0  |  0

صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود

صنعت بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی طیب نیا امروز(شنبه) در بیست و دومین همایش ملی و هشتمین همایش بین المللی بیمه و توسعه در مرکز همایش های برج میلاد گفت: در حالی که شاخص ضریب نفود بیمه در سطح جهانی در سال گذشته میلادی معادل 6.2 درصد، برای بیمه های زندگی 3.4 و غیر زندگی 2.7 درصد بوده است اما ضریب نفوذ بیمه در ایران 1.9 درصد را نشان می دهد.

وی افزود:صنعت بیمه جزء لاینفک نهادهای مالی است که به رشد اقتصادی و ارتقای رفاه عمومی کمک می کند؛ البته سرمایه گذاری و تولید با یکدیگر ارتباط دارند و یکی از خدمات صنعت بیمه نیز پوشش ریسک ها و خطرات است.

وی ادامه داد: این پوشش ها خطرات آینده را پیش بینی پذیر و تاثیر مثبتی در سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ایفا می کند؛ ضمن آنکه برای خانوارها نیز افزایش اطمینان و رفاه اجتماعی به همراه دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه منابع مالی انباشته شده در صنعت بیمه می تواند در رشد اقتصادی کشور نقش ایفا کند، افزود: فاصله زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت سبب می شود صنعت بیمه دارای ذخایر فنی باشد که یکی از مهمترین منابع عرضه کننده وجوه در بازارهاست.

وی ادامه داد: این صنعت نقش اساسی در کاهش مخاطرات و همچنین بازار سرمایه و بازارهای مالی ایفا می کند.طیب نیا خاطرنشان کرد: صنعت بیمه با تامین امنیت لازم می تواند به افزایش رفاه اجتماعی کمک کند.

وی در ادامه نقش صنعت بیمه در پیشرفت اقتصادی کشورها را بسیار مهم دانست و گفت: ضریب نفود بیمه های زندگی در ایران دو دهم درصد و در دنیا 3.7 درصد است؛ بنابراین فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم.

به گفته وی، این فاصله از یک سو نگران کننده و از طرفی نشان دهنده ظرفیت در اقتصاد کشور است.

طیب نیا ادامه داد: اگر با یک برنامه ریزی صحیح از این ظرفیت ها استفاده کنیم، می توانیم با تحت پوشش قرار دادن بسیاری از بخش ها مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، در یک دوره کوتاه مدت به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه، استفاده از این فرصت و شکاف موجود از اهداف وزارت اقتصاد است، افزود: البته باید وضعیت موجود را شناسایی و با برنامه راهبردی منطقی و منسجم بر چالش ها غلبه کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اگر چه صنعت بیمه در سال های گذشته با تحولات روبرو بوده اما هنوز با چالش هایی مواجه است؛ برخی از این چالش ها شامل پیچیدگی های گذار از وضعیت انحصاری به رقابتی است که البته با اجرای اصل 44، اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.

طیب نیا با تاکید بر اینکه هنوز با بازار رقابتی مناسب، فاصله داریم، افزود: در حال حاضر نهاد ناظر با وضعیت مطلوب نیز فاصله دارد؛ ضمن آنکه سایر ارکان بازار و بیمه مرکزی باید از فعالیت های تصدی گری فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه نظارت بر توانگری مالی شرکت های بیمه را باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: بیمه ایران در بخش های باید وارد عمل شود که شرکت های خصوصی امکان انجام آن را ندارند.

به گفته وزیر اقتصاد، وظیفه بیمه ایران این است که طرح ها را راه اندازی کند و در اختیار بیمه های خصوصی قرار دهد ضمن اینکه نباید با بیمه ها رقابت داشته باشد.وی افزود: اصلاحات در سه رکن نهاد ناظر، بیمه دولتی و خصوصی باید به گونه ای باشد که در آینده شاهد بازار مناسب و رقابت کارآمد در حوزه صنعت بیمه باشیم.

وی با بیان اینکه، بیمه های زندگی بین 40 تا 60 درصد سبد بیمه ها را در اختیار دارد، افزود: در ایران این نوع بیمه از توسعه لازم برخوردار نیست و شکاف این بخش از سایر حوزه ها بیشتر است.

طیب نیا با بیان اینکه این مساله به دلایل اقتصادی مرتبط است، ادامه داد: تورم به جز اقتصاد، برای بیمه نیز زیان آور است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: سیاست های دولت در زمینه مهار تورم موفق بوده و در آستانه تورم یک رقمی قرار گرفتیم به طوری که پیش بینی می شود نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه تک رقمی شود.به گفته وی، تورم تولیدکننده نیز یک رقمی شده و تورم مصرف کننده نیز تک رقمی خواهد شد؛ این امر می تواند شرایط لازم را برای توسعه بیمه های زندگی فراهم کند.

وی با بیان اینکه پرداخت مالیات و عوارض متعدد از دیگر مشکلات صنعت بیمه است، گفت: در ایران نه تنها از صنعت بیمه مالیات دریافت می شود بلکه عوارض متعددی، مازاد بر سایر فعالیت ها نیز گرفته می شود به طوری که حدود 40 درصد فروش بیمه و حق بیمه صادره به عنوان عوارض دریافت می شود که باید به صورت جدی برای حذف آن اقدام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه، گفت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، حذف این مالیات از صنعت بیمه دیده شده است که امیدواریم تصویب شود.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های ناعادلانه بر اقتصاد کشور گفت: تحریم ها ارتباط بین صنعت بیمه و مجموعه نهادهای مالی ایران و خارجی را محدود کرد که با توفیق در مذاکرات، در آستانه حذف تحریم ها قرار گرفتیم؛ این امر زمینه تعامل هر چه بیشتر شرکت های بیمه ایرانی و خارجی را فراهم می کند که «فرصت و تهدید» است.

طیب نیا با بیان اینکه باز شدن اقتصاد جهانی روی صنعت بیمه می تواند در رقابت پذیری موثر باشد، افزود: اگر نتوانیم صنعت بیمه را متحول کنیم با مشکلاتی مواجه می شود زیرا حضور شرکت های خارجی در ایران ضروری است اما باید با پیش نیازها همراه باشد؛ ضمن اینکه گذار از وضعیت انحصاری به رقابتی باید با برنامه ریزی مناسب انجام شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com