0  |  0

فروش اطلاعات کاربران توییتر در ازای ساعت مچی

فروش اطلاعات کاربران توییتر در ازای ساعت مچی

فروش اطلاعات بسیاری از کاربران توییتر از ابتدای هفته حسابی خبرساز شده است؛ آن هم درست در زمانی که این شبکه اجتماعی به دنبال برگزاری دادگاه رسیدگی به موضوع انصراف ایلان ماسک از خرید آن است و انتشار گزارش مالی ناامیدکننده فصل دوم، به سقوط قیمت سهام آن منجر شده. یک آسیب‌پذیری امنیتی در اوایل سال جاری میلادی به انتشار اطلاعات بسیاری از کاربران توییتر منجر شد و حالا فروش این اطلاعات در یک انجمن هکری باعث افشای اطلاعاتی حساس شده که نشان می‌دهند دستگیری و مجازات بعضی از منتقدان حکومت عربستان در سال‌های اخیر با استناد به همین اطلاعات انجام شده است.
روز شنبه اطلاعات بیش از ۴/ ۵ میلیون کاربر توییتر در یک انجمن هکری به فروش گذاشته شد. گفته می‌شود نشت بخشی از این داده‌ها و اطلاعات به دنبال کشف یک آسیب‌پذیری و توسط کارکنان توییتر انجام شده است. در واقع عده‌ای از این کارکنان از موقعیت خود سوءاستفاده کرده، به داده‌های کاربران دسترسی پیدا کرده و در نهایت آنها را برای فروش گذاشته‌اند. روزنامه دیلی‌میل نیز در گزارشی آورده است یک گروه از خبرنگاران کاوشگر به نام «پروجکت وریتاس» مدعی هستند که در بررسی‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند که مدیران توییتر پس از تحلیل تصاویر و پیام‌های خصوصی کاربران، اطلاعات مربوط به کاربران و علایق آنان را می‌فروشند. در مقابل یکی از کارشناسان توییتر گفته است که صدها نفر در این شبکه اجتماعی، به تحلیل تصاویر خصوصی کاربران مشغول هستند و یکی از کارشناسان نرم‌افزار این شبکه اجتماعی هم گفته احتمالا اطلاعات خصوصی کاربران، به راحتی لو می‌رود.
سوءاستفاده از اطلاعات کاربران منتقد عربستانی
بلومبرگ هم از برگزاری دادگاهی خبر داد که در آن طبق شهادت عده‌ای از کارمندان فعلی و سابق توییتر، «احمد ابوعمو» و «علی الزباره» دو کارمند سابق این شرکت به جاسوسی برای عربستان متهم شده‌اند. بر اساس این اتهامات آنها سعی در جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران توییتر به ویژه کاربرانی داشتند که مخالف حکومت عربستان سعودی بودند. در واقع این دو کارمند سابق توییتر این اطلاعات را در اختیار ماموران سعودی قرار می‌دادند تا از این طریق بتوانند مخالفان حکومت این کشور را شناسایی کنند. احمد ابوعمو و علی الزباره حالا به جرم دستیابی به اطلاعات بیش از شش هزار کاربر توییتر و جاسوسی از آنها برای حکومت عربستان محکوم شده‌اند. گفته می‌شود این دو کارمند داده‌های کاربران را در برابر ساعت برند گران قیمت هابلوت و پول نقد معامله می‌کردند. با اثبات این جاسوسی، احمد ابوعمو به ۲۰ سال زندان محکوم می‌شود.
علی الزباره هم ظاهرا از ایالات متحده فرار کرده و اکنون در عربستان سعودی زندگی می‌کند. توییتر در میان اغلب کاربران به عنوان شبکه اجتماعی‌ای شناخته می‌شود که می‌توان بدون اشاره به هویت واقعی در آن آزادانه درباره مسائل روز اظهارنظر کرد. اما به نظر می‌رسد این پلتفرم در این زمینه موفق عمل نکرده است. پرونده احمد ابوعمو در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو تشکیل شده است. کارمندان فعلی و سابق توییتر معتقدند که ابوعمو با این کار مخالفان و منتقدان حکومت عربستان را در معرض زندان و شکنجه قرار داده است. کارمندان سابق توییتر درباره خط‌مشی‌های حریم خصوصی و دسترسی به داده‌ها در این شرکت گفته‌اند اگر همان‌طور که گفته می‌شود، ابوعمو آدرس ایمیل، شماره تلفن، تاریخ تولد و آی‌پی کاربران را تحویل مقامات سعودی داده باشد، در واقع سیاست‌های این شرکت را نقض کرده است.
کالین سامپسون، دستیار دادستان ایالات متحده در تلاش برای اثبات اتهام دولت علیه احمد ابوعمو است. سامپسون در مقابل هیات منصفه با اشاره به توطئه‌ای که حالا خبرش در سراسر جهان منتشر شده، گفت: «احمد ابوعمو در ازای فروش اطلاعات کاربران ۳۰۰ هزار دلار وجه نقد و ساعت گران‌قیمت هابلوت دریافت کرده است.» ‌وئل راث‌، رئیس بخش امنیت و یکپارچگی توییتر به هیات منصفه گفت که زبان عربی یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در این پلتفرم است. توییتر صدها میلیون کاربر عربی زبان دارد و در دسترس بودن این پلتفرم برای مدافعان و فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی بسیار مهم است. سازمان‌های حقوق بشر و دولت ایالات متحده معتقدند که اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط ابوعمو و همدستانش دزدیده شده، عاقبت بدی را برای مخالفان و منتقدان عربستان سعودی رقم زد؛ چرا که منتقدان حکومت این کشور در زندان‌های مخفی نگهداری و به روش‌های متفاوتی از جمله شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، ضرب و شتم و... شکنجه می‌شوند.
ابوعمو در سال ۲۰۱۵ توییتر را برای کار در شرکت آمازون در سیاتل ترک کرد. دولت ایالات‌متحده می‌گوید ابوعمو از ترس افشا شدن اقداماتش در توییتر، به آمازون فرار کرده است. با این حال قضات این پرونده، او را به قید وثیقه آزاد کردند؛ چرا که او بیش از ۲۰ سال است در ایالات متحده با خانواده‌اش زندگی می‌کند. ‌جروم ماتیوس‌، وکیل ابوعمو گفت: «او با ماموران فدرال همکاری کرده است. اما همیشه همه‌چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست. پرونده علیه ابوعمو، از میان حجم زیادی از داده دستچین و توسط دولت آمریکا مدیریت می‌شود. ابوعمو فرصت‌های زیادی برای فرار از تحقیقات و حتی فرار از کشور داشت، اما در ایالت متحده ماند و به زندگی خود ادامه داد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com