0  |  0

نوآوری با تحول صنعت کشاورزی به ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند

نوآوری با تحول صنعت کشاورزی به ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند

کشاورزی و صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد. رقابت میان صنایع پیشرفته و عظیم غذایی سراسر جهان، اهمیت استفاده از راهکارهای نوآورانه و فناورانه را برای تأمین غذای سالم، توسعه اقتصاد و تضمین سلامت جامعه را چند برابر کرده است.
بر همین اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش می‌کند راه را برای ورود نوآوری‌ها به حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با ایجاد بستری برای استفاده از قابلیت‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش در این صنعت هموار کند.
مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با هدف تحقق اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به شناسایی و حمایت از طرح‌های فناورانه در این حوزه در بخش‌های اصلی تجهیزات، ماشین‌آلات و ملزومات، زراعت و باغبانی، شیلات، آبزیان، دام و طیور و صنایع غذایی کرده است.
از مجموع 50 طرح حمایت شده از زمان آغاز به کار مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، 49 طرح در بازه زمانی سال‌های 1392 تا 1400 مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
پیشرفت مالی 59 درصدی
مجموعاً در حدود 308 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور حمایت از طرح‌ها مصوب شده است که از این میزان رقمی بالغ‌بر 106 میلیارد تومان سهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است، همچنین به خاطر پیشرفت پروژه و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین شده، تاکنون اعتباری در حدود 62 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده است.
از مجموع 49 طرح حمایت‌شده، بخش تجهیزات، ماشین‌آلات و ملزومات و بخش زراعت و باغبانی با تعداد 17 طرح، بیشترین تعداد طرح‌های مورد حمایت را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین بررسی نسبت توزیع ریالی طرح‌ها نشان می‌دهد که از مجموع 308 میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش زراعت و باغبانی با رقمی بالغ‌بر 200 میلیارد تومان بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.
موفقیت 45 طرح
همچنین بیش از 72 درصد از حجم ریالی طرح‌های سرمایه‌گذاری شده در این حوزه یعنی 45 طرح تاکنون با موفقیت همراه بوده‌اند. فرآورده‌های دارویی دام و طیور تخم‌مرغ SPF از اولین طرح‌ها در دسته‌بندی شیلات، آبزیان، دام و طیور بوده که مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در 1389 اجرای آن را بر عهده داشته که اکنون این طرح خاتمه یافته است.
از آخرین طرح‌های کلان ملی فناوری که هم‌اکنون نیز در حال اجرا است می‌توان به طرح تولید بستر کشت از ضایعات درخت نخل که مجری آن شرکت کشت و صنعت فتح و نصر کرمان بوده اشاره کرد، این طرح نیز در طبقه‌بندی شیلات، آبزیان، دام و طیور قرار دارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com