0  |  0

اینترنت نسل پنجم و تحول در شیوه‌های بانکداری

اینترنت نسل پنجم و تحول در شیوه‌های بانکداری

کووید ۱۹ به دلیل محدودیت‌های ناشی از قرنطینه و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی باعث رونق بیش‌ازپیش صنایع دیجیتال شد. بخش بانکی نیز از این قائله مستثنی نبوده و هر روز به تعداد افرادی که درصدد استفاده از موبایل برای انجام عملیات بانکی خود بودند افزوده شد و حتی افراد بیشتری اقدام به ایجاد حساب بانکی با موبایل کردند. اینترنت نسل پنجم (۵G) به عنوان فناوری نوظهور پیشرفت‌های زیادی مانند سرعت‌های بالاتر (اجازه انتقال داده‌هایی با حجم سنگین)، تأخیر کمتر (پاسخ‌گوتر) و به طور کلی اتصال پیشرفته‌تر را به همراه دارد.
۵G همچنین فناوری ابری را برای کسب‌وکارها در دسترس‌تر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد سطوح بالاتری از خدمات مشتری را ارائه دهند.
در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و طبیعی است که مشتریان انتظار تجربه کاربری بسیار سریع، ایمن و باکیفیت‌تری از بانکداری داشته باشند.
امروزه برای خرید، پرداخت قبوض یا مشاهده آخرین صورت‌حساب بانکی، تنها یک ضربه بر روی صفحه گوشی هوشمند کافی است و این فناوری تنها نوک کوه یخ است! اینترنت نسل پنجم به دلیل سرعتی بیش از صد برابر اینترنت ۴G پتانسیل تأثیرگذاری بر روی صنایع دیجیتال را دارد؛ با این حال واضح است که شرکت‌ها باید یک رویکرد استراتژیک را برای استفاده از این فناوری نوین اتخاذ کنند.
تأثیر ۵G و شبکه‌های آینده فراتر از افزایش رابط کاربری است. انتظار می‌رود پذیرش رایانش ابری به‌عنوان روش عادی جدید و روبه‌پیشرفت، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و سایر فناوری‌های نوظهور همراه با ۵G خدمات بانکی و مالی را متحول کند.
۵G و نقش آن در بانکداری
با معرفی ۵G ما شاهد به‌کارگیری هوش مصنوعی و واقعیت مجازی برای بهبود تجربه مشتری خواهیم بود. همچنین بعد از رشد و معرفی نسل پنجم اینترنت بهبود امنیت، کشف تقلب و تجربه بانکداری موبایلی را تجربه خواهیم کرد.
در ادامه به چند مورد از تحولات بانکداری در آینده پرداخته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود با رشد و گسترش استفاده از ۵G رخ خواهند داد:
سرعت و رضایت آنی
با سرعتی که اینترنت نسل پنجم دارد، بانک‌ها می‌توانند وب‌سایت‌های خود را ارتقا داده و کارآمدتر کنند. از طرفی اینترنت نسل پنجم امکان ذخیره‌سازی اطلاعات بانکی را فضای ابری فراهم می‌کند و این فرآیند پرداخت را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.
پیشنهاد‌ها، خدمات و مشاوره‌های شخصی‌سازی‌شده
طی چند سال گذشته شاهد افزایش تعداد مشاغل به‌ویژه در حوزه خرده‌فروشی بوده‌ایم که نوعی از خدمات و تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به کاربران خود ارائه می‌دهند.
اینترنت نسل پنجم با قابلیت‌هایی که در حوزه انتقال داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد بینش قوی‌تری نسبت به داده‌های مصرف‌کننده به دست می‌دهد. این اینترنت به بانک‌های نسل جدید اجازه می‌دهد تا برخلاف گذشته که برای همه کاربران خود با هر سطح و نوع از فعالیت تبلیغات و خدمات یکسانی داشتند مخاطبان را براساس محتوای شخصی‌سازی‌شده مورد هدف قرار دهند
پیدایش شعبه‌های Pop-up موبایلی بانک‌ها
همان‌طور که بسیاری از کسب‌وکارها شروع به بستن دفاتر خود و ایجاد یک تیم از راه دور کرده‌اند، همین امر می‌تواند در صنعت بانکداری نیز اتفاق بیفتد. ۵G به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که خدمات مشابهی را از یک مکان دور ارائه دهند و پشتیبانی آنی داشته باشند.
خداحافظی با کیف پول فیزیکی
در زمان پاندمی کرونا شاهد تغییرات زیادی در روش‌های پرداخت بودیم. روش‌های بدون تماسی که درجهت نیاز به کاهش آلودگی ظهور یافتند.
با فراگیر شدن اینترنت نسل پنجم، ما شاهد تسریع این روند خواهیم بود. کیف پول‌های دیجیتال علاوه بر مزایایی که نسبت به کیف پول‌های فیزیکی دارند می‌توانند ارزش بیشتری را از طریق شبکه ۵G به مشتریان ارائه دهند.
بهبود روش‌های پیش‌گیری از کلاه‌برداری و تقلب
