0  |  0

افزایش 15 هزار میلیارد تومانی نقدینگی با وام 25 میلیونی خودرو

افزایش 15 هزار میلیارد تومانی نقدینگی با وام 25 میلیونی خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین صمصامی در نشست تخصصی "شفافیت و سالم سازی اقتصاد" اظهار داشت: در نبود شفافیت اقتصادی سیاست های ما به کدام سو می رود؟ شفافیت یعنی روشن شدن نقش و عملکرد نهادها و بازیگران عرصه اقتصاد؛ ما برای سیاست گذاری در عرصه اقتصاد و نظارت و کنترل اقتصاد نیاز به شفاف سازی داریم.

وی افزود: وقتی یک پزشک می خواهد بیماری را درمان کند، ابتدا باید تشخیص درستی از بیماری وی دهد و بعد نسخه بپیچد؛ در اقتصاد نیز به همین منوال است، ابتدا باید وضع اقتصاد به درستی روشن شود و اگر می خواهیم مثلا برای رکود اقتصادی برنامه بریزیم باید بدانیم که علت رکود چیست و پس از آن ببینیم ابزارهای سیاست گذاری برای درمان چه خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سوال که "آیا حمایت از خودروسازان اقتصاد را از رکود خارج می کند؟"، تصریح کرد: دولت 2500 میلیارد تومان وام خودرو داد که ضرب در ضریب فزاینده 6 می شود 15 هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی در جامعه؛ 2 هزار و 500 میلیارد تومان که وام خودرو است، باید دید 12.5 هزار میلیارد تومان کجا می رود و نظام بانکی این پول را چه خواهد کرد؟

صمصامی با بیان اینکه "دولت در فضای تاریکی دارد قدم برمیدارد و هیچ اطلاعات شفاف اقتصادی ندارد"، گفت: اقتصاد ایران به یک سکان‌دار قوی نیاز دارد که اطلاعات دقیقی از اوضاع داشته باشد که برای این کار نیاز به تشکیل بانک اطلاعاتی و شفافیت اقتصادی است و پس از آن باید با تحلیل های درست فضای اقتصادی را شفاف کرد.

وی ادامه داد: غیرشفاف ترین نهاد اقتصاد ما نظام بانکی است، به همین خاطر هر فسادی که رخ می دهد، یک ریشه اش در بانک ها است.

سرپرست سابق وزارت اقتصاد با اشاره به معوقات گسترده سیستم بانکی گفت: بانک ها با استمهال وام ها، نقدینگی را بی خاصیت می کنند.

وی افزود: توان مالیاتی در اقتصاد ما حداقل 2 برابر وضع موجود است، ما اکنون 80 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم که در صورت ایجاد فضای شفافیت اقتصادی می توانیم این رقم را 2 برابر کنیم.

صمصامی با بیان اینکه "به دلیل عدم نظارت دقیق، بانک های ما به مکان خوبی برای پولشویی تبدیل شده اند"، گفت: ما داریم به سمتی می رویم که هر روز کنترل و نظارتمان در اقتصاد کمتر و کمتر می شود.

وی افزود: در سال 89 میزان بدهی دولت به بانک ها 29 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال 93 به 140 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این یعنی دولت دارد امور جاری اش را به سختی می گذراند و از منابع بانک ها استفاده می کند.

این کارشناس اقتصاد با اشاره به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی گفت: افزایش بدهی دولت به بانک ها و افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی یغنی افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی؛ یعنی دولت دارد با افزایش نقدینگی خودش را اداره می کند.

وی در پاسخ به اینکه "آیا سیاستمداران مانع اصل ایجاد شفافیت اقتصادی هستند"، گفت: شما اگر بخواهید اقتصاد را شفاف کنید، حتما منافع عده ای به خطر می افتد و طبیعتا آنها تمام تلاش خود را خواهند کرد که برای مقابله اقداماتی انجام دهند؛ ما نیاز به عزم ملی برای ایجاد شفافیت اقتصادی داریم؛ عزمی فراتر از دولت.

صمصامی افزود: بازارهای پولی باید به گونه ای درست شوند که پول را گیر نیندازند یعنی پول باید از تولید بدست آید نه از سود پول.

سرپرست سابق وزارت اقتصاد تصریح کرد: می توان از افزایش دو برابری نقدینگی در دو سال گذشته و افزایش تکیه دولت به بانک ها نتیجه گرفت که تورم تک رقمی امکان ندارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com