0  |  1

کارآفرینی و درآمدزایی بانوی نسل تحریم بدون حمایت مسوولان

کارآفرینی و درآمدزایی بانوی نسل تحریم بدون حمایت مسوولان

زنان به‌عنوان یکی از بخش‌های تأثیرگذار در بسیاری از ابعاد جامعه، یکی از گروه‌های هدف برای توسعه تولید ملی و در نهایت رونق تولید به شمار می‌روند.
در حال حاضر زنان در کنار ایفای نقش مادری، همسری و تحکیم بنیان‌های خانواده، با حضور در جامعه و بازار کار، ستون اقتصادی و اجرایی بسیاری از مشاغل محسوب می‌شوند و نمی‌توان از نقش آنان در توسعه اقتصادی چشم‌پوشی کرد.
زنان گیلانی از دیرباز دوشادوش مردان در فعالیت‌های اقتصادی نقش داشتند؛ توان‌افزایی زنان در راستای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید از حوزه‌های مغفول مانده در استان گیلان است.
زنان نسل تحریم، زنانی پیشرو هستند که آینده ایران را با غرور، سربلندی و امید به آینده می‌سازند؛ آنها با وجود تحریم‌ها همچنان ایستاده‌اند تا ثابت کنند در کنار مردان می‌توانند کار کرده و حتی در بیشتر مواقع موفق‌تر از آنها عمل کنند.
با توجه به شرایط کنونی کشور و وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا این زنان نسل تحریم هستند که توانسته‌اند بستری را ایجاد کنند تا نشان دهند در شرایط تحریم نیز می‌شود به زندگی ادامه داد.
با دوربین خبرگزاری تسنیم برای دیدن یکی از این زنان توانمند گیلانی راهی یکی از توابع شهرستان فومن در باغ‌شهر ماکلوان می‌شویم تا بیشتر با فعالیت‌های این بانوی گیلانی آشنا شویم.
پس از طی مسیری زیبا به منزل و مزرعه بانوی گیلانی "مریم عباس‌زاده" پرورش‌دهنده و صادرکننده گیاه آلوئه‌ورا و کارآفرین می‌رسیم و ایشان با استقبال گرم پذیرای ما می‌شود.
پس از بازدید از گلخانه با ایشان به گفت‌وگو پرداختیم؛ او خود را اینطور معرفی کرد: مریم عباس‌زاده هستم و حدود 5 سال است که در حوزه کشت گیاه آلوئه‌ورا فعالیت می‌کنم.
وی گفت: در سال‌های ابتدایی اطلاعات درستی از این گیاه نداشتم و چند بار ضرر کردم و شکست خوردم اما خسته نشدم و با تمام مشقت‌هایش همچنان به کارم ادامه دادم تا اینکه با همکاری یک کارشناس حوزه کشاورزی "فرزاد نژادبابائی" یک‌سری اصلاحاتی در کار اتخاذ کردم.
پرورش‌دهنده گیاه آلوئه‌ورا با بیان اینکه از نظر ساخت گلخانه، نحوه کشت گیاه، نوع آبیاری، نوع خاک و حتی سرمایش و گرمایش تغییرات اساسی بکار بردیم گفت: اکنون این برگ‌ها را به کشورهای عراق و ترکیه صادر می‌کنیم.
خانم عباس‌زاده در همین حین یکی از مشتریان جهت صادرات برگ آلوئه‌ورا با فرزاد نژادبابایی مشاور کشاورزی تماس گرفته و درخواست کرد تا برگ‌ها را به مریوان کردستان ارسال کنند.
بانوی پرورش‌دهنده و صادرکننده گیاه آلوئه‌ورا تصریح کرد: در سال 8 تا 10 کیلو برگ در فضای بسته گلخانه‌ای می‌توان برداشت کرد اما در فضای باز فقط سالی یکبار با برگ نامرغوب می‌توان برداشت کرد.
