1  |  0

کارآفرینی زنان سیستانی با ادویه های رنگارنگ

کارآفرینی زنان سیستانی با ادویه های رنگارنگ

حلیمه بامری یک کارآفرین است که با حمایت بسیج سازندگی و بنیاد برکت توانسته است یک کارگاه تولیدی محصولات کشک و آچار و 27 قلم ادویه را در شهرستان نیمروز راه اندازی کند.
در منطقه سیستان به لحاظ اینکه با مردم با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند و کشاورزی حال و روز خوبی ندارد ایجاد هر کسب و کاری در سایر موارد مهم است، به سراغ این بانوی موفق کارآفرین رفتیم تا از نزدیک با روند کار او آشنا شده و مشکلات و نقاط قوت وی را بهتر منعکس کنیم.
خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت هایتان توضیح بفرمایید؟
حلیمه بامری هستم که فعالیت خودم را از سال ۹۸ به صورت رسمی با برند ادیمی شروع کرده و برای ۱۰ نفر تاکنون اشتغال ایجاد کرده ام.
در مورد میزان تولیداتتان بفرمایید و اینکه بازار فروشتان کجاست؟
در سال اول ایجاد کارگاه به میزان یک تن تولیدات داشته یم و محصولات خود را علاوه بر شهرهای سیستان و بلوچستان، به شهرهای شمالی کشور و مشهد ارسال می کنیم.
در شهرستان نیمروز، در این کارگاه ادویه هایی از جمله کشک و آچار محلی تولید می‌کنیم و ۲۵ قلم ادویه را بسته بندی می کنیم ما در این کارگاه ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت هستیم.
مشکلات پیش رویتان برای راه اندازی کارگاه چه بود؟
کارگاه در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۸ رسماً کار خود را آغاز کرد در این کارگاه سختی های زیادی را پشت سر گذاشتیم از بروکراسی سخت اداری که چه عرض کنم وارد یک اداره که می شوید اگر کارمندان اداره به کارش آشنا باشد و بتواند شما را درست راهنمایی کند بالاترین شانس را داشته اید و نصف راه را رفته اید ولی متاسفانه در بیشتر ادارات ما به ندرت کسی به کار و مسئولیت خود آگاه است و بنده طی این مدتی که دنبال کارهای اداری خودم بودم این موضوع را کاملاً درک کردم.
حمایت مسؤولان از کار شما چطور بود؟
بعد از کارهای اداری که بعضی ها هم سنگ جلوی پای آدم می گذارند می رسیم به بحث حمایت ها، بعضی از ارگان‌های اداری ما متاسفانه هیچ مسئولیتی برای حمایت از تولیدکننده و کارآفرینی ندارد و می‌گویند اگر برای گرفتن تسهیلات آمده اید این کار را انجام ندهید البته در جامعه چیزی که باعث شده این است که بعضی‌ها صوری کاری انجام می‌دهند تا بتوانند از مزایا و تسهیلات استفاده کنند بدون این که کار آفرینی انجام دهند.
فکر ایجاد کارگاه چگونه به ذهنتان رسید با چه میزان سرمایه شروع کردید؟
با توجه به تاکید فرمایشات رهبری انقلاب برای خودکفایی و تولید داخلی، هدف اصلی من ایجاد شغل و کارآفرینی بوده و تمام تلاشم بر این بود تا بتوانم کاری هر چند کوچک را انجام بدهم و هیچ کاری لذت‌بخش‌تر از این نیست که بخواهید کاری برای کسی انجام دهید هر کاری سختی‌های خودش را دارد اگر اراده و نیت خیر وجود داشته باشد می توانیم تمام سختی‌ها را پشت سر بگذارید بعد از هر سختی آسایشی خواهد بود.
با سرمایه بسیار کم کار را شروع کردم اگر چه درآمدزایی بسیار زیادی نداریم اما همینکه کارخانه فعال است و روزی بخش چند خانوار است خوشحالم.
برای بازاریابی محصولاتتان چه کردید؟
برای بازاریابی محصولات در فضای مجازی فعالیت می‌کنیم، به استان‌های شمالی کشور و خراسان محصولات را ارسال می‌کنیم، در فروشگاه‌های اینترنتی نیز محصولات خود را عرضه کرده و در معرض بازدید عموم قرار دادیم، هنوز آنطور که باید به درآمدزایی نرسیدیم اما به آینده‌های بهتر امیدواریم.
توصیه شما به سایر افرادی که در حوزه کارآفرینی وارد می شوند چیست؟
بعضی‌ها می‌گویند کار نیست اما من به این نتیجه رسیدم که انسان هر کاری می‌تواند را باید انجام دهد، در استان سیستان و بلوچستان که ظرفیت‌های کاری بسیاری وجود دارد با این همه حمایتی که نهادهای انقلابی انجام می‌دهند مثل سپاه پاسداران و بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان امام) که حمایت‌های خیلی خوبی در این استان انجام دادند اگر با این همه حمایت باز هم بگویم کار نیست از بی ارادگی خودمان است.
حمایت‌هایی که این نهادها در راستای تولید از کارگاه من انجام داده ‌اند باعث شده پیشرفت‌هایی در کارم داشته باشم و با تلاش بیشتر و امید به فردایی بهتر کار کنم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com