0  |  0

ورود موسسات رتبه‌بندی جهانی به بازار سرمایه ایران

ورود موسسات رتبه‌بندی جهانی به بازار سرمایه ایران

سازمان بورس و اوراق بهادار مقررات مربوط به موسسات اعتباری را تصویب کرد؛ به این ترتیب امکان قانونی ورود موسسات رتبه بندی به ایران فراهم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از همشهری، براساس بودجه سال 95 به دولت این امکان داده شده که 30 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کند. براساس آنچه سازمان بورس هفته قبل اعلام کرد بخشی از این اوراق بدهی امسال به‌صورت بین‌المللی منتشر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران خارجی را به‌دلیل رتبه اعتباری بالای این اوراق با بازار سرمایه ایران آشنا و متصل کند.

به‌طور عام بازار‌های سرمایه دنیا در نخستین گام برای بین‌المللی‌شدن اوراق بدهی بین‌المللی دولتی که رتبه اعتباری بالایی دارد، را منتشر می‌کنند تا از این طریق اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کنند. با توجه به تجربه موفقیت‌آمیز انتشار اسناد خزانه اسلامی در سال قبل که طی آن دولت توانست بخشی از بدهی هایش را پرداخت کند و در عین حال طلبکاران دولتی نیز به مطالبت‌شان دست یافتند سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تصمیم گرفته که امسال بخشی از این اوراق را به‌صورت بین‌المللی منتشر کند.

در همین رابطه دکتر محمد فطانت، ریییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه گفت: اولویت سازمان بورس در سال جدید تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به اسناد خزانه اسلامی و صکوک بوده که در این زمینه نهادهای مالی باید بتوانند از طریق بازاریابی، تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنند.

انتشار این اسناد در بعد بین‌المللی نیاز به اعتبار‌سنجی شرکت‌های رتبه بندی دارد. در عین حال گویا قرار است بازار سرمایه به دروازه اصلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود و برای این کار رتبه‌بندی شرکت‌ها و نهاد‌های مالی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اولویت نخست را دارد.

در همین رابطه هفته قبل مقررات مربوط به مؤسسات رتبه بندی در هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسید.

بهادر بیژنی، جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر به همشهری گفت: در جلسه قبلی هیأت مدیره روز یکشنبه مقررات مربوط به مؤسسات اعتباری تصویب شد و الان دیگر امکان قانونی ورود مؤسسات رتبه بندی در ایران وجود دارد.

او درباره انتشار اوراق بدهی بین‌المللی در سال‌جاری گفت: با توجه به تجربه خوب سال قبل در انتشار اسناد خزانه اسلامی و همچنین با توجه به تجارب ایران در زمینه انتشار اوراق صکوک مرابحه، اجاره و مشارکت برنامه انتشار اوراق بدهی و همچنین اوراق صکوک در سال‌جاری دنبال خواهد شد.

به گفته او، هم‌اکنون 75 درصد صکوک‌های بین‌المللی اوراق صکوک اجاره مرابحه و مشارکت هستند و ایران در هر سه زمینه تجارب بسیار خوبی دارد.او همچنین از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورس در سامانه کدال در قالب یک زبان بین‌المللی گزارشگری مالی XBRL در نیمه نخست سال خبر دادو گفت: در بحث افشای اطلاعات 2پروژه در حال اجراست؛ یکی بحث انتشار اطلاعات براساس زبان گزارشگری بین‌المللی مالی XBRL است که از طریق این پروژه اطلاعات مربوط به ناشران با استفاده از استاندارد‌های این فرمت بین‌المللی در سامانه کدال منتشر خواهد شد وما امیدواریم تا پایان نیمه اول امسال کلیه صورت‌های مالی مبتنی بر فرمت ایکس در سامانه کدال درج شود.

بیژنی درباره دومین پروژه گفت: پروژه دومی که در سازمان بورس در حال اجراست انتشار صورت‌های تلفیقی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس با استفاده از استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS است.

او تأکید کرد: براساس مصوبه سال قبل سازمان حسابرسی کلیه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان باید صورت‌های مالی تلفیقی‌شان را از سال 95بر این اساس ارائه بدهند به همین دلیل یک کمیته راهبری در این زمینه در سازمان بورس تشکیل شده است و از سال‌جاری تعدادی از شرکت‌های بورس صورت‌های مالی‌شان را بر این اساس منتشر خواهند کرد.

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل ادامه داد: امسال سال متفاوتی از لحاظ بین‌المللی برای بازار سرمایه خواهد بود و اتفاق‌های خوبی در این‌باره خواهد افتاد.

 

معرفی موسسات رتبه‎بندی

موسسات رتبه‌بندی اعتباری، شرکت‌های خصوصی هستند که در زمینه رتبه بندی ناشران و ابزارهای بدهی فعالیت می‌کنند. در حقیقت مسئولیت ارزیابی بدهی و بررسی توانایی یک مووسسه برای ایفای تعهدات مالی بر‌عهده موسسات رتبه بندی اعتباری است. در واقع موسسه رتبه‌بندی موسسه‌ای است که پشتوانه اعتباری انتشاردهندگان اوراق قرضه و سایر روش‌های عمومی استقراض را زیرنظر می‌گیرد.

دو موسسه از معروف‌ترین این مجموعه عبارتند از: استاندارد‌اند پور و مودیز که بیش از 100سال از تاسیس هر دوی آنها می‌گذرد.

این موسسات نظریات خود را در مورد صلاحیت اعتباری یک ناشر یا ابزار مالی خاص در قالب رتبه بندی منتشر می‌کنند. یکی از دلایل عمده گسترش فعالیت موسسات رتبه بندی این است که همه موسسات مالی، اعتباری و بانکی قادر به ایجاد سیستم‌های تخصصی به‌منظور رتبه‌بندی مشتریان خود نبوده یا مایل به صرف هزینه و منابع در این زمینه نیستند. شفافیت اطلاعات یکی از الزامی‌ترین مسائل برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان در عرصه‌های اقتصادی است.

سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی، ابزارها، اوراق بهادار و... زمانی کمترین هزینه را به همراه دارد که ریسک اطلاعاتی آن پایین باشد. تعیین رتبه برای ابزارها، بنگاه‌ها، اوراق بهادار یا اشخاص حقیقی می‌تواند به تسهیل تصمیم‌گیری کمک کند و این امر مسولیتی است که موسسات رتبه‌بندی متعهد بر عهده دارند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه-سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com