0  |  0

وضعیت اورژانسی کسب‌ و کارها با شیوع کرونا در ایران

وضعیت اورژانسی کسب‌ و کارها با شیوع کرونا در ایران

شیوع کرونا خیابان‌های قزوین را این روزها به طرز بی سابقه ای خلوت و سوت و کور کرده است.
این خلوتی تنها به خیابان ها ختم نمی شود و گریبانگیر بسیاری از مغازه ها و فروشگاه های اصناف مختلف را نیز گرفته و کار و کاسبی آنها را در آستانه سال نو خوابانده و بی رمق کرده است.
بسیاری از شهروندان قزوینی قید خرید عید را زده اند و با هدف حفاظت خود از کرونا ترجیح می دهند به جز تهیه مواد خوراکی و بهداشتی و مایحتاج ضروری برای خرید دیگری از منزل خارج نشوند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت بازار قزوین پس از شیوع کرونا شرح گفت و گو با اصناف مختلف و فروشندگان و مسوولان اتحادیه ها در این باره را می‌خوانید
کاهش ۸۰ درصدی مشتریان رستوران های قزوین
در قزوین از بین رستوران ها سه چهار رستوران و فست فودی معروف و زبانزد وجود دارد که معمولا در بیشتر اوقات سال میزهای آنها پر و اشغال است.
مالک یکی از این رستوران ها که به تهیه جوجه سوخاری می پردازد و معمولا در این وقت از سال مشتریانش باید برای گرفتن غذا و خوردن غذا در نوبت و صف بایستند، گفت: بعد از خبر آمدن کرونا، به شدت با افت فروش و کاهش مشتری روبرو شده ایم.
وی با بیان اینکه شهروندان از ترس ابتلا به کرونا دیگر ترجیح می دهند در بیرون غذا میل نکنند،گفت: کاهش مشتریان ما به گونه ای بوده که چندین روزی است از سالن بالا دیگر استفاده نمی کنیم و در طبقه همکف پذیرای معدود مشتریان خود هستیم.
علی عسگری رئیس اتحادیه چلوکبابی ها و تالارهای پذیرایی قزوین گفت: شیوع کرونا مشتریان رستوران ها در این شهر را ۸۰ درصد کاهش داده و بسیاری از این واحدها را تا آستانه تعطیلی پیش برده است.
وی گفت: سفره خانه ها و چایخانه های قزوین نیز تعطیل شده اند و نمی توانند خدمات ارایه کنند.
عسگری گفت: اوضاع تالارهای پذیرایی در قزوین بدتر از رستوران هاست و این واحدها پس از شیوع کرونا تقریبا به حالت تعطیل درآمده اند.
این مسوول صنفی گفت: با وجود شرایط یاد شده، ضمن نظارت کارشناسان بهداشت و سازمان صنعت از رستوران ها، صاحبان این واحدهای صنفی به طور مستمر اقدام به ضدعفونی کردن واحد خود می کنند.
وضعیت اغذیه فروشان یا ساندویچ فروشان در قزوین نیز شاید بدتر از رستوران ها باشد و معمولا در این روزها کسی از ترس کرونا هوس خوردن ساندویچ به سرش نمی زند.
روزهای تلخ شیرینی فروشان قزوین
بیشتر شهروندان قزوینی از قدیم الایام تاکنون رسم دارند که سفره عید خود را با انواع شیرینی جات سنتی تزیین و رنگین کنند.
سفارشات به قنادی های قزوین معمولا از بهمن ماه آغاز می شود اما ویروس کرونا روی فعالیت این صنف نیز تاثیر سوء و منفی گذاشته است.
صاحب یک قنادی در خیابان امام خمینی(ره) یا بازار قزوین در این خصوص گفت: با شیوع ویروس لعنتی کرونا بازار کار ما با افت شدید روبرو شده و خیلی از مشتریان سفارشات خود را لغو کرده اند.
وی با بیان اینکه فروش شیرینی این روزها در قزوین بسیار پایین آمده است،افزود: با این وضعیت مجبور به کاهش نیروهای کار خود در کارگاه شیرینی پزی هستیم چرا که از پس هزینه ها و دادن حقوق به آنان بر نمی آییم.
صاحب یک کارگاه پخت باقلوا معروف ترین شیرینی سنتی قزوین نیز گفت: سفارش به ما برای ایام نوروز بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده و در شوک به سر می بریم.

