0  |  0

کارآفرین پیشکسوت صنعت کشور درگذشت

کارآفرین پیشکسوت صنعت کشور درگذشت

مرحوم محمدکریم فضلی متولد هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۱ هجری شمسی در شهر تویسرکان بود که پس از تحمل دوره‌ای بیماری ناشی از کهولت سن، سه‌شنبه شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت.
مرحوم فضلی یکی از کارآفرینان شناخته‌شده و پیشکسوت صنعت کشور است که نخستین فعالیت اقتصادی خود را حین تحصیل، نزد پدرش که از بازرگانان خوشنام و اهل فضل منطقه محسوب می‌شد، آغاز کرد.
از جمله موفقیت‌های حاج محمدکریم فضلی می‌توان به صادرات کالا به کشورهای مختلف جهان حتی در روزگار دشوار تحریم، رونق تولید ملی و اعتلای نام ایران اشاره کرد.
کارآفرینی که علاوه بر توجه به حوزه صنعت و اشتغال به محرومان نیز توجه داشت
همچنین وی مردی خیراندیش و نیکوکار بود که علاوه بر توجه به حوزه صنعت و اشتغال، همواره به محرومان توجه داشت و کمک‌های خیرخواهانه وی دامنه گسترده‌ای داشت که از آن جمله می‌توان به ایجاد بنیاد خیریه و تخصیص بخشی از درآمد گروه به این بنیاد در جهت یاری‌رسانی به مردم نیازمند و مشارکت در امور اجتماعی نام برد.
وی در سن حدود ۲۰ سالگی ازدواج کرده و با پذیرفتن مسئولیت تشکیل خانواده، برای جست‌وجوی شرایط مطلوب‌تر و شناخت بیشتر از وضعیت شهرهای مختلف همجوار، به دیگر شهرستان‌های استان همدان سفر کرده و در شرایط کاری مختلف تجربه‌های مؤثری به‌دست آورده اما در نهایت راهی تهران شده است.
طبق آنچه از نوشته‌ها و مکتوبات به دست آمده در ابتدای سکونت در تهران؛ مشکلات از هر سو وی را احاطه کرده اما حاج کریم با عزم جزم، مشکلات و موانع اصلی را طی ۳ سال برطرف کرده است.
حاجی فضلی در ادامه مسیر زندگی و در دوران جوانی تمام سعی و تلاشش را صرف کرد تا یک کار تولیدی و صنعتی بزرگ را پایه‌ریزی کندحاجی فضلی در ادامه مسیر زندگی و در دوران جوانی تمام سعی و تلاشش را صرف کرد تا یک کار تولیدی و صنعتی بزرگ را پایه‌ریزی کند و از آنجا که پدر وی در دوره‌ای به کار صابون‌سازی اشتغال داشته حاجی فضلی نیز از همین بابت در نوجوانی تا حدودی با تولید مواد شوینده آشنا شده است.
این امتیاز سبب شده وی برای آغاز فعالیت تولیدی به همین زمینه یعنی صنعت شوینده گرایش پیدا کند و پس از جست‌وجوهای بسیار با افراد و شرکت‌هایی مرتبط شود که در این حوزه فعالیت دارند.
حاجی فضلی در ادامه کارش کارگاه کوچکی دایر کرده و در مرحله نخست به ساخت مایع ظرف شویی پرداخته که این امر به شکل گسترده‌تر و منسجم‌تر در اوایل دهه ۴۰ صورت گرفته است.
مدتی بعد محصول سفیدکننده را هم اضافه کرده و همین طور به‌ترتیب پودر لباسشویی، جرم‌گیر، شیشه‌شوی و همچنین نرم‌کننده البسه را نیز در سال‌های بعد تولید کرده و کار را توسعه داده است.
پس از انقلاب در دوران دفاع مقدس و در سخت‌ترین شرایط، استاد فضلی علاوه بر تولید، کار صادرات را نیز پی‌گرفته است و در آن زمان که به‌دلیل شرایط ویژه دفاع مقدس، تعدیل نیرو برای بیشتر شرکت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بود برای تأمین منابع انرژی شرکت، تداوم تولید و اشتغال پایدار کارکنان و به‌ویژه جلوگیری از تعدیل نیرو، دست به کار صادرات زده و توانسته ارز مورد نیاز را برای تولید تأمین کند تا به این ترتیب هم از تعدیل نیروها جلوگیری کند و هم به فعالیت‌های کارآفرینانه و اشتغال‌زایی مولد خود ادامه دهد.
درنهایت این کوشایی به گسترش و توسعه شرکتی بزرگ منجر شده که حاجی فضلی تا پیش از زمان فوتش ریاست هیئت مدیره این گروه صنعتی را به عهده داشت و امروز این شرکت یکی از پویاترین گروه‌های اقتصادی برآمده از بخش خصوصی و بالیده از همت مردمی است.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های مختلف بیمه‌ای، ساختمانی، تجارت الکترونیک و حمل و نقل و رفاهی و کشاورزی و رسانه‌ای توسط این کارآفرین برتر کشوری بنا شده استهمچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های مختلف بیمه‌ای، ساختمانی، تجارت الکترونیک و حمل و نقل و رفاهی و کشاورزی و رسانه‌ای توسط این کارآفرین برتر کشوری بنا شده است.
محمدکریم فضلی و مجموعه‌ای که وی بنا نهاد به‌دلیل یک عمر فعالیت کارآفرینانه جوایز و تقدیرنامه‌های بسیاری کسب کرده که از جمله آن در سال ۱۳۸۴ لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور و در سال ۱۳۸۶ تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین‌المللی اقتصاد سبز را دریافت کرد و برای دومین‌بار در سال‌های ۸۳ و ۸۶ موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شد.
انتخاب به‌عنوان کارآفرین نمونه از طرف وزارت صنایع، دریافت نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن، دریافت لوح تقدیر صادرکننده نمونه کشور و در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی انعقاد تفاهم‌نامه حمایت از یونیسف به نفع کودکان ایرانی نیز از دیگر افتخارات مرحوم فضلی به‌شمار می‌رود.
همچنین در سومین جشنواره قهرمانان صنعت که در تاریخ هفتم آذرماه ۱۳۸۶ برگزار شد از مقام فضلی، بنیانگذار یک گروه صنعتی تجلیل ویژه‌ای به‌عمل آمد.
این کارآفرین بزرگ ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ دار فانی را وداع گفت اما بی شک کارهای بزرگ وی در حوزه کارآفرینی برای همیشه ماندگار خواهد بود.
استاندار همدان در پی درگذشت این کارآفرین برجسته کشور پیام تسلیتی صادر کرد.
آنچه مسلم است ایده‌های بی نظیر حاجی فضلی می‌تواند به عنوان الگویی برای جوانان امروز در مسیر جهش تولید باشد چرا که آن مرحوم سختی در کار را وسیله‌ای برای خدمت رسانی به هم نوع می‌دانست و با همین تفکر خدمت رسانی به هم نوع برای بیش از ۲۲ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد تا چرخ صنعت در گردونه روزگار بچرخد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com