم که بانک مرکزي در اين موارد بايد اصول را رعايت کند.

وي همچنين در اين رابطه که فکر نمي کنيد عملکرد مرکز آمار در انتشار آمار موجب اقدام بانک مرکزي براي اعلام آمارهاي رسمي شده است،به گونه‌اي که در يکسال گذشته بانک مرکزي چهار بار نرخ رشد اقتصادي را اعلام کرد اما مرکز آمار به عنوان مرجع رسمي هيچ اقدامي در اين مورد نکرد، توضيح داد: از آنجايي که مرکز آمار در نظر دارد، نرخ قطعي را اعلام کند همچنان هم اگر کسي به ما نسبت به عدم انتشار آمار آن ايرادي وارد کند، معتقديم که ما مرجع هستيم و فعلا نرخ رشد بانک مرکزي اعلام شده و نرخ ديگري اعلام نمي‌کنيم تا نرخ قطعي مشخص شود. در عين حال که نرخ‌هاي رشد اقتصادي اعلامي برآورد بوده و قطعي نيست، بنابراين براي اين‌که يک عدد براي رشد اقتصادي داشته باشيم مرکزآمار نسبت به انتشارنرخ هاي برآوردي اقدام نکرد .

وي توضيح داد: واقعيت اين است که در حال حاضر عددي که تحليل ها را دچار تعارض کرده نرخ تورم است و شوراي ملي آمار هم در مورد تورم تمرکز دارد چرا که نرخ‌هاي متفاوت در اين بخش جامعه را دچار سردرگمي کرده است، بايد توجه داشت که ما در مرکز آمار در سوم هر ماه نرخ تورم را حتي زودتر از بانک مرکزي آن را نيز اعلام مي‌کنيم و تاخير زماني در اين مورد نداريم و در مورد نرخ بيکاري هم مشکلي وجود ندارد.رييس مرکز آمار ايران در مورد زمان اعلام رشد اقتصادي از سوي مرکز آمار نيز يادآور شد: به زودي آن را اعلام مي‌کنيم و تلاش ما براين است تا عددي قابل اعتماد و کامل را منتشر کنيم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com