0  |  0

بهبود فضای کسب و کار در سایه کشاورزی دیجیتال

بهبود فضای کسب و کار در سایه کشاورزی دیجیتال

بخش اعظم کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به شیوه سنتی انجام می شود و در واقع مصداق تولید با چشم بسته و ریسک بالا است، استفاده از روش های دیجیتال در این زمینه علاوه بر ایجاد امنیت خاطر برای کارکنان این حوزه، بهبود فضای کسب و کار در این بخش را نیز به همراه دارد.
بازاریابی دیجیتال از ۲ دهه پیش تاکنون به عنوان زیر مجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با توجه به توسعه فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.
حوزه دیجیتال در کشوری مانند ایران که در حال حاضر دچار تحریم است از اهمیت بالایی برخوردار است
به گفته کارشناسان نزدیک به ۱۳ درصد از جمعیت فعال ۲۳ میلیونی ایران بیکار هستند این در حالی است که نرخ بیکاری در استان کوچکی مانند کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از میانگین کشوری است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ بیکاری در مناطق شهری به ویژه در میان جوانان بیشتر است و یکی از دلایل این معضل بلند مدت در ایران نامساعد بودن فضای کسب و کار است.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در پاییز سال گذشته ۱۲.۷ درصد اعلام شده بود که در رتبه یازدهم استان‌های دارای بیشترین نرخ بیکاری قرار داشت.
میانگین بیکاری کل کشور در پاییز سال قبل ۱۱.۷ درصد گزارش شده بود.
فضای کسب و کار و رشد اقتصادی
پژوهشگر کسب و کارهای کشاورزی در این زمینه می‌گوید: وقتی فعالیت اقتصادی سودآور باشد سرمایه‌گذار به دنبال آن می‌رود.
محمدسعید حمیدی با بیان اینکه کسب و کارها متأثر از رفتار دولت‌ها و کیفیت بازار هستند، می‌افزاید: نامساعدی فضای کسب و کار باعث می‌شود عملکرد اقتصادی با چالش جدی مواجه شود.
کارشناسان، یکی از دلایل عمده بیکاری بلند مدت در ایران را نامساعد بودن فضای کسب و کار عنوان کرده‌اند.
به گفته این پژوهشگر، کشور چین با بهبود فضای کسب و کار توانست علاوه بر نجات ۵۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رشد اقتصادی را نیز برای خود ایجاد کند.
حمیدی ادامه می‌دهد: کشور چین با بهبود فضای کسب و کار و اصلاح یک سری از قوانین و مقررات حوزه تولید توانست به رشد اقتصادی دست پیدا کند.
به باور وی افزایش هزینه بنگاه‌های اقتصادی به دلیل پایین بودن قدرت رقابت پذیری، جذب نشدن سرمایه بانکی و عدم توسعه صادرات و شکل گیری اقتصاد زیرزمینی بخشی از تبعات نامساعد بودن فضای کسب و کار هستند.
شکل گیری اقتصاد زیرزمینی به معنای پرداخت نشدن مالیات و فرار مالیاتی است.
حمیدی بیان می‌کند: افزایش سطح دانش فنی، بالابردن آگاهی مدیران و فراهم کردن شرایط سرمایه‌ای به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند.
به گفته وی فضای کسب و کار باید به گونه‌ای تغییر کند که برای فعالیت‌های استارت آپی و کارآفرینی بخش خصوصی بسترهای لازم در زمینه نوآوری فراهم شود.
پرتاب تیر خلاص به بخش خصوصی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج می‌گوید: در راستای بهبود کسب و کار فراهم نبودن بسترهای لازم از جمله اصلاح نشدن قوانین باعث عدم توسعه و رشد اقتصادی می‌شود.
جبار کیانی پور می‌افزاید: خرید تضمینی محصولات حوزه کشاورزی توسط دولت پرتاب تیر خلاص به بخش خصوصی است چون رقابت پذیری را از بین می‌برد.
وی تصریح می‌کند: باید این باور در بین مردم ایجاد شود که دولت نباید معاش مردم را تأمین کند.
فعال شدن اتحادیه و تعاونی‌ها
حمیدی می‌گوید: ادبیات تولید باید متناسب با نیاز مصرف کننده باشد و این کار را باید اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی با مطالعه تحقیقاتی انجام دهند.
به باور وی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی واقعی نبوده و همچنین فرهنگ مشارکت در ایران پایین است.
حمیدی می‌افزاید: با فعال شدن اتحادیه‌ها می‌توان این انتظار را داشت که اطلاع از وضعیت بازار، قیمت تمام شده محصول و مدیریت زمان به بهترین شکل در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
بسترهای فرهنگی فضای کسب و کار
حمیدی می‌گوید: فراهم نبودن بسترهای فرهنگی مشکل اساسی در فضای کسب و کار است.
این پژوهشگر معتقد است که باید یک مرکزی باشد که اطلاعات را به موقع و به صورت دقیق در اختیار کشاورزان قرار دهد.
