0  |  1

ریسک کلان چیست؟

ریسک کلان چیست؟

ریسک کلان نوعی ریسک سیاسی است که شرکت‌هایی که در بازارهای خارجی به فعالیت مشغول هستند با آن مواجه می شوند. افزایش استفاده از تکنولوژی به کسب و کار این اجازه را می‌دهد تا بتواند در بازار کشورهای خارجی وارد شود و از این طریق فروش خود را افزایش دهد. در اکثر موارد، راه اندازی کسب و کار در یک کشور خارجی، همانند راه اندازی کسب و کار در همان کشور نیست. علاوه بر این، ریسک‌های کلان در بازارهای خارجی ممکن است تنها نتیجه جریان‌های سیاسی یا خط مشی کسب و کار نباشند.
یک نوع رایج ریسک کلان، مربوط به نوسان نرخ ارز کشور خارجی می‌باشد. نوسان نرخ ارز ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیافتد، مانند سیاست‌ پولی کشوری که در آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ارزیابی بازارهای خارجی از ارز آن کشور یا تغییرات قابل توجه در منابع خارجی آن کشور. نوسان نرخ ارز می تواند مشکلاتی را در خصوص تعیین قیمت درست کالا و خدمات تولید شده در کشور خارجی ایجاد کند. همچنین کسب و کار ممکن است در خصوص وارادات و صادرات کالا با مشکلاتی مواجه شود، زیرا نوسان نرخ ارز، ممکن است به شرکت‌های تولیدی اجازه ندهد تا بتواند از انتقال کالای تولیده شده به کشور خارجی درآمد چندانی کسب کند. یک نوی دیگر ریسک کلان، ممکن است از عدم ثبات سیاسی در آن کشور ناشی شود.
بسیاری از کشورهای خارجی مستعد تغییرات سریع و بزرگ درسیستم‌های سیاسی خود هستند. کشورهایی که دارای سیستم فاشیستی یا سوسیالیستی هستند، برای جذب سرمایه گذاری خارجی از این سیستم‌ها دوری کنند، زیرا شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در این کشورها، کسب و کار خود را در معرض ریسک تصاحب شدن و یا ملی شدن فعالیت کسب و کار خود می بینند. شرکت‌هایی که ممکن است در این کشورها فعالیت خود را از دست بدهند، ممکن است در معرض زیان‌های مالی باشند. شرکت‌هایی که سعی می کنند از این ریسک دوری گزیندد، ممکن است اقدام به خرید بیمه ریسک سیاسی کنند.

ریسک کلان
بیمه ریسک سیاسی به شرکت‌ها کمک می کند تا از سرمایه‌گذاری بانک‌ها، وام دهندگان و سرمایه‌گذاران خرد، هنگامی که در یک کشور خارجی دست به فعالیت می‌زنند، اطمینان یابند. این نوع بیمه کسب و کار، ممکن است در مقادیر مختلف و یا تحت شرایط خاص که شرکت به دلیل ریسک کلان در معرض زیان مالی قرار می‌گیرد، خریداری شود. با این وجود، این نوع بیمه‌ها ممکن است برای سرمایه گذاری در کشورهایی که دارای نوسانات سیاسی بالایی هستند و یا در حفظ ثبات نرخ ارز خود ناتوان هستند، موجود نباشد.

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com