0  |  3

خطای معیار چیست؟

خطای معیار چیست؟

خطای معیار، مربوط به استفاده از مرجع نادرست، هنگام ارزیابی عملکرد پرتفوی می‌باشد. این امر می تواند منجر به محاسبات غیر دقیق شود. به عبارت دیگر، این امر می تواند باعث تخمین بیش از حد عملکرد پرتفوی شود و در نتیجه در سرمایه‌گذار اعتماد به نفس کاذب ایجاد می‌کند، و یا منجر به تخمین کمتر از حد عملکرد پرتفوی شود که سرمایه‌گذار را به تغییر استراتژی سرمایه‌گذاری سوق می‌د‌هد، در حالی که این امر واقعا ضروری نمی‌باشد. این امر می تواند مشکلات جدی برای سرمایه‌گذار و مشکلات بزرگتر برای مدیران پرتفوی، کسانی که باید ارزیابی دقیقی از عملکرد پرتفوی خود داشته باشند، ایجاد کند.

سرمایه‌گذاران، از معیار، به عنوان استانداردی برای بررسی عملکرد پرتفوی خود استفاده می کنند. بنابراین انتخاب یک معیار صحیح، مهم می‌باشد. برای مثال، فردی که به میزان بالایی در بازار کالای اروپا سرمایه‌گذاری کرده است، نباید از شاخص نیکی که مربوط به بازار ژاپن است به عنوان معیار استفاده کند، زیار ارتباط مستقیم چندانی با هم ندارند. در عوض، آن سرمایه‌گذار باید از شاخص‌هایی که به بازارهای اروپایی مربوط است، استفاده کند و سعی کند عملکردی برابر آن شاخص و یا بهتر از آن داشته باشد.

همچنین ترکیب دارایی‌های مختلف در یک پرتفوی، می‌تواند منجر به ایجاد خطای معیار قابل توجهی شود. سرمایه‌گذار ممکن است استانداردهای مرجعی را انتخاب کند که به درستی نشان دهنده محتوای پرتفوی نمی‌باشد و در نهایت نمی‌توان از آن به عنوان قالبی مناسب، استفاده کرد. بنابراین، اگرچه ممکن است سرمایه‌گذار در مورد هر یک از دارایی‌ها، محاسبات دقیقی انجام دهد، اما مقایسه آنها با یکدیگر کار بی معنایی است. این امر مانند مقایسه کردن سیب با پرتقال می‌باشد.

همانطور که سرمایه‌گذاران به منظور متنوع سازی پرتفوی خود، تغییراتی ایجاد می‌کنند؛ سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام می‌دهند و یا از سرمایه گذاری‌های قدیمی خارج می‌شوند، در این حین خطای معیار نیز ممکن است رخ دهد. تغییر در ترکیب سرمایه گذاری، باعث می‌شود تا معیارهای قدیمی دیگر مناسب نباشند. بنابراین، سرمایه‌گذاران همانطور که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را تعدیل می کنند، باید مرجع‌های خود را نیز تغییر دهند. ایجاد یک معیار جدید می‌تواند این اطمینان را به وجود آورد که عملکرد پرتفوی از ابتدا به منظور کاهش ریسک خطای میعار و انتخاب معیار صحیح، به دقت دنبال شده است.

در بعضی موارد، ممکن است برای پرتفوی از معیارهای چندگانه استفاده شود. هنگامی که دارایی‌ها داری تنوع بالایی هستند و معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد وجود نداشته باشد، این امر کار معقولی است. سرمایه‌گذارانی که از معیارهای چندگانه استفاده می‌کنند، باید مراقب خطای معیار باشند، زیرا در محاسبات به راحتی می‌تواند خطا رخ دهد و یا از معیاری استفاده شود که بر مبنای سرمایه‌گذاری‌های قدیمی شکل گرفته است. بنابراین، این امر می تواند منجر به تخمین بیش از حد یا کمتر از حد در مورد گروه خاصی از سرمایه گذاری‌ها شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com