0  |  0

میانبر کسب‌وکارها به صنعت ۴

میانبر کسب‌وکارها به صنعت ۴

راه درست اتصال صنعت به داده‌‌‌ها و روبات‌‌‌ها چیست؟ بررسی دقیقی که شرکت نوکیا انجام داده است، نشان می‌دهد که نسل۴ صنعت ادامه نسل اول انقلاب صنعتی است. درک درست از صنعتگری مدرن نشان می‌دهد که تولید، زنجیره تامین و عملیات لجستیک امروزی، به سیستم‌های یکپارچه و به‌هم‌پیوسته‌‌‌ای اعم از ماشین‌‌‌های خودران و متحرک، افراد و سیستم‌ها وابسته‌اند که می‌‌‌تواند این فرآیند را به‌طورکلی متحول کند. از آنجا که محصولات تولیدشده در حین حمل‌ونقل، مونتاژ شده و پس از تکمیل به شکل کالا به فروش می‌‌‌روند، روبات‌‌‌ها و علم داده می‌‌‌توانند تولید را کاملا متفاوت سازند.
این داستان از اولین انقلاب صنعتی وجود داشته است. اکنون ما در میانه انقلاب صنعتی چهارم (۴IR) هستیم که به سطح بیشتری از اتصال به عملیات نیاز دارد. فناوری‌‌‌های دیجیتالی مانند اینترنت صنعتی‌اشیا (IIoT)، رایانش ابری، یادگیری ماشین، اتوماسیون شدید و هوش مصنوعی(AI) به‌‌‌طور چشمگیری نحوه تولید محصولات و خدمات را در عصر صنعت۰/ ۴ تغییر می‌دهند.
تحولات دهه‌‌‌های گذشته روش‌‌‌ تولید «تعهدی» و «ناب» را برای ما به ارمغان آورد؛ اما چالش‌‌‌هایی که در چند سال گذشته در صنایع جهان تجربه شد به فعالان اقتصادی آموخت که این دو رویکرد برای ادامه کار کافی نیستند. زنجیره‌‌‌های تامین را می‌‌‌توان بهینه‌‌‌سازی کرد تا هر سنت را از بین ببرند؛ اما در این کار دیگر انعطاف‌‌‌پذیر نیستند. مونتاژ و تکمیل خودکار، مزایای زیادی از نظر سرعت ارائه می‌دهد؛ اما در تغییر تقاضای بازار با سطح کمتری از چابکی روبه‌رو هستیم. موج جدید دیجیتالی‌سازی صنعت۴ بهترین‌ها را در اتصال، مجازی‌سازی ابری و فراگیر بودن، تجزیه و تحلیل هوشمند، اتوماسیون دیجیتال و فیزیکی برای بهینه‌سازی شدید و در عین حال انعطاف‌پذیر و موارد دیگر گرد هم می‌آورد و تا به نقطه دلخواه برسد در متن و شالوده این انقلاب جدید، یک‌شبکه متصل۵ G با کارآیی بالا قرار دارد که اتصال یکپارچه و فراگیر موردنیاز کارخانه‌‌‌های هوشمند امروزی و محیط انبار هوشمند را امکان‌‌‌پذیر می‌‌‌سازد.
داده‌‌‌های گزارش نوکیا از روند دیجیتالی‌کردن کسب‌وکارها در اقتصاد جهان بعد از پاندمی نشان می‌دهد، ۷۰‌درصد کسب‌وکارها مسیر قبلی دیجیتالی کردن را با سرعت بیشتر یا همان روند قبلی ادامه داده‌‌‌اند. این نظرسنجی که در سال ۲۰۲۲ توسط موسسه تحقیقاتی ABI و نوکیا از بیش از هزار مدیر تولید و مدیر اجرایی در سراسر جهان انجام شده است، نشان داد برخلاف سایر صنایع که ممکن است برنامه‌‌‌های خود را در طول همه‌گیری کووید متوقف کرده باشند، تولیدکنندگان این کار را انجام نداده‌‌‌اند. بیشتر برنامه‌‌‌های تحول دیجیتال صنعت۴، خود را با وجود چالش‌‌‌های دوسال گذشته تسریع کردند یا به آن پایبند ماندند تا به حفظ تداوم کسب‌وکار و افزایش بهره‌‌‌وری کمک کنند. رهیافت گزارش برای بزرگان دنیای صنعت این است که ۵G ، هم بر تولید و هم بر عملیات لجستیک از جمله انبار هوشمند اثر زیادی دارد. از این‌رو نقش مهم انتخاب شرکای مناسب برای تداوم مسیر خود و اینکه چگونه