0  |  1

صاحبان کسب‌وکار شکارچی لحظه‌ها باشند

صاحبان کسب‌وکار شکارچی لحظه‌ها باشند

صاحبان کسب‌وکار باید بتوانند ضمن خود را به‌روز نگه داشتن فعالیت‌های خود، زیرساخت‌ها را بهبود بخشیده و در بخش فروش، بازاریابی و منابع اقتصادی را همواره در نظر داشته باشند.

مجتبی برقبانی، دکتری حوزه کسب و کار درباره اقتصاد در سالی که گذشت، گفت: به اقتصاد سال گذشته از سه منظر خوش‌بینانه، میانه و بدبینانه می‌توان نگرست و هر شخص یا اقتصاددان با توجه به سطح علم و دانش، مهارت و تجربه خود اقتصاد سال ۱۴۰۰ را تحلیل می‌کند.

وی افزود: از دیدگاه تولید، سال ۱۴۰۰ برای برخی از تولیدکنندگان اتفاقات خوبی در پی داشت که با توجه به میزان تورم، انحصار و کرونا رویداد مثبتی بود. بسیاری از شرکت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۰ رشد کردند، چون صاحبان این کسب‌وکارها و بنگاه‌ها درباره افزایش تورم، محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در بازار پیش بینی‌های لازم را انجام داده و خود را به‌روز کرده بودند. این افراد توانستند از نظر بازرگانی بین الملل و تجارت در دنیای مجازی رشد مطلوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در مقابل این افراد، بخشی از کسب و کارها هم بودند که نه رشد داشته و نه آسیب دیدند. در حقیقت این کسب و کارها فقط توانستند کسب و کار خود را حفظ کنند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، صاحبان کسب و کار در این شرایط اقتصادی باید شکارچی لحظه‌ها باشند. در همین فرصت‌های ایجاد شده، برخی توانایی مدیریت هزینه‌های سازمانی و پرسنل خود را به نحو مطلوب داشتند و از این فرصت‌ها استفاده بهینه کردند که باعث رشد این بنگاه‌ها شد.

برقبانی گفت: متاسفانه در همین شرایط حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کسب و کارها به شدت آسیب دیدند. این بنگاه‌ها کسب و کارهایی بودند که به‌روزرسانی نشده و از سال‌های قبل دچار مشکل بودند. بسیاری از صاحبان کسب و کار در موج‌های تورمی دچار استرس شده و توانایی تفکر درست را از دست می‌دهند. این افراد در وهله اول باید خود مدیریتی داشته باشند و روی هوش هیجانی خود کار کنند در غیر این صورت مدیریت مطلوب را از دست داده و کسب و کار با مشکل مواجه می‌شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم توافق وین حاصل و در پی آن تورم کنترل شود. اگر این اتفاق رخ ندهد، دوباره شاهد از بین رفتن بسیاری از کسب و کارها خواهیم بود. کسب و کارهای خرد باید به این موضوع توجه کنند که همه چیز به سمت اینترنتی شدن سوق یافته و اگر فکری برای کسب وکار در فضای مجازی نداشته باشند با شکست مواجه خواهند شد.

این کارشناس حوزه کسب و کار خاطر نشان کرد: تورم موجود، برای کل جامعه است و کسانی موفق می‌شوند که بتوانند خود را به‌روز نگه دارند. آنها باید بهبود زیرساخت‌ها در بخش فروش، بازاریابی و منابع اقتصادی را همواره در نظر داشته باشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com