0  |  8

بانکداری سرمایه‌گذاری در مقابل بانکداری اختصاصی

بانکداری سرمایه‌گذاری در مقابل بانکداری اختصاصی

افرادی که مشتاق هستند تا در مشاغلی با سرمایه‌های زیاد فعالیت کنند، به بانکداری اختصاصی و بانکداری سرمایه‌گذاری توجه می‌کنند. حتی افرادی که در بخش‌های مالی مشغول به کار هستند، در انتخاب بهترین بخش، ممکن است با مشکل مواجه شوند. فهم کامل این دو بانکداری، در تصمیم گیری درست، بسیار مفید است.

بانکداری اختصاصی

بانکداری اختصاصی دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی و مالی برای اشخاص می‌باشد. این بانکداری بر ارائه‌ی خدمات مالی به مشتریان ثروتمند متمرکز است. خدماتی که بانکداری اختصاصی ارائه ‌می‌کند عبارت است از: مشاوره سرمایه‌گذاری، مدیریت پرتفوی و دارایی، خدمات مربوط به مصون سازی تغییرات نرخ ارز، برنامه ریزی مالیاتی و اداره‌ی دارایی ها. با اینکه ادغام و تملیک (M&A) در حیطه ی بانکداری سرمایه‌گذاری است، بانکداری اختصاصی هم ممکن است در مقیاس‌های کوچک‌تر به ارائه خدمات در این زمینه بپردازند.

بانکداری اختصاصی نسبت به بانکداری سرمایه‌گذاری، شخصی‌تر است. یک بانکدار خصوصی مانند یک مشاور مالی قابل اعتماد عمل می‌کند. بانکداری اختصای برای جذب و حفظ مشتری باید در ایجاد رابطه و اعتماد در مشتریان، ممتاز باشد. یک تحلیلگر مالی که ترجیح می‌دهد کل روز خود را در واحد پشتیبانی به تنهایی صرف کند، احتمالأ فرد مناسبی برای بانکداری خصوصی نیست.

برای تبدیل شدن به یک بانکداری اختصاصی خوب، باید در تمامی زمینه‌های سرمایه‌گذاری، مهارت داشت. از خرید سهام گرفته تا مبادله ی ارز، ETFها ، پیمان آتی و اختیارها. همچنین، بانکداری اختصاصی باید در زمینه‌های برنامه ریزی مالی، مدیریت پرتفوی، مالیات و ‌طرح‌های بازنشستگی، مهارت داشته باشد. یک بانکدار اختصاصی، مشتریان خود را در تمام جنبه‌های مربوط به مدیریت و سرمایه‌گذاری ثروت‌شان راهنمایی می‌کند، که لازمه‌ی این کار آشنایی با طیف گسترده‌ای از خدمات و همچنین نیازمند توانایی تشخیص اهداف مالی، ترجیحات، ریسک پذیری و دیگر جنبه های شخصی مشتریان است که در ارائه‌ی مناسب مشاوره‌ی مالی مناسب، موثر است.

هدف بانکداری اختصاصی افزایش تعداد شرکت هایی است که برای ایجاد بازده بیشتر(یا بالاتر) تلاش می کنند. مجموعه مهارت‌ها و خدمات مالی که بانکداری اختصاصی نیاز دارد، سبب می‌شود افرادی که در این بانک‌ها تجربه کسب می‌کنند، به راحتی بتوانند در سایر بخش‌‌ها فعالیت کنند.

بانکداری سرمایه‌گذاری

بانکداری سرمایه‌گذاری در نقش مشاور و ارائه دهنده خدمات به شرکت‌ها عمل می‌کنند. خدمات این بانک‌ها شامل بررسی تامین مالی از طریق بدهی و یا سرمایه، بازخرید سهام، تجزیه سهام، تجدید ساختار بدهی و عرضه عمومی اولیه است. از آنجایی که بانکداری اختصاصی در ارائه راهکارهای فردی و روابط خود با مشتری نسبت به بانکداری سرمایه‌گذاری برتری دارند، یک بانک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، بیشتر بر روی مدیریت مالی کسب و کار و مهارت‌های مذاکره تمرکز می‌کند. تفاوت دیگر بانکداری اختصاصی و بانکداری سرمایه‌گذاری این است که، بانکداری اختصاصی به طور معمول معاملات مربوط به ادغام‌های بزرگ و یا عرضه عمومی اولیه موفق را پیشنهاد نمی‌کند. بانکداری سرمایه‌گذاری باید در نظر داشته باشند که ممکن است یک دوره‌ی طولانی از کار افتادگی بین زمانی که به انجام معاملات مشغول می شوند و زمانی که معاملات بیلیون دلاری صورت می گیرد وجود داشته باشد.

بانکداری اختصاصی نیازمند مهارت تجزیه و تحلیل حرفه‌ای فرصت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری است و بانکداری سرمایه‌گذاری نیازمند مهارت تجزیه و تحلیل بنیادی حرفه و صنعتی است که در آن فعالیت می‌کند. این دو مهارت ممکن است به نظر شبیه هم باشند، اما بین آنها تفاوت اساسی وجود دارد. این تفاوت اساسی، بین توانایی انتخاب یک سرمایه‌گذاری مناسب برای شخص حقیقی در مقابل توانایی سنجیدن امکان ادغام دو شرکت و بررسی اینکه چقدر می‌توانند با یکدیگر سازگار باشند و تعیین کردن ارزش یک شرکت در مقایسه با شرکت دیگر، است.

بانکداری سرمایه‌گذاری ممکن است فرصت‌های بیشتری برای ترقی و پیشرفت سریع در جایگاه خود نسبت به بانکداری اختصاصی داشته باشد. معاملات بانکداری سرمایه‌گذاری معمولا توسط یک تیم صورت می‌گیرد. برای بانکداری سرمایه‌گذاری بسیار مهم است که به صورت تیمی کار کنند، با این حال این امکان وجود دارد که نتوانند بر نحوه‌ی انجام برخی معاملات نظارت کنند.

تحصیلات

بانکداری سرمایه‌گذاری و بانکداری اختصاصی بیشتر افراد دارای مدرک MBA، حسابداری و مالی از دانشگاه های معتبر را می‌پذیرند. برای کسانی که به تازگی تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اند و تازه وارد بازار کار شده اند، هر گونه آموزش و تجربه در مورد خدمات مالی می‌تواند یک امتیاز باشد. داشتن مدرک CFA و CFP بسیار مفید است. از آنجایی که امروزه تجارت در سطح جهانی، افزایش یافته است، مسلط بودن به زبان دوم خصوصاً انگلیسی، اسپانیایی، چینی و... بسیار موثر است.

هرگونه تجربه اعم از کار کردن به عنوان دستیار در بانکهای اختصاصی یا سرمایه‌گذاری در داشتن رزومه ی خوب به شما کمک خواهد کرد.

کدام یک را انتخاب کنیم؟

اولین سوالی که هر فرد باید برای فعالیت در بانکداری سرمایه‌گذاری یا اختصاصی از خود بپرسد، این است که می‌خواهد با اشخاص حقیقی کار کند یا با شرکت‌های بزرگ؟ قاعدتا این تفاوت خیلی زیاد نیست چون افرادی که سرمایه‌گذاری های بزرگ انجام می‌دهند معمولا همان دارندگان شرکت‌های بزرگ هستند. قبل از انتخاب، به استعداد های ذاتی خود رجوع کنید و ببینید کدام مهارت‌ها در شما قوی‌تر است.

 

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com