0  |  0

جایزه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران اهدا می شود

جایزه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران اهدا می شود

تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو، بین وزارت علوم، تخقیقات، فناوری،کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران منعقد شد. در این مراسم حجت‌الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و امیر روشن‌بخش معاون دبیرکل حضور داشتند.

تشویق و ترغیب فعالان حوزه نوآوری یک ضروررت است

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در سال جدید یکی از مهم‌ترین وظایف ما گسترش گفتمان فناوری در کشور است. طی جلساتی که با یونسکو داشتیم، به این نتیجه رسیدیم تشویق و ترغیب فعالان حوزه نوآوری یک ضروررت است.

وی ادامه داد: در ادامه این جلسات ما در وزارت علوم پیشنهاد اهدای یک نشان و جایزه در این حوزه را مطرح کردیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان این که این جایزه طی هماهنگی با مقام‌عالی وزارت طراحی شده، گفت: ما در وزارت علوم تنها نقش حمایتی و سیاستگذاری را به عهده داریم و خوشبختانه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور دبیرخانه این جایزه را به عهده خواهد داشت.

خیرالدین گفت: جدای از شورای سیاست‌گذاری ما یک هیئت امنا، کمیته ارزیابی و کمیته بین‌الملل هم برای این جایزه خواهیم داشت و دبیرخانه آن به‌صورت سالانه در دانشگاه تهران برقرار خواهد بود.

وی اظهار داشت: ما در پس این جایزه قصد داریم فعالیت‌های تمام اکوسیستم فناوری از جمله فعالیت‌هایی مربوط به آموزش وپرورش تا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را پوشش بدهیم.

این تفاهم می‌تواند راه را برای شروع نهضتی جدید بگشاید

مقیمی هم در ادامه این مراسم گفت: فلسفه جوایزی از این دست فقط این نیست که عده‌ای را به عنوان برترین‌ها انتخاب کنیم. بی‌تردید این جایزه زمینه را برای ترویج فناوری و نوآوری فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این قدم مثبت تبعات ارزشمندی دارد که ما در کشورمان شاهد آن خواهیم بود. بدون شک این اولین وآخرین همکاری مابین این نهادها نخواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه همکاری ما با یونسکو مسبوق به سابقه است. ما به تازگی با کمیسیون ملی یونسکو کارهایی که در گذشته صورت گرفته را مرورکردیم و به این نتیجه رسیدیم که تجربیات خوب باید تقویت شود.

مقیمی گفت: یکی از این تجربیات خوب بحث مربوط به افزایش و تقویت کرسی‌ها است که در پس همکاری بین دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو عملکرد خوبی داشته اند. ما با باید مدیریت یکپارچه در بخش کرسی‌ها در کل کشور را تقویت کنیم.

وی اظهار داشت: ما اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت خارجه ازبکستان منعقد کردیم تا مرمت برخی از آثار این کشور به ویژه در سمرقند و بخارا که میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود را صورت بدهیم. خوشبختانه رئیس جمهور ازبکستان هم تمایل دارد که دانشگاه تهران این کار را صورت بدهد البته کمیسیون ملی یونسکو نیز می‌تواند این کار را صورت بدهد.

وی با اشاره به اهدای نشان «دانشگاه تهران» گفت: امیدواریم امسال که رهبر معظم انقلاب نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را عنوان کرده‌اند این تفاهم بتواند راه را برای شروع نهضتی جدید بگشاید.

رئیس دانشگاه تهران گفت: پیوند یونسکو با ما در انعقاد این تفاهم‌نامه کمک می‌کند که این جایزه را در عرصه بین‌الملل توسعه بدهیم. امیدواریم این جایزه برای ایجاد اتحادیه دانشگاه‌های فارسی‌زبان کمک کننده باشد.

مقیمی گفت: ما باید تلاش کنیم با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب زبان فارسی را به زبان علم تبدیل کنیم. ما باید فعالیت‌های علمی به زبان فارسی را حمایت و جنبه‌های تبلیغی آن را صورت بدهیم.

سهم ما در ارائه جوایز علمی قابل توجه نیست

ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو گفت: شعار دیپلماسی علوم که در معاونت امور بین‌الملل وزارت علوم مطرح شده، شعار درستی است و دغدغه اهدای این جایزه در حوزه فناوری و نوآوری نشانگر اهمیت این وظیفه در وزارت علوم است.

وی ادامه داد:توجه دانشگاه تهران به فرهنگ و میراث منطقه هم خبر بسیار خوبی است؛ خوشبختانه سهم ما در عرصه‌های مختلف در یونسکو قابل توجه بوده است. ما امروز حدود 20 کرسی از 750 کرسی علمی در جهان را به خودمان اختصاص دادیم و این رقم خوبی است. همه اینها نشان می‌دهد جایگاه ایران جایگاه بلندی است و می‌طلبد که ما اقدامات بیشتری برای حفظ این جایگاه بلند داشته باشیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: متاسفانه سهم ما در ارائه جوایز علمی قابل توجه نیست. ما جایزه اخلاق علم را که به نام بوعلی‌سینا است را هر دو سال یک‌بار در شهر پاریس اهدا می‌کنیم. البته نگهداری این جایزه در حال حاضر سخت است و این جایزه به خطر افتاده بود اما با تلاش‌های صورت گرفته معوقات این جایزه در حال پرداخت است و ما می‌توانیم از این برند نهایت استفاده را ببریم.

ایوبی گفت: مهم‌ترین جایزه ما در ایران جایزه نشان عالی «تماشای خورشید» است که تاکنون به 5 نفر از فرهیختگان کشور اهدا شده است. اما ویژگی این جایزه جدید آن است که به شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و گروهای مختلف اهدا می‌شود.

وی تاکید کرد: این جایزه در سال اول در سطح ملی برگزار می‌شود اما ما قصد داریم پس از این آن را در سطح منطقه‌ای برگزار کنیم. تا کنون کشورهای مننطقه در عرصه میراث ‌فرهنگی از فعالیت‌های ما استقبال کردند. ما مطمئنیم که در عرصه علم از ما استقبال بیشتری صورت بگیرد.

این تفاهم‌نامه میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران منعقد شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com