0  |  0

برای ورود به فناوری بلاک‌چین باید از دانشگاه‌ها شروع کرد

برای ورود به فناوری بلاک‌چین باید از دانشگاه‌ها شروع کرد

فعالان حوزه بلاک‌چین بر این باورند که برای ورود به حوزه بلاک‌چین و توسعه ایران در این حوزه، باید با تربیت نیروی انسانی و توسعه دانش‌ پایه این کار را از دانشگاه‌ها آغاز کرد.
محمد طهرانی، بنیان‌گذار آزمایشگاه بلاک‌چین دانشگاه خاتم، در چهارمین رویداد بلاک‌دی درباره این آزمایشگاه گفت: «این آزمایشگاه در سال ۱۳۹۷ با هدف انجام کارهای پژهشی در حوزه بلاک‌چین تاسیس شد. واقعیت این است که فعالان کمی وارد حوزه‌های پژوهشی بلاک‌چین شده‌اند و هدف ما این بود که نیروی انسانی تربیت کنیم و دانش پایه را با استفاده از پایان‌نامه‌های کارشناسی و دکتری توسعه بدهیم.»
طهرانی افزود: «وقتی ما قصد ورود به یک فناوری مانند بلاک‌چین را داریم، نمی‌توانیم با نگاه از بالا به پایین وارد این فناوری شویم. اگر می‌خواهیم ورودمان به این فناوری موفقیت‌آمیز باشد، باید از کف میدان که برنامه‌نویسان و دانشجویان هستند شروع کنیم.»
مصطفی‌ نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک ایران، در ادامه در رابطه با وضعیت بلاک‌چین ایران نسبت به دنیا گفت: «ما بسیار عقب افتاده‌ایم. البته که زود شروع کردیم اما در برخی از حوزه‌ها کسب‌وکارهای زیادی ایجاد شد که متناسب با نیاز کشور نبود.»
او ادامه داد: «هفت سال پیش رویدادهایی داشتیم که در آنها به طور منظم در مورد بلاک‌چین صحبت می‌کردیم اما متاسفانه‌ در سال‌های گذشته شاهد رفتارهای سلبی بودیم و ترمزمان کشیده شد و این در حالی‌ بود که می‌توانستیم هاب بلاک‌چین خاورمیانه باشیم چراکه پتانسیل نیروی انسانی خیلی خوبی داریم. اما حالا نیروی انسانی ما هم در حال خروج از کشور است.»
دبیر انجمن فین‌تک تاکید کرد: «اگر رگولاتور رفتار خود را عوض نکند، جای نگرانی بسیاری وجود دارد. طبق پیش‌بینی‌ها و آمار تا سال ۲۰۳۰ بلاک‌چین برای کسب‌وکارها ارزشی ۳.۵ تریلیون دلاری ایجاد می‌کند و سهم ما باید یک درصد باشد و این در حالی است که ما با این عدد فاصله خیلی زیادی داریم.»
او ادامه داد: «هرچند تصویب قانون دانش‌بنیان بارقه‌هایی از امید ایجاد کرد اما اگر از سوی رگولاتور و مجلس و سایر نهادها رفتارهای حمایتی انجام نشود، بیشتر عقب خواهیم افتاد.»
محمدرضا قدوسی، مدیر استارت‌اپ استدیو چینووا، در ادامه با بیان این مطلب که که ما در مسائل فنی مشکلی نداریم گفت: «کسب‌وکارها ساخته نمی‌شوند مگر اینکه اکوسیستم ساخته شود و افرادی جذب شوند که علاوه بر کار فریلنس، می‌توانند برای خودشان نیز کسب‌وکار راه بیندازند.»
او با اشاره به اینکه ما فرصت‌های بسیار زیادی را از دست دادیم افزود: «برای این فرصت‌های ازدست‌رفته یا باید غمگین بود یا کاری کرد. من فکر نمی‌کنم راهکار این باشد که مواردی را که خارج از ایران انجام شده پیاده‌سازی کنیم. به جای آن باید سراغ ایده‌های بکر رفت.»
قدوسی در پایان گفت: «تجربه شخصی نشان می‌دهد نباید از رگولاتور اجازه گرفت و باید در برابرش جسارت کرد. باید رفت و مرزها را جابه‌جا کرد و البته هزینه این جسارت را نیز پرداخت کرد.»

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ماهنامه پیوست
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com