کرونا و کسب و کارهایی که از پا انداخت

بازار کساد آرایشگاه های قزوین
معمولا این وقت از سال بازار کار آرایشگرهای زنانه و مردانه پررونق و به نوعی کارشان سکه است، با این وجود کرونا موجب شده تا فعالیت شاغلین این صنف نیز به تعطیلی کشیده شود.
صاحب یک آرایشگاه در خیابان تهران قدیم قزوین گفت: تعداد مشتریان ما این روزها بسیار کم شده و این در حالی است که سال گذشته در این وقت، مشتریان ما تلفنی وقت رزرو می کردند و نوبت می گرفتند.
وی همچنین گفت: با وجود اینکه همه نکات و موارد بهداشتی را رعایت کرده و مدام وسایل اصلاح و آرایشگری را ضدعفونی می کنیم اما به هر حال شهروندان برای حفظ سلامت و جان خود ترجیح می دهند به جز خریدهای ضروری برای انجام کاری از منزل خارج نشوند و اصلاح سر خود را آن هم در آستانه نوروز به تعویق انداخته اند که این موضوع باعث افت شدید درآمد صنف ما شده است.
وی اضافه کرد: کاهش شدید مشتریان ما در حالی است که من و بسیاری از همکارانم در یک ملک اجازه ای مشغول به فعالیت هستیم و صاحب مغازه در سر موعد بدون توجه به وضع درآمدی ما، اجاره خود را طلب می کند و با این وضعیت حتی در تامین پول اجاره مغازه نیز برنمی آییم.
محسن آریایی نائب رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: کرونا باعث شده تا مراجعه به آرایشگاه ها در سطح شهر بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.
وی با بیان اینکه خود مدیریت یک آرایشگاه و یک آموزشگاه پیرایشگری را برعهده دارد،گفت: در ۱۰ روز اخیر همکارانم به من گفته اند فقط روی صندلی مغازه میخکوب شده اند و از فرط بیکاری حوصله شان سر رفته است.
آریایی با بیان اینکه خیلی از مشتریان تماس می گیرند و می گویند که امکان حضور در منزل برای اصلاح مو را دارید،افزود: بسیاری از شهروندان از ترس ابتلا به کرونا حاضر به حضور در آرایشگاه نیستند و این در شرایطی است که خیلی از همکاران ما وضعیت مالی مناسبی ندارند و دستیار و یا مستاجر هستند و در وضعیت فعلی از پس تامین هزینه های خود برنمی آیند.
وی همچنین گفت: به همه آرایشگاه ها ابلاغ کرده ایم که رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن مستمر محیط آرایشگاه را در دستور کار خود قرار دهند.
تعطیلی غیررسمی تاسیسات گردشگری قزوین
به موجب مصوبه ستاد استانی پیشگیری از کرونا با هدف پیشگیری از این ویروس بین گردشگران، هتل ها و سایر مراکز اقامتی استان قزوین تا اطلاع بعدی از پذیرش مسافر منع شده اند.
این در حالی است که با تقویت زیرساخت های گردشگری و اجرای برنامه هایی چون جشنواره های نوروزی، ورود مسافر به قزوین در ایام پایانی سال و نوروز طی سال های اخیر رونق گرفته بود و ضریب اشغال هتل های قزوین در این ایام بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود.
بدون شک تداوم این وضعیت ضربه سهمگینی به پیکر نحیف و نونهال گردشگری قزوین وارد خواهد کرد.
اوضاع سایر تاسیسات گردشگری مانند سفره خانه ها و مجتمع های خدماتی رفاهی قزوین نیز بهتر از هتل ها نیست.
قزوین در شاهراه ارتباطی کشور و در میان راه پایتخت و استان های غربی و شمالی قرار دارد و همین موجب شده تا مجتمع های خدماتی رفاهی مطرحی در مسیرهای ارتباطی آن وجود داشته باشد که این روزها با کاهش سفر به دلیل شیوع کرونا، کسب و کار این واحدها نیز بی رونق شده است.
همزمان با کاهش شدید مسافرت های برون شهری و خارج از کشور به دلیل شیوع کرونا، آژانس های مسافرتی قزوین نیز تقریبا در وضعیت تعطیلی قرار دارند و در طول روز مراجعه کننده ای ندارند.

