صفحه نخست  »  مدیریت  »  کتاب  » 
0  |  0

رشد ناب

رشد ناب

برای ساخت یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و موفق باید بدانید که چه چیزی و چگونه باید سنجیده شود.
اولین و مهم‌ترین سهام‌دار کسب‌وکار خود شما و محدودترین سرمایه‌ شما، زمان است. هر دقیقه‌ای که روی یک کسب‌وکار در حال شکست صرف شود، به هدر رفته‌است. بنابراین موضوع حیاتی این است که با حداکثر سرعت و دقت بتوان تشخیص‌داد که چه کسب‌وکاری ارزش تلاش را دارد.
معمولاً استارتاپ‌های تازه‌کار از دو سنجه برای اندازه‌گیری پیشرفت استفاده می‌کنند؛ سنجه اول این که چقدر محصولشان کامل می‌شود و سنجه دوم این که چقدر از آن درآمد کسب می‌کنند. اما این سنجه‌ها جایگزین‌های غیرقابل اعتمادی برای پیشرفت هستند که ممکن است شما را به مسیر اشتباهی سوق دهند و در نتیجه باعث شوند محصولی بسازید که هیچ کس نمی‌خواهد. همان‌طور که در کتاب اجرای ناب اشاره شد؛ «زندگی کوتاه‌تر از آن است که محصولی تولید کنیم که کسی نمی‌خواهد.»
سنجه‌های قدیمی حسابداری مانند درآمد، سود و بازگشت سرمایه، در مراحل اولیه موثر نیستند؛ زیرا اعدادی را ردیابی می‌کنند که منفی یا نزدیک به صفر هستند. حتی در مراحل بعدی هم اتکای محض بر مجموع درآمد می‌تواند شما را از کشف راهبردهای صحیح رشد بازدارد. درآمد را نمی‌توان سنجه‌ای مناسب برای پیشرفت دانست؛ زیرا معمولاً رویدادی است که پس از طی چند مرحله از چرخه عمر مشتری رخ می‌دهد.
حتی زمانی که درآمد دارید هم، اگر نتوانید رابطه علت و معلول را پیدا کنید، قادر نخواهید بود عناصر موفقیت خود را تقویت کنید و در نتیجه وارد مسیر اشتباهی می‌شوید.
کارآفرین‌ها برای موفقیت به مدل نیاز دارند. در کتاب اجرای ناب، یکی از این مدل‌ها (بوم ناب) معرفی شد که شما را قادر می‌کند یک ایده‌ کسب‌وکار پیچیده را به یک مدل کسب‌وکار تجزیه‌ کنید. در این کتاب دو مدل مکمل معرفی می‌شوند: مدل کشش و مدل کارخانه‌ مشتری. این مدل‌ها به شما نشان می‌دهند که چگونه می‌توان خروجی یک مدل کسب‌وکار را سنجید و نتایج را به دیگران نشان داد
جز چند خطر مشخص که در مراحل اولیه قابل تشخیص هستند (مانند فرضیه‌های مربوط به مشتری‌ها و نیازهایشان)، اولویت‌بندی خطرها نیاز به بصیرت و دانایی زیادی دارد و احتمال اشتباه هم در آن زیاد است.
در کتاب «اجرای ناب»، نقشه راهی برای آزمایش ثبات یک مدل کسب‌وکار ارایه شده‌بود. در کتاب «رشد ناب» یک قدم جلوتر می‌رویم. در این کتاب مدل‌ها و فرآیندهای فکری جدیدی به بوم ناب اضافه شده‌است تا به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کنند. در واقع در این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه سنجه‌های رشد را تعریف و اندازه‌گیری کنید و بتوانید با یک زبان مشترک، درباره رشد با سهام‌داران درونی و بیرونی خود صحبت کنید. این کار با استفاده از چارچوب شش مرحله‌ای زیر انجام می‌شود:
هدف گذاری
مشاهده و جهت گیری
یادگیری، استفاده هوشمندانه و رفع محدودیت‌ها
آزمایش
تحلیل
تعیین اقدامات بعدی
این کتاب سه بخش دارد و گام‌های لازم برای پیاده‌سازی این چارچوب را به‌ترتیب توضیح می‌دهد؛
بخش ۱: تعریف رشد
بخش ۲: اولویت‌بندی هدررفت
بخش ۳: عبور از موانع

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com