0  |  0

راه اندازی سرای نوآوری در ۱۲ استان کشور

راه اندازی سرای نوآوری در ۱۲ استان کشور

در دانشگاه های نسل اول و دوم، فرد وارد دانشگاه می شود و پس از تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه فارغ‌التحصیل می شود؛ در حالی که هدف اصلی در دانشگاه نسل سه و چهارم، این است که در واقع یک تیم وارد دانشگاه شده و پس از گذراندن مراحل مختلف به صورت یک «شرکت فن آور» و «ثروت آفرین» از دانشگاه خارج شوند.
مجموعه شتاب‌دهنده ها، مراکز رشد تخصصی و پردیس پارک علم و فناوری، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل خواهند داد؛ مدل فعالیت هم به این صورت است که یک تیم وارد سرای نوآوری می شود، ابتدا با شتاب‌دهنده ها کار خود را آغاز می کند که در واقع می توان گفت معادل دوره کارشناسی در دانشگاه های نسل اول و دوم است.
این تیم پس از طی مراحل و آموزش های لازم به مرکز رشد سرای نوآوری راه می یابد که همان دوره کارشناسی ارشد به حساب می آید. پس از این مرحله، تیم ها باید شرکت خود را ثبت کنند و پس از چند سال به عنوان یک شرکت فن‌آور وارد پارک علم و فناوری خواهند شد که به مثابه همان مقطع دکتری است.
آنطور که مسئولان دانشگاه آزاد می گویند در سرای نوآوری، آموزش های گوناگون از جمله آموزش خلاقیت، ایجاد کسب و کار، چگونگی مذاکره و... به تیم ها ارائه خواهد شد. یکی از مهمترین اهدافی که در این سراها دنبال می‌شود این است که دانشجویان بعد از پایان تحصیلات به دنبال کار نباشند بلکه خود کارآفرین باشند.
همچنین قرار است به تعداد «صنایع مزیت دار» در استان های مختلف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، سرای نوآوری راه اندازی شود؛ مبنای راه اندازی سرای نوآوری، آمایش سرزمینی است که براساس دو برنامه آمایش منطقه ای و توانمندی هر استان و متناسب با جغرافیای اقلیمی و اقتصادی آن استان ایجاد می شود.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی سرای نوآوری در ۱۲ استان کشور خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد متناسب با شرایط بومی و فرهنگی ایران، مدلی را برای رشد و ارتقا فناوری و نوآوری طراحی کرده است.
وی افزود: سرای نوآوری اکوسیستمی است که در آن فناوری و نوآوری ها حمایت شده و رشد می یابند تا به مسیر نهایی برسند. براساس آمایش سرزمینی تاکنون صنایع مزیت دار ۱۲ استان شناسایی و برنامه ریزی ها برای راه اندازی سرای نوآوری انجام شده است.

۱۲ صنعت مهم کشور صاحب سرای نوآوری می شوندوی با اشاره به اینکه سراهای نوآوری به وسعت همه کشور به وجود خواهند آمد، افزود: در شهرهایی که واحد دانشگاهی وجود دارد، براساس توانایی دانشگاه آزاد اعم از هیات علمی و تعداد دانشجویان تحصیل کرده و متخصص صنایع مرتبط، سرای نوآوری ایجاد می شود؛ همچنین براساس گردش اقتصادی و اشتغال صنایع مختلف در هر استان، یکی از صنایع به عنوان قطب فناور هر استان تعیین خواهد شد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب که علاوه بر دانشجویان دانشگاه آزاد، دانشجویان دانشگاه های سراسری و همچنین افراد غیردانشگاهی می توانند به سرای نوآوری بپیوندند، گفت: برخی از اساتید دانشگاه آزاد را که در موضوع مربوطه در هر استان تخصص لازم دارند، به عنوان «هیات علمی فناور» تعریف کرده ایم. این افراد به عنوان مربی و راهنما حضور دارند تا تیم ها را هدایت کنند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: همچنین هیات علمی فناور شامل نخبگان و خبرگان هم می شود؛ به طوری که افرادی که فکر می کنند تخصص و تجربه لازم را برای پیشبرد اهداف در سراهای نوآوری دارند، می توانند در آنجا حضور یابند.
وی همچنین درباره مدل حمایت دانشگاه از تیم ها، گفت: به تیم هایی که به سراهای نوآوری وارد می شوند، امکانات و هزینه های ابتدایی ارائه خواهد شد تا بتوانند ایده‌هایشان را عملیاتی کنند؛ بخشی دیگر از حمایت ها مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی است که امکانات لازم در این بخش نیز در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com