0  |  0

خالی شدن انبارها با افزایش تورم راه‌حل نیست

خالی شدن انبارها با افزایش تورم راه‌حل نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز مالی ایران و معاونت امور قوای مجمع تشخیص مصلحت نظام، تفاهم نامه ای با هدف فعالیت‌های مشترک و اخذ نظر فعالان بازار سرمایه در حوزه چشم انداز و سیاست‌های کلان مرتبط با بازارهای مالی امضا کردند. بر این اساس سیاست‌های کلان کشور که به بازارهای مالی مرتبط است، مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

این جلسه به میزبانی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور رئیس کمیسیون نظارت مجمع تشخیص و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس به همراه مدیران عامل بورس ها  و اعضای هیأت میره شرکت های بورسی برگزار شد.

داوود دانش جعفری سخنان خود را در این نشست به موضوع اقتصاد مقاومتی و چگونگی استفاده از این روش برای برون رفت از مشکلات کنونی اختصاص داد و گفت: اقتصاد ۴ رکن نظام مالی دارد که به ترتیب دولت، نظام بانکی، بازار سرمایه و منابع خارجی را نشانه گرفته است.

وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: در شرایطی که دولت با کمبود درآمد به دلیل کاهش قیمت نفت به عنوان اصلی ترین محل درآمد روبه رو است و نظام بانکی و بازار سرمایه با مشکلات زیادی مواجه شدند و همچنین زمینه استفاده از منابع خارجی در کشور به دلایل مختلف فراهم نیست، نظام مالی کشور به وضعیت سختی دچار شده است.

دانش جعفری، خروج از این وضعیت را در گرو حرکت در مدار اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: اگر نگرش اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد جلوی بسیاری از مشکلات و بحران ها قبل از وقوع گرفته می شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی نگرشی در جهت تحلیل ریسک است. به عبارتی، اگر سرمایه گذاری با مخاطراتی همراه باشد، در اقتصاد مقاومتی ریسک‌هایی که سیستم را تهدید می کند، شناسایی و راه حل آن پیدا می شود.

وی با اشاره به مشکلات سیستم بانکی اظهار داشت: اگر نگرش اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد یکی از اولویت های امروز این است که در برنامه ششم یک بسته نجات بانکی طراحی و تدوین شود.

رئیس کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مشکلات بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در مقایسه با نظام بانکی با شیبی کمتر با مشکل مواجه است اما شاخص بازار سهام شرایط خوبی ندارد پس وقتی علائم مشکل وجود دارد باید علائم سریع شناسایی و راه حل پیدا شود.

وی با اشاره به شاخص بسیار پایین سرمایه گذاری خارجی در کشور در مقایسه با کشورهای همتراز گفت: ایران در جذب منابع خارجی بسیار ضعیف است به گونه ای که هیچ ورودی جدی و اثر گذاری وجود ندارد، بنابراین همه این موارد دست به دست هم دادند که اقتصاد ایران از نظر منابع مالی دچار کمبود شدید باشد.

دانش جعفری گفت: اقتصاد مقاومتی شاخصی است که نشان می دهد اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی چطور مقاومت نشان می دهد و طی چه مدت می تواند بعد از اصابت ضربه به وضعیت عادی برگردد.

وی به اهمیت کاهش تورم در رسیدن به رشد اقتصاد اشاره کرد و تصریح کرد: کاهش تورم راه اصلی برای رشد اقتصاد مولد است و این مسیر بسیار سختی است اما هیچ جراحی و اصلاحی بدون سختی ممکن نیست. سیاست هایی که منجر به کاهش تورم می شود شرایط را از جنبه های مختلف سخت می کند اما تا این مهم محقق نشود رشد اقتصادی مداوم محقق نمی شود.

دانش جعفری در این رابطه به کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه به عنوان کشوری که با تورم بسیار بالا در حد ۷۰ درصد مواجه بود تنها مسیر برای حرکت به سمت رشد را در کاهش تورم دید و زمانی توانست از نظر اقتصادی طی سالهای متمادی به رشد برسد که بر سیاست کاهش تورم تکیه کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رشد اقتصادی که ماحصل تورم باشد، نمی تواند مداوم و اثرگذار باشد، اظهار داشت: چنانچه شرکت ها در دوران رکود انبارهایشان پر شود و در پی افزایش تورم انبارهایشان خالی شود و به سود برسند راه حل رشد اقتصاد نیست.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com