می‌توان بهترین دستاوردها را برای کسب‌وکارها فراهم کرد، حیاتی است. از این منظر کسب‌وکارها باید بدانند فناوری‌‌‌های صنعت۴ دید و آگاهی عملیاتی و کنترل بیشتری برای تولیدکنندگان به ارمغان می‌‌‌آورند. آنها پایه دیجیتالی را فراهم می‌کنند که برای ساختن محیط‌های تولیدی پایدارتر حیاتی است و به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا چابکی را با خطوط تولید خودکارتر و انعطاف‌‌‌پذیرتر برای برآورده کردن تقاضاهای در حال تغییر کسب‌وکار، با چرخه‌‌‌های عمر کوتاه‌‌‌تر محصول بهبود دهند، در حالی که حتی در صورت مواجهه با مشکلات زنجیره تامین تولید را بهینه می‌کنند.
این سطح از عملکرد مستلزم جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها و تجزیه و تحلیل‌‌‌های بی‌‌‌درنگ بیشتری است که نیاز به پردازش محاسباتی بیشتر در کارخانه یا چیزی مشابه را دوچندان می‌کند. رایانش ابری لبه که نمونه یک فناوری مدرن است، تضمین می‌کند که پردازش بحرانی یا داده‌‌‌های بلادرنگ به‌راحتی و به‌سرعت در نزدیک‌‌‌ترین نقطه به محل استفاده از توابع در دسترس است. همچنین نیاز به اتصال پهن‌باند قابل اعتماد و ایمن را که می‌تواند با یک شبکه بی‌‌‌سیم خصوصی۵G در کل عملیات پردیس تولیدی ارائه شود، افزایش می‌دهد. در حال حاضر با دسترسی موبایلی با سرعت بالا و تاخیر کم در همه جا برای مدیریت ترافیک حسگر IoT، داده‌های تولید، ارتباطات ماشین به ماشین، ماشین با انسان و موارد دیگر، برنامه‌ها، ابزارها و قابلیت‌های جدید به‌سرعت در دسترس سازنده قرار می‌گیرند.
در نظرسنجی اخیر نوکیا و موسسه ABI در سال ۲۰۲۲، سازندگان نشان دادند که بزرگ‌ترین مزایایی که از تسریع تحول دیجیتال خود به دست آورده‌‌‌اند، شامل افزایش بهره‌‌‌وری و تداوم کسب‌وکار در طول همه‌گیری است. در حالی که این دو مزیت قابل‌توجه برجسته هستند، مزایای بیشتری برای دیجیتالی شدن برای سازنده وجود دارد که به ترتیب شامل رشد بهره‌‌‌وری، تداوم کسب‌وکار، سازگاری با دورکاری، سازگاری با تحولات زنجیره تامین و برجسته‌سازی ویژگی‌‌‌های کسب‌وکار هوشمند است.
نتایج این گزارش نشان می‌دهد تغییر پویای مشتری و بازار در عمده کسب‌وکارها، انگیزه برای عملیات پایدارتر و تاثیرات ضربات و شوک‌‌‌های خارجی بر زنجیره تامین جهانی، به‌روشنی نیاز به انعطاف‌پذیری سازگار صنایع به‌ویژه در زمینه مدیریت تدارکات جهانی و زنجیره تامین را یادآور می‌شود. دیجیتالی شدن کلید رفع نیازهای تاب‌آوری و راهی برای کمک به تحقق آینده زنجیره تامین مبتنی بر صنعت۴ است. انبارها و عملیات لجستیکی می‌توانند از ابزارهای دیجیتالی جدید برای بهبود چشمگیر اتوماسیون و فراهم کردن چابکی و هوشمندی در سطح عملیات استفاده کنند. ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت‌اشیا و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها و عملکردهایی مانند ردیابی بلادرنگ موجودی سراسر خط تولید و جریان عملیات، برنامه‌‌‌ریزی ظرفیت انعطاف‌‌‌پذیر و مدیریت کارآمد مواد، تنها با افزایش دیجیتالی شدن در انبار امکان‌‌‌پذیر است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com