کرونا و کسب و کارهایی که از پا انداخت

کاسبی کم رونق مکانیکی ها و تعمیرکاران خودرو در قزوین
کرونا این روزها کاسبی ۲ هزار واحد صنفی مکانیکی با حدود ۱۰ هزار شاغل که در ۲۴ رسته فعالیت می کنند را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
صاحب یک مغازه تراشکاری در بلوار آیت الله خامنه ای قزوین که بورس انواع خدمات مکانیکی و تعمیر خودرو در این شهر است، می گوید حدود ۲ هفته است که تقریبا بیکار هستیم که این وضعیت بی سابقه بوده است.
وی گفت: در این موقع سال وقت سر خاراندن هم نداشتیم و از پذیرش خیلی از سفارشات و مراجعات معذور بودیم اما حالا چشممان به در مغازه است تا یک مشتری بیاید.
یک مکانیک خودروهای سبک که مغازه او در دروازه رشت قرار دارد نیز از کاهش ۷۰ درصدی مشتریان خود خبر داد و گفت: با ادامه این شرایط ناچاریم مغازه را ببندیم و تعطیل کنیم.
سهراب رجبعلی رئیس اتحادیه مکانیک خدمات فنی خودرو قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، رکورد بر مکانیکی های شهر حکم فرما شده و برخی واحدها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
وی گفت: مشتریان مکانیکی ها در قزوین بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است و با توجه به اینکه فعلا مسافرت ها تعطیل شده بسیاری از شهروندان قید تعمیر خودروی خود را زده اند.
رجبعلی افزود: اتحادیه ما چندین روز است که پیگیر تهیه بنزین و الکل های صنعتی برای رعایت نکات بهداشتی در مکانیکی هاست اما متاسفانه هنوز موفق به تهیه آن نشده ایم.
وی از تعطیلی اتحادیه مکانیک خدمات فنی خودرو قزوین خبر داد و گفت: متاسفانه همه همکاران ما دچار بیماری با علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا شده اند و ناچار شدیم که اتحادیه را تعطیل کنیم.
کسادی بی سابقه بازار خشکبار در قزوین
قزوین با آجیل ها و خشکبارهایش معروف است با این حال این روزها و در آستانه سال نو که باید کار و کاسبی اصناف این رسته سکه باشد، کرونا باعث شده تا فروش این محصولات در قزوین به طرز بی سابقه ای کاهش پیدا کند.
جواد خشکباری مسوول رسته خشکبار اتحادیه عطار و خواروبارفروشان قزوین نیز گفت: فروش خشکبار در شهر همزمان با اعلام شیوع کرونا تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین گفت: کاهش شدید فروش خشکبار در ایام در حالی است که بازار فروش ما فصلی است و همه امید همکاران ما برای فروش مربوط به بازار شب عید است و تقریبا همه فعالان این صنف از ۲ تا ۳ ماه قبل سفارشات خود را داده اند.
خشکباری افزود: با وجود استرس و نگرانی اصناف در خصوص وضعیت کاری خود به نظر می رسد همه باید این فشار را تحمل کنیم و سعه صدر به خرج دهیم تا از این وضعیت خارج شویم چرا که اولویت نخست در جامعه حفظ سلامت مردم و شهروندان است.
سکته در بازار کیف و کفش و لباس قزوین
همزمان با کاهش فروش بسیاری از اصناف، فروش در بازار کیف و کفش و لباس قزوین نیز پس از شیوع کرونا به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.
صاحب یک فروشگاه کت و شلوار فروشی در بازار قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها نه تنها فروش ما بسیار پایین آمده و به هیچ عنوان قابل مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیست.
یک فروشگاه لباس های اسپرت در مجتمع تجاری الغدیر نیز گفت: پس از شیوع کرونا بازار فروش ما کساد شده و به نظر می رسد بسیاری از شهروندان با وضعیت پیش آمده فعلا قید خرید البسه را برای سال نو زده اند.
یک کفش فروشی در خیابان طالقانی قزوین گفت: در این موقع از سال روزانه بیش از ۱۰۰ جفت کفش می فروختیم که این رقم اکنون به بیش از نصف کاهش پیدا کرده که ناشی از شیوع کرونا و وحشت مردم از آن است.
رکود مشاغل مرتبط با حمل و نقل مسافر در قزوین
راننده یک تاکسی اینترنتی در قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای قبل از شیوع کرونا، روزانه بین ۲۵ تا ۳۵ درخواست سفر داشتم اما اکنون تقاضاها برای سفر به نصف کاهش پیدا کرده است.
یک راننده تاکسی خط مینودر-ولیعصر نیز گفت: این روزها شهر حسابی خلوت شده و مردم به ویژه بانوان ترجیح می دهند به جز ضرورت از منزل خارج نشوند و این موضوع باعث شده تا زمان انتظار تاکسی ها برای سوار کردن مسافر هم بالا برود.
ترمینال مسافربری قزوین هم این روزها به طرز بی سابقه ای خلوت و سوت و کور است و این را می توان از سالن خالی از مسافر ترمینال و تعداد بالای اتوبوس های پارک شده در محوطه ترمینال پی برد.
در کنار روزگار ناخوش احوال بسیاری از اصناف قزوین، کرونا بازار برخی صنف ها را پررونق کرده است که از جمله آن می توان به میوه فروشی ها، عطاری ها، فروشندگان محصولات بهداشتی، شوینده و سلولزی و فروشگاه های زنجیره ای اشاره کرد.
با این وجود، کسب و کارهایی که به خاطر کرونا رونق گرفته اند در مقایسه با کسب و کارهایی که کرونا آنها را از پا انداخته بسیار ناچیز هستند و باید امیدوار بود با تمهیدات دولت و مسوولان هرچه زودتر از شر این ویروس خلاص شد تا اصناف نیز بتوانند نفس تازه ای درکنند.
با این حال و در شرایط موجود، به نظر می رسد می توان با تمهیدات ویژه و ارایه خدمات غیرحضوری و در بستر اینترنت و تشدید نظارت های بهداشتی، به برخی از مشاغلی که تحت تاثیر کرونا کم رمق شده اند رونق بخشید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com