0  |  1

هرم سرمایه گذاری چیست؟

هرم سرمایه گذاری چیست؟

هرم سرمایه‌گذاری یک توصیف بصری از اصولی است که سرمایه‌گذاران باید بر مبنای آن پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را مرتب کنند به طوری که هر میزان از پول سرمایه‌گذاری شده داری سطح ریسک متفاوتی باشد. در این راستا، بیشترین مقدار پول سرمایه‌گذاری شده باید کمترین ریسک را داشته باشند و بخشی کوچکی از پول باید در دارایی‌هایی با ریسک بالا سرمایه گذاری شود. این اصل باعث می شود تا در هنگام شوک‌های وارده و رکود بازار، سرمایه‌گذاری افراد دچار نوسان شدید نشود.

پایه و اساس یک سرمایه‌گذاری هرمی شامل سرمایه گذاری‌های مطمئن و بسیار نقد شونده؛ مانند حساب‌های پس انداز و یا گواهی‌های سپرده کوتاه مدت می‌باشد. امنیت و دسترسی آسان به این سرمایه‌گذاری را می‌توان همانند بازده بالای ‌سرمایه‌گذاری‌های  با ریسک بالاتر و نقد شوندگی پایین‌تر در نظر‌گرفت. با این وجود، داشتن چنین مقدار پایه‌ای از ‌سرمایه‌گذاری‌های  موجود و در دسترس، به این معنی است که سرمایه گذاران در هنگام رویارویی با هزینه‌های غیرمنتظره به سرعت می‌توانند می توانند سرمایه‌گذاری خود را به پول تبدیل کنند. این کار باعث جلوگیری از فروش ‌سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت یا سرمایه‌گذاری با نقدینگی پایین و ایجاد هزینه برای سرمایه گذار جلوگیری می‌کند.

گام بعدی در یک سرمایه‌گذاری هرمی، سرمایه‌گذاری در مواردی همانند گواهی سپرده بلند مدت، اوراق بهادار دولتی و خرید اوراق قرضه شرکت‌هایی است که از نظر مالی و اداری وضع خوبی دارند؛ این ‌سرمایه‌گذاری‌ها دارای درآمدی معقولی هستند، زیرا بابت پول سرمایه‌گذاری شده، بهره ثابتی پرداخت می‌کنند. همچنین ریسک از دست دادن پول در این سرمایه‌گذاری‌ها بسیار کم است، اما گواهی سپرده و اوراق قرضه دارای سررسید می‌باشند، یعنی پول سرمایه‌گذاری شده افراد بعلاوه بهره به آن‌ها بازپرداخت می‌شود. از آنجایی که اگر زودتر از سرسید این ‌سرمایه‌گذاری‌ها به وجه نقد تبدیل شوند ممکن است زیان هایی را در برداشته باشد، سرمایه گذاران باید طوری برنامه ریزی کنند که تا قبل از موعد سررسید، آنها را به وجه نقد تبدیل نکنند.

سهام و صندوق های مشترک سرمایه‌گذاری می‌توانند بازده مناسبی داشته باشند و به سرمایه گذاران این اجازه را می‌دهند که با فروش آنها در قیمت‌های پایین نیز،  سود قابل توجهی کسب کنند. اما رکود در بازار سهام باعث کاهش ارزش سهام و زیان سرمایه‌گذاران می‌شود. بازده بالقوه سهام و صندوق های مشترک سرمایه‌گذاری و همیچنین ریسک آنها، آنها را در راس هرم سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد. بیشتر پول افراد به سمت سهام و صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری مشترکی می‌رود که از لحاظ رتبه به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفته می‌شوند و مقدار کمی از پول افراد به سمت ‌سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بسیار بالا می‌رود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com