یکی از نکاتی که ذهن افراد را در خصوص ذخیره‌سازی اطلاعات‌شان در فضای ابری درگیر می‌کند، امنیت داده‌هاست. اینترنت نسل پنجم سطح بسیار بالایی از تشخیص تقلب را امکان‌پذیر می‌کند و یکی از ویژگی‌های مفید به فایده آن عملکرد به موقع است. احراز هویت در کسری از ‌ثانیه انجام می‌شود و احراز هویت بیومتریک با سایر اقدامات امنیتی از جمله تشخیص چهره مرتبط خواهد بود.
اینترنت نسل پنجم با ذخیره داده‌های بیشتر و بیشتری در فضای ابری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا تصمیمات مبتنی بر داده را برای کمک به رشد کسب‌وکار خود اتخاذ کنند.
افزایش سطح امنیتی که اینترنت نسل پنجم ارائه می‌دهد خطر سرقت فایل‌های مهم شرکت را نیز کاهش می‌دهد. در نهایت، سرعت این شبکه جدید به تنهایی تجربه یکپارچه‌تر مشتری را در سراسر وب فراهم می‌کند و این امر منجر به معاملات سریع‌تر و افزایش تعداد فروش از طریق وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک می‌شود.
آینده تعامل با مشتری، مجازی است!
انتظار می‌رود تأخیر کمتر از یک میلی‌ثانیه ۵G با انتقال داده‌های سریع‌تر، تعاملات مشتری را تغییر دهد و دنیای AR/VR را باز کند.
موارد استفاده مربوط به پردازش وام، خرید ملک، بازرسی دارایی و هرگونه تعامل دیگر با مشتریان بسیار متفاوت است و امکان تجسم‌های غنی را بدون نیاز به تعاملات فیزیکی فراهم می‌کند.
تحقیقات و علاقه روزافزون صنعت به متاورس (نسل بعدی VR/AR با فضاهای مجازی در یک محیط دیجیتال) تنها بر تغییر آینده به سمت مدل‌های تعاملی آینده‌نگر تأکید می‌کند.
کارایی داخلی بانک‌ها نیز با ظهور ۵G بهبود خواهد یافت. به‌طور معمول، بانک‌ها برای اطمینان بهتر و پهنای باند سریع‌تر، شعب خود را از طریق MPLS یا شبکه خطوط اجاره‌ای به مراکز داده متصل می‌کنند.
پهنای باند سریع‌تر، تأخیر کمتر و قابلیت اطمینان بیشتر همراه باقابلیت‌های برش شبکه ۵G به طور بالقوه می‌تواند یک ستون فقرات برای شبکه جدید ایجاد کند. این امکان استقرار سریع‌تر شعب و افزایش پذیرش شعبه‌های سیار را فراهم می‌کند. در یک نکته مشابه، استقرار ATM یا Micro-ATM آسان‌تر و سریع‌تر خواهد شد. پهنای باند افزایش‌یافته در ۵G همچنین می‌تواند کاربرد دستگاه‌های خودپرداز را از ماشین‌های صرف وجه نقد به شعب کیوسک افزایش دهد.
امن و درعین‌حال ناامن
امنیت در پذیرش هر فناوری نوظهور در خدمات بانکی و مالی بسیار مهم است؛ مانند نسل‌های قبلی موبایل، ۵G نیز با طراحی امنیت افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، افزایش پهنای باند و تأخیر کم ۵G با AI/ML و محاسبات لبه (Edge Computing)، پذیرش مکانیسم‌های احراز هویت مداوم را افزایش می‌دهد. KYC مبتنی بر ویدیو همراه با ضبط صدای مداوم، تقلب‌های هویتی را در عملیات داخلی و حساب کاربری کاهش می‌دهد.
تراکنش‌های پرداخت فراتر از کارت و پین سنتی با مکانیسم‌های احراز هویت امن‌تر و سریع‌تر تبدیل می‌شوند. درحالی‌که بسیاری از جنبه‌های هیجان‌انگیز ۵G وجود دارد، انتظار می‌رود بردارهای تهدید به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.
اینترنت اشیا و وسایل هوشمند غیراستاندارد ممکن است توسط مهاجمان برای انجام حملات انکار سرویس مورداستفاده قرار گیرند. نرم‌افزارهای مبتنی بر ۵G همچنین می‌تواند منجر به سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های ارتباطی شود. از آنجایی‌که انتظار می‌رود ۵G با ۴G همزیستی داشته باشد، آسیب‌پذیری‌ها در دستگاه‌های ۴G می‌تواند توسط ۵G تشدید شود که منجر به سایر سطوح حمله بالقوه می‌شود.
انگیزه چندجانبه
مانند هر فناوری جدید دیگری، ۵ G نیز مسیر فراگیرشدن خود را طی خواهد کرد. نرم‌افزاری شدن شبکه‌های ۵ G، کاهش اندازه برج‌های سلولی و قابلیت‌های محاسباتی لبه‌ای منجر به اتصال سریع‌تر در آخرین مایل و افزایش شمول مالی، یک هدف کلیدی در توسعه پایدار می‌شود. تحقیقات آکادمیک و صنعتی روی ۶G و ۷G تأیید می‌کند که تحول دیجیتال آینده با تلاقی فناوری‌های نوظهور و ارتباطات سیار برای افزایش تجربه کاربر شروع به تغییر کرده است. این همچنین فرصت‌هایی را برای آزمایشگاه‌های نوآوری بانکی و تنظیم‌کننده‌ها فراهم می‌کند که با محققان، صنعت و نهادهای استاندارد کار کنند تا بر مشخصات قبل از عرضه فناوری‌های جدید تأثیر بگذارند.
در قلب همه این‌ها، تجربه مشتری ایمن‌تر و بهتر، رشد و پتانسیل برای مشارکت بیشتر است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: راه پرداخت
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com