0  |  0

اقتصاد دانش بنيان منبعي ناب براي رشد و توسعه پايدار است

اقتصاد دانش بنيان منبعي ناب براي رشد و توسعه پايدار است

دکتر میرسامان پیشوایی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم در ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر ضرورت اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده اند، گفت: اهمیت اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد ایران به خوبی درک شده است و در سیاست های برنامه ششم توسعه بر ضرورت ایجاد نظام نوآوری تاکید شده است.
وی گفت: نوآوری منبعی ناب برای رشد و تولید ثروت پایدار است اما با ریسک بالایی هم روبه رو می شود که در کشورهای پیشرفته نهادهای رسمی برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان و فرایند تبدیل ایده به تجارت تعریف شده است و در ایران هم پارک های فن آوری برای همین منظور فعالیت می کند.
دکتر پیشوا اظهار داشت: باید نظام حقوق مالکیت معنوی هم در کشور به خوبی تبیین و نهادینه شود.وی گفت: افراد ریسک پذیر هم ایده ها و نوآوری ها را ارزیابی می کنند و در صورت توجیه اقتصادی ، روی آن سرمایه گذاری می کنند و در بازار سرمایه هم بورس ایده ایجاد شده است.
این اقتصاددان گفت: یکی از عوامل موثر در استقرار اقتصاد مقاومتی هم توسعه دانش بنیان است.بنابراین گزارش امروزه کشوری در اقتصاد دنیا قدرتمندتر است که توانایی تولید دانش بیشتر، اکتساب دانش بیشتر و بکارگیری دانش بیشتر را داشته باشد و
امروز پیشرو بودن اقتصادهای دانش محور و گرفتار شدن اقتصادهای سنتی در سازکارهای تولیدی غیر بهینه ، بدیهی است.چون زاینده بودن دانش از مدت ها پیش آغاز شده است و نقش تعیین کننده ای در شکل گیری آینده ملت ها دارد.
کشورهای پیشرفته تلاش می کنند تنها دانش و اطلاعات را نزد خود به عنوان سرمایه نگاه دارند و آنچه را با دست و مواد انجام می شود به دیگران واگذار می کنند. دانش ، ثروت و وسیله حفظ ثروت و تکثیر آن محسوب شد و محسوب خواهد شد. حداقل تا جایی از چشم انداز وافق زندگی بشر که فعلا قابل رؤیت است.
امروز اقتصاد دانش محور دیگر اقتصاد لوکس و تشریفاتی نیست بلکه جزو رکن های راهبر و پایدار نظام های اقتصادی است و جوهره سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران هم محسوب می شود.
پذیرش اقتصادد انش محور ، هسته تحول اقتصاد بسیار طولانی شد.در اقتصاد دانایی محور، تولید و بهربرداری از دانش در قسمت بزرگی از رشد اقتصاد و تولید ثروت سهیم می شود.
در حالی که عوامل سنتی تولید ، اهمیت خود را دارد ، دانش عامل اساسی رشد، ایجاد ارزش جدید و تدارک پایه ای برای باقی ماندن در رقابت محسوب می شود. هسته اصلی اقتصاد دانایی محور هم
نیروی انسانی هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com