0  |  0

حمايت ٢٨٠ ميليونی از استارتاپ های برتر

حمايت ٢٨٠ ميليونی از استارتاپ های برتر

محمد دواتگر، رئیس هیئت داوران جشنواره ارزیابی نوتک در مرکز رشد و فناوری‌های دانشگاه شریف با اشاره به اینکه بر اساس فرمایشات رهبری اقتصادی مقاومتی به منظور رشد کشور باید اجرایی شود گفت: اقتصادی دانش بنیان یکی از راهکارهای مؤثر در اقتصاد مقاومتی بوده و بر اساس شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد، این شرکت‌ها از با حمایت شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد:‌ مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها در دنیا از15 و ایران از دو سال پیش شکل گرفته و یکی از این مراکز شتاب‌دهنده دانشگاه شریف است حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان در رشد کشور بسیار مؤثر است.
رئیس هئیت داوران جشنواره ارزیابی نوتک با اشاره به گزارش مطالعات مرکز تحقیقات مجلس درباره اشتغال و بیکاری گفت: اگر تا 5سال بعد رشد اقتصاد کشور پنج درصد باشد با 20درصد بیکاری مواجه هستیم و با این شرایط 36درصد افراد تحصیل کرده دانشگاهی بیکار می شوند یکی از بهترین راهکارها برای رفع مشکل بیکاری شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و کار آفرینی آنها است.
وی با اشاره به طرح‌های شرکت‌ شده در مرحله فراخوان و فرایند انتخاب استارتاپ‌های برتر گفت: 700ایده در طرح فراخوان شرکت کرده و در مرحله اول 120طرح و در مرحله دوم 60تیم انتخاب شده‌اند این 6 تیم در 4روز با حضور 10 داور به 20سوال کلیدی پاسخ داده و 30دقیقه برای ارائه طرح خود زمان داشتند.
دواتگر ادامه داد: طرح‌های ارائه شده و تیم های شرکت کننده در جشنواره از شهرهای مختلف کشور بودند علاوه بر این در بین شرکت‌ کنندگان از دانش‌آموز تا استاد تمام دانشگاه‌های برتر کشور حضور داشتند همچنین حضور خانم‌ها در جشنواره بسیار پررنگ بود، برخی از تیم‌های استارتاپ کاملاً از بانوان تشکیل شده بود.
حمایت 280 میلیونی از استارتاپ ها
حسین حیدری مدیر مرکز فن آفرینی نوتک با اشاره به روند کار مراکز فن آفرینی و جشنواره نوتک گفت:به دنبال فراخوان تابستان امسال، 700 طرح و ایده از سراسر کشور دریافت کردیم که گزینش تیم های برتر از میان آنها طی چندین مرحله داوری صورت گرفت آموزش، شتاب دهی و فضای استودیویی روند اجرایی شرکت نوتک برای استارتاپ ها است.
وی با اشاره به تاثیر شتاب دهنده ها در عملکرد استارتاپ‌ها گفت: یک تیم که به عنوان استارتاپ تشکیل می‌شود به چند سال زمان نیاز دارد تا فرآیند توسعه و ارائه محصول خود در بازار ایران و بازار بین المللی را طی کند اما با کمک نوتک این روند در 6 ماه تا 9 طی می‌شود.
مدیر مرکز فن آفرینی نوتک با اشاره به میزان حمایت مالی این شرکت از استارت‌آپ‌ها گفت: هر تیم 80 میلیون در مدت 6 تا 9 ماه مورد حمایت نقدی قرار می‌گیرد علاوه بر این میزان 200 میلیون به جهت هزینه‌های سرویس برای کارهای آموزشی، سفرهای تیم و ارائه محصول به بازارهای بین المللی به هر تیم داده می‌شود.
حیدری با اشاره با اینکه هیات داوران جشنواره از اعضای هیات علمی دانشگاه های مطرح کشور مانند صنعتی شریف و تهران تشکیل شده است،افزود: ارزیابی 60 طرح نهایی انجام و 30 طرح انتخاب شده و وارد مرحله پیش شتابدهی و آموزش در تهران و برلین می شوند این مرحله سه ماه طول می کشد .
وی با اشاره به مراحل داوری از آغاز جشنواره ارزیابی نوتک گفت: برای ورود به جشنواره تیم‌ها یک فیلم 1 دقیقه‌ای از طرح خود را ارسال کرده و به سوالات قرار گرفته بر روی سایت پاسخ داده‌اند. در مرحله دوم تیم‌ها در مصاحبه فردی از لحاظ تیم شخصیتی و سطح زبان و در مرحله سوم با ارائه حضوری داوری شدند. داوری 60 طرح انجام شده و امشب نتیجه آن مشخص می‌شود.
دوره آموزشی برای فناوران در برلین
مدیر مرکز فن آفرینی نوتک با اشاره به دوره‌های آموزشی و افراد شرکت کننده گفت: هزار نفر به صورت آنلاین، 120 نفر حضوری و 50 نفر آموزش کامل کسب و کار در ایران و برلین را دریافت می‌کنند همچنین 50 کارآفرین مستعد کشور برای مربیگری نسل‌های بعدی کارآفرینی تربیت می‌شوند.
حیدری، بازه زمانی اجرای طرح توانمندسازی فناوران کشور را حدود 12 ماه عنوان کرد و گفت: انتظار داریم براساس خروجی این برنامه، 15 گروه می توانند محصولات فناورانه خود را در ایران توسعه داده و بازاریابی ملی و بین المللی ارائه کنند عمدتا طدح ها درحوزه فناوری های تک مانند نانو و بایو است همچنین 100 سرمایه گذار با ایده ها و طرح های توسعه یافته این مرکز آشنا می شوند صورت می‌گیرد.
وی به تفاهم نامه های همکاری مرکز فن آفرینی نوتک با مراکز نوآوری در برلین، استکهلم و رم اشاره کرد و افزود: برلین به عنوان میزبان دوره های آموزشی طرح توانمندسازی فناوران ایرانی کشور انتخاب شد طبق رتبه بندی مراکز معتبر دنیا همچون 'کامپس' compass برای استارتاپ های دنیا، شهرهای آمریکایی و لندن در جایگاه نخست قرار داشتند اما با توجه به محدودیت های موجود و میزان ارتباط ترجیح دادیم یکی از شهرهای اروپایی را انتخاب کنیم.
حیدری ادامه داد: درحال حاضر برلین، در میان شهرهای استارتاپی دنیا، بیشترین رشد را در ارزش مالی استارتاپ ها دارد و از مناسبات خوبی در زمینه زیربناهای اقتصادی و سهولت کسب و کار با ایران دارا است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com