1  |  8

نکاتی درباره سرمایه گذاری مستقیم خارجی

نکاتی درباره سرمایه گذاری مستقیم خارجی

سرمایه گذاری مستقیم خارجی چیست؟

سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI)، سرمایه گذاری است که توسط یک شرکت ، در شرکتی دیگر و در کشوری دیگر صورت می‌گیرد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی اصولا با سرمایه گذاری غیرمستقیم مانند که در آن در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سرمایه گذاری می کنند تفاوت دارد.

در این نوع سرمایه گذاری، شرکت سرمایه گذار دارای قدرت تاثیر گذاری و تصمیم گیری در شرکتی که سرمایه‌گذاری کرده است می‌باشد. در کشورهایی با اقتصاد باز و با نیروی کار ماهر که از لحاظ رشد دارای چشم انداز مناسبی هستند، سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

ین سرمایه گذاری می‌تواند به صورت شرکت تابعه و یا سرمایه گذاری مشترک صورت گیرد. مرز آستانه‌ای برای یک سرمایه گذاری مستقیم خارجی 10 درصد می‌باشد. یعنی سرمایه گذار خارجی باید حداقل 10 درصد از سهام دارای حق رای(سهام عادی) شرکت مورد نظر را داشته باشد.

استراتژی های سرمایه گذاری مستقیم خارجی

استراتژی های سرمایه گذاری مستقیم خارجی دو نوع می باشد. در استراتژی اول شرکت خارجی در کشور دیگر از ابتدا شروع به خرید کارخانه و زمین می کند. این استراتژی سرمایه گذاری سبز نامیده می شود. کاری که شرکت هایی از قبیل مک دونالند و استارباکس در توسعه کسب و کارهای خود انجام می دهند. در استراتژی دوم شرکت خارجی اقدام به بدست آوردن شرکت مورد نظر از طریق ادغام و تصاحب می‌کند. این استراتژی را سرمایه گذاری قهوه ای می نامند. نمونه این استراتژُی توسط شرکت تاتا موتورز در جدا کردن لند کروز و جگوار از شرکت فورد در سال 2008 استفاده شد.

انواع سرمایه گذاری مستقیم خارجی

این سرمایه گذاری را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد. افقی و عمودی. در سرمایه گذاری افقی شرکت در کسب و کاری سرمایه گذاری می کند که خود آن شرکت در کشور خود، مشغول به همان فعالیت می‌باشد. در سرمایه‌گذاری عمودی شرکت در سایر کسب و کارها که در نقش تامین کننده یا توزیع کننده می باشند، سرمایه گذاری می‌کند.

پیامدهای سرمایه گذاری مستقیم خارجیسرمایه گذاری مستقیم خارجی هم برای کشورهای در حال توسعه و هم کشورهای توسعه یافته به منظور پر کردن شکاف بین پس انداز و سرمایه گذاری، مطلوب می باشد. بنابراین سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق آوردن سرمایه، این شکاف را از بین می برد و همچنین شکاف‌هایی در زمینه مدیریت، کارآفرینی، تکنولوژی و مهارت را از بین می برد.

همچنین مطالعات نشان ‌می‌دهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به هر علت و شکلی که صورت پذیرد، اثرات قابل ملاحظه ای بر روی متغییرهای کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد مالیاتی دولت، کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، افزایش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش واردات، و تاثیر مثبت در تراز پرداخت ها دارد.

جهت دریافت فایل مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک نمایید.

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com