0  |  0

اثرات بودجه 95 بر بازار سرمایه مثبت است

اثرات بودجه 95 بر بازار سرمایه مثبت است

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، اثرات بودجه 95 بر بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد.

فردین آقا بزرگی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: باتوجه به حضور برخی متخصصین و آشنایان به بازارسرمایه در مجلس شورای اسلامی، امسال اتفاقات مثبتی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به تعیین تکلیف موضوعاتی همچون بهره مالکانه 20 درصد معادن و نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه جدید افزود: برآیند کلی دیدگاه های دولت نیز در خصوص نقش بازار سرمایه در اقتصاد کلان کشور مثبت است و این خود به درک بهتر موضوع کمک می کند.

به گفته آقابزرگی ، اگر دید سفته بازی و کوتاه مدت را کنار بگذاریم، برآیند تصمیمات اقتصادی در سال 95 مجموعا در بازار سرمایه و بورس مثبت ارزیابی می شود و قطعا آثارش را در شاخص هم خواهیم دید.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده ادامه داد: با این حال، رشدی که در یکی دوماه گذشته خود را به صورت شارپی و فزاینده نشان داد تا حدودی دور از انتظار بود. چون در حقیقت تحت تاثیر موضوعاتی مثل ارزیابی طرح های توسعه بعضی از صنایع رشد 100 درصدی و حتی 200 درصدی شاخص را تجربه کردند و این به منزله آن است که این اثر گذاری و دید مثبت ناشی از تصمیمات اقتصادی و تصمیمات سیاسی، به نوعی ارزیابی مثبت شده و آثار خود را در قیمت نشان داده است.

وی اظهار داشت: به این ترتیب، عده کثیری از سرمایه گذاران که ظرف دو سه ماه گذشته وارد بورس شدند طبیعتا به سودهای خوبی رسیدند.

آقابزرگی با اشاره به صنایعی که در کوتاه مدت بیشترین اثر را در بازار داشته اند ، گفت: با توجه به رفع تحریم ها و جذابیت برخی صنایع برای سرمایه گذاری ، بیشترین اثر بخشی را صنعت خودروی ما داشت ؛ به همین دلیل متوسط بازدهی این صنعت بیش از 200 درصد رشد کرد و آثارش را هم ما در قیمت سهم مشاهده کردیم. لذا محدوده نوسان قیمتی این صنایع خیلی کمتر از گذشته خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر سقف و کف محدودیت نوسان قیمت را نداشتیم به هیچ عنوان بازار متلاطم نمی شد، افزود: تعیین حد و حصر ، اتوماتیک وار عده ا ی را وادار می کند که با کوچکترین فعل و انفعالی بلافاصله به آن سقف و کف مورد نظری که بورس تعیین کرده، بچسبند؛ بخصوص این قضیه در خصوص سفته بازها که دید کوتاه مدت دارند و احساس نگرانی می کنند، بیشتر صادق است.

آقابزرگی سپس به برخی اظهارات و واکنش های منفی مطرح شده در خصوص برجام و تبعات آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هنوز برای قضاوت نهایی زود است اما قطعا برآیند توافق هسته ای و برجام بر بازار مثبت است ؛ چرا که از چند ماه قبل رایزنی ها شروع شده و خیل گسترده مشتاقان بازار سرمایه هم آمادگی خود را برای حضور در بازار ایران اعلام کرده اند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: در نهایت بخش عمده ای از سرمایه گذاری های خارجی - نه فقط به دلیل نیاز ما بلکه به دلیل علاقه مندی کشورهای سرمایه گذار - اتفاق خواهد افتاد و آثار مثبتش را به زودی شاهد خواهیم دید.

وی در بخش دیگری از گفتگو با سنا به افزایش سرمایه شرکت ها ناشی از تجدید ارزیابی یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته و احتمال لغو معافیت های مالیاتی در این الگو اشاره کرد و گفت: بحث اصلی تجدید ارزیابی اینجاست که با گذشت زمان و بنا به دلایلی که شاید حتی زیاد هم توجیه پذیر نباشد افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته به نوعی ساختار مالی شرکت را اصلاح می کند ؛ به عبارت دیگر اتفاقی که ناشی از سود و زیان در شرکت باشد رخ نمی دهد که بخواهد جذابیت خاصی روی قیمت سهم داشته باشد.

آقابزرگی ادامه داد: برای بعضی ازفعالان بازار ، حتی بدون اینکه به دلیل منطقی و قاطعی رسیده باشند، افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی موجب جذابیت می شود و تصورشان بر این است که قیمت سهم همچنان باید رشد کند و تا الان هم تا حدودی این فرضیه درست از آب درآمده است .

وی افزود: به نظر می رسد که سازمان حسابرسی از لحاظ حرفه ای به این نتیجه رسیده که در گذشته به نوعی سرمایه برخی شرکت ها به دور از اتفاقات واقعی، افزایشی نشان داده می شده است .

این کارگزار بازار تصریح کرد: با این حال، اتفاقی که می افتد در حقیقت ساختار مالی شرکت و حقوق صاحبان سهام و از طرفی سمت راست ترازنامه دارایی های شرکت، افزایش پیدا می کند؛ ولی در عملیات شرکت به جز اصلاح ساختار که شاید موجب کاهش نسبی هزینه های مالی شرکت شود، اتقاق خاص دیگری نمی افتد. لذا معافیت مالیاتی برای سال 95 هم اعمال می شود ، مشروط به آنکه افزایش سرمایه در سرفصل سرمایه به صورتی که ذکر شد، انجام نشود .

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه-سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com