عباس‌زاده با بیان اینکه هم اکنون برای 6 کارگر، 8 نماینده، 4 نفر در بازار فروش، 30 نفر کشاورز و یک مدیر فروش در خارج از کشور کارآفرینی کرده‌ام گفت: متاسفانه مسئولان کمکی نکرده‌اند که حداقل وام کم‌بهره برای آن در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه تولید این برگ در گیلان کم است در صورتی که آزمایشات انجام شده در کشورهای خارجی و ایران نشان می‌دهد ماده موثری که این گیاه تولید می‌کند بیشتر از تولیدی دیگر استان‌های کشور است گفت: کودی که برای آلوئه‌ورا استفاده می‌کنیم کود گاوی است که برای گیاه مفیدتر است.
بانوی پرورش‌دهنده و صادرکننده گیاه آلوئه‌ورا با تاکید بر اینکه اگر جوانی بخواهد وارد این فعالیت شود کلاس آموزشی و مشاوره رایگان برایش برگزار می‌کنیم ابراز داشت: این گیاه از سه قسمت برگ، پاجوش و شکوفه‌اش سودآور است.
عباس‌زاده با بیان اینکه از هر بوته 4 تا 10 کیلو برگ برداشت می‌شود گفت: از جهادکشاورزی شفت، سیاهکل، ماسال و لنگرود تشکر می‌کنم که کلاس‌های آموزشی برگزار کردند تا به‌طور رایگان به علاقه‌مندان آموزش دهیم تا اشتغالزایی شود.
فرزاد نژادبابایی مشاور و کارشناس حوزه کشاورزی نیزاظهار داشت: گیاه آلوئه‌ورا یک گیاه پردرآمد و با ارزش است و زمانی که وارد گیلان شد آشنایی خاصی با آن نداشتند اما اکنون اصلاح شده و برگ‌های درجه یک کشت می‌کنیم و برگ‌ها را صادر می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه با دست‌کم 29 میلیون تومان می‌توان کار کشت گیاه آلوئه‌ورا را آغاز کرد اما هیچ حمایتی از سوی سازمان‌ها در این فعالیت انجام نمی‌شود گفت: این هزینه یک‌سال و نیم بعد به کشاورز بر‌می‌گردد و بعد از 5 سال هم به سودآوری می‌رسد و فرصت خوبی برای اشتغال جوان و ارزآور بوده، دینار و دلار را وارد کشور می‌کند.
عدم وجود صنایع تبدیلی و خریدار این محصولات در کشور خلا بزرگی است که باید با تدبیر و اتکا به فکر جوانان پرتلاش ایرانی پر شود و با گستردن چتر حمایتی سازمان‌هایی که شعار حمایت از تولید را می‌دهند، از تهدید تحریم، فرصتی تازه ساخت.
صنعت گیاهان دارویی منبع عظیم اقتصادی و با ارزش افزوده بسیار بالا در ایران محسوب می‌شود و شناخت زمینه‌ها و برنامه‌های اشتغال در آن می‌تواند موقعیت ارزشمندی به این صنعت در داخل و در بخش صادرات و حضور موفق ایران در بازارهای جهانی ببخشد.
ظرفیت و نرخ اشتغالزایی این صنعت در ابعاد تولیدی، فرآوری فرآیند اشتغال دانش‌آموختگان جوان کشاورزی را تسریع می‌کند؛ کاشت آلوئه ورا ویژه مناطق گرمسیری است و نیاز چندانی هم به آبیاری ندارد و در این برهه که خشکسالی بر کشور سایه افکنده است بسیار مقرون به صرفه است.
از ژل موجود در برگ های ضخیم آلوئه ورا در ساخت نوشیدنی‌ها ، انواع مربا و محصولات درمانی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود اما در سه استان شمالی کشور کارخانه فرآوری این نوع محصولات وجود ندارد و مزرعه‌داران ناچار به ارسال محصولات خود به استان‌های دیگر هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com