حمیدی می‌افزاید: برای توسعه اقتصادی در حوزه کشاورزی خرید تضمینی محصولات و ارائه آموزش‌ها را باید بخش خصوصی بجای دولت‌ها انجام دهد.
به باور وی تولید با چشم بسته، رعایت نشدن الگوی کشت و نوسانات سینوسی در قیمت‌ها از جمله مواردی است که مانع توسعه در حوزه کشاورزی می‌شود.
این پژوهشگر تصریح می‌کند: پیش از شروع به تولید باید مراحل شناخت بازار، نوع محصول، قیمت نهایی فروش و استاندارد بکار رفته قبل از کاشت مشخص شود.
تبدیل شدن گل‌های رز به ضایعات
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج هم می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد محصولات گل رز در کهگیلویه و بویراحمد به ضایعات تبدیل می‌شود.
امیر حسینی می‌افزاید: نبود بازار فروش پایدار حجم انبوهی از ضایعات محصولات کشاورزی را در پی دارد و به منظور رفع این مشکل در بخش ارائه آموزش‌ها تولید با نگاه صادراتی انجام شود.
او کشاورزی دیجیتال را از راه‌های مبارزه با این چالش می‌داند و معتقد است: راه حل‌هایی که کشاورزی نوین در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد سبب سوددهی اقتصادی این بخش می‌شود.
تولید با چشم بسته
حوزه کشاورزی دیجیتال در کشوری مانند ایران که در حال حاضر دچار تحریم است از اهمیت بالایی برخوردار است.
حمیدی می‌گوید: یکی از معضلات بخش کشاورزی در ایران بی توجهی به مرحله بعد از تولید محصول یا همان بازاریابی است.
به باور وی برای داشتن یک کشاورزی موفق و پویا باید با مطالعه بازار و انجام بازمهندسی محصولات این بخش، محتوا تولید کرد.
حمیدی می‌افزاید: وضعیت کنونی کشاورزی در ایران همان تولید با چشم بسته است که منابع محدود صرف تولید کالایی می‌شود که مشتری آن مشخص نیست.
کشاورزی دیجیتال
کار کردن رستوران‌ها و سیستم‌های حمل و نقل به صورت آنلاین و شرکت‌هایی مانند دیجی کالا از جمله تجربه‌های موفق در زمینه کسب و کارهای دیجیتال در ایران است که می‌توان از این ظرفیت در حوزه کشاورزی نیز استفاده کرد.
به گفته کارشناسان تعداد خطوط تلفن ثابت در کشور بیش از ۲۴ میلیون نفر و همچنین ۴۳ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد و توجه به این ظرفیت با فراهم کردن بسترهای لازم می‌تواند رونق زیادی در بخش کشاورزی ایجاد کند.
برخی کارشناسان متفاوت بودن قیمت‌ها در ایران را نتیجه نبود یک سیستم اطلاع رسانی دقیق به کشاورزان می‌دانند.
حمیدی می‌گوید: کشاورزی دیجیتال باید از مزرعه تا سفره پیگیری شود، به عنوان مثال برای کاهش ضایعات پس از برداشت و حتی پس از آن برای ایجاد ارزش افزوده و فرآوری محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود.
این پژوهشگر یادآور می‌شود: ارتباطات دیجیتال بین کشاورزان هندی باعث مقابله آنها با شرکت بین المللی کوکاکولا شد به گونه‌ای که این نماد تجاری مجبور شد روش تولید نوشیدنی‌های خود را طبق خواسته کشاورزان تغییر دهند.
به باور وی بی اطلاعی از میزان قیمت‌ها در حوزه کشاورزی هزینه‌های مبادله‌ای را افزایش داده است و تجارت دیجیتالی با دادن اطلاعات درست به کشاورزان علاوه بر بالا بردن آگاهی آنها، این هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
حمیدی می‌افزاید: بالا رفتن آگاهی کشاورزان از وضعیت قیمت محصولات در بازار باعث حذف حاشیه‌ها و واسطه‌ها می‌شود.
به گفته وی حذف حاشیه‌های بازار از طریق کشاورزی دیجیتال و برگشت پول به کشاورز توسعه این بخش را در پی خواهد داشت.
آنچه که روشن است در ایران و بخصوص در کهگیلویه و بویراحمد به بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی اهمیت چندانی داده نمی‌شود غافل از آنکه این بی توجهی ضررهای زیادی را به کارکنان این حوزه وارد کرده است.
رشد تجارت دیجیتال کشاورزی به توسعه بازاریابی محصولات، کالاها و خدمات و همچنین گسترش بهره وری کمک می‌کند.
بخش کشاورزی به دلیل تأمین ۸۵ درصد نیازهای غذایی و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و دارا بودن ۲۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی، نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشور دارد.
میزان تولیدات کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالیانه ۱۰ هزار تن بود اکنون به ۹۰۴ هزار تن در سال رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار استان‌های جنوبی کشور دارد.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com