0  |  0

بانک‌ها از اقتصاد دیجیتال عقب نمانند

بانک‌ها از اقتصاد دیجیتال عقب نمانند

در شرایطی که همگان «کمبود سرمایه در گردش» را از مشکلات اصلی بخش تولید کشور عنوان می‌کنند، اما از سوی دیگر اقتصاددانان تاکید دارند که تزریق پول نقد برای تحریک تولید «اثرات تورمی» ناگواری را در پی خواهد داشت.
برهمین اساس،کارشناسان معتقدند که در روش تامین مالی زنجیره تولید، منابع مالی دقیقا در موضوع تولید استفاده می‌شود و خطر «نکول تسهیلات» نیز، به شدت کاهش می‌‌یابد. علاوه بر این، با انتقال اعتبار مصرف‌شده، گام بلندی در تامین مالی واحدهای تولیدی و خدماتی خرد، کوچک، متوسط و بزرگ کشور برداشته می‌شود؛ اتفاقی که در چرخه اقتصاد دیجیتال، بانک‌ها باید پیشتاز باشند و عقب نمانند.

ابلاغ آیین‌نامه کارت اعتباری مبتنی بر زنجیره تامین
تیرماه امسال بانک مرکزی با برداشتن گامی دیگر در راستای رشد و توسعه نظام تامین مالی کشور شیوه‌نامه «اعطای کارت رفاهی» و تامین مالی زنجیره تولید را به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» ابلاغ کرد. در این طرح سقف فردی اعتبار قابل اعطا به مشتری حداکثر مبلغ ۷۰ میلیون ریال و مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه اعلام شد. از ویژگی‌های این طرح این است که اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات قابل استفاده است و تراکنش‌های مالی دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مجاز نیست. همچنین سهام عدالت و حساب‌های یارانه نقدی و معیشتی با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وام‌های پرداخت‌شده قبلی، می‌تواند در «زمره وثایق قابل قبول» از مشتری مورد پذیرش قرار گیرد. همچنین بیستم فروردین ماه امسال بود که، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز صدور کارت اعتباری خرید با وثیقه سهام عدالت یا یارانه خبر داد.

تاکید مسوولان اقتصادی بر حرکت به سمت اعتبار
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین روزهای کاری خود از حرکت به سمت تامین مالی زنجیره به عنوان پارادایمی بزرگ تاکید کرد که این حرکت نیازمند توجه بیشتر دولت سیزدهم و تمرکز بر ارائه آیین نامه‌ها و به ویژه حمایت از بخش خصوصی فعال در این حوزه است تا بتوانیم با سرعت بیشتری به این سمت حرکت و از مزایای فناوری جدید در حوزه تامین مالی بهره‌مند شویم. نکته‌ای که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، از آن به «کاهش هزینه‌های تولید» و« شفاف شدن مسیر تامین مالی«یاد کرد..

پیشگامی بانک ملی در طرح زنجیره تامین مالی
بانک ملی ایران، طی فرآیند کاملا دیجیتالی و غیرحضوری و با وثیقه‌سپاری آنلاین سهام عدالت، به‌عنوان نخستین بانک کشور فعالیت خود را برای صدور کارت اعتباری آغاز کرد، در این طرح، عملیات اعتبارسنجی، وثیقه‌سپاری، تشکیل پرونده اعتباری و صدور کارت، به‌صورت کاملا آنلاین انجام می‌شود. بر این اساس همه دارندگان سهام عدالت با مراجعه به اپلیکیشن‌های ایوا، شصت و بله می‌توانند درخواست خود را برای دریافت کارت اعتباری ثبت و اعتبار مربوطه را دریافت کنند.

طی دو سال اخیر و در فاز پایلوت، اسناد تجاری دیجیتالی به‌صورت آزمایشی به همراه نسخه کاغذی برات و سفته و تمبر بر روی زنجیره تامین واحدهای تولیدی در بستر پلت‌فرم سککوک به گردش درآمده است و بانک ملی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، توانسته ضمن طراحی اسناد تجاری دیجیتال، فاز عملیاتی برات، سفته و تمبر دیجیتال را ایجاد و در اپلیکیشن نشان بانک در دسترس مشتریان قرار دهد.

کم‌کاری بانک‌ها دراعطای کارت اعتباری
حدود پنج ماه از ابلاغ آیین‌نامه بانک مرکزی درباره اجرای طرح کارت اعتباری و تامین مالی زنجیره تولید می‌گذرد؛ اما بانک‌ها سرعت اجرای طرح در بانک‌ها روند قابل قبولی ندارد و طبق آنچه سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت عنوان کرده برخی از بانک‌ها به جای طراحی کارت‌های ویژه، کارت‌های اعتباری معمولی را به سهامداران عدالت داده‌اند که در این زمینه هم، تعداد ناچیزی در حد ۱۰۰ هزار نفر توانستند از این کارت‌ها استفاده کنند.

بنابراین لازم است با توجه به دستورالعمل‌های موجود و بسترهایی که برای اجرای صحیح این طرح فراهم است، دستگاه‌های نظارتی همچون بانک مرکزی، بانک‌ها را ملزم به اجرای طرح در مسیر صحیح کنند تا اهدافی که توسط سیاستگذار در نظر گرفته شده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com