0  |  0

نام روبات کارخانه‌‌ای را شنیده‌‌اید؟

نام روبات کارخانه‌‌ای را شنیده‌‌اید؟

تا به حال نام روبات کارخانه‌‌ای را شنیده‌‌اید؟ انواعی از روبات‌‌ها که الگوریتم‌‌های خاصی را برای محیط کارخانه می‌‌شناسند و برمبنای آن اقدامات را اجرایی می‌کنند. این روبات‌‌ها اخیرا محبوبیت بالایی در بین صنایع پیدا کرده‌‌اند. روبات‌‌ها به عنوان نمادهای لجستیک سیار و خودران، همان‌طور که از نامشان پیداست بر برنامه‌های انبارداری متمرکز هستند. مدیران عملیات و تولید می‌توانند با کمک این روبات‌‌ها عملیات ورودی و خروجی کارخانه را کنترل کنند.
این روبات‌‌ها که انواع مشخصی دارند اخیرا استفاده‌های بسیار زیادی در بخش تولید پیدا کرده‌‌اند. برخی از این روبات‌‌ها از انواع متحرک خودران (AMR)، هستند، برخی روبات‌‌های صنعتی هم به شکل سنتی از دیرباز در خط تولید بوده‌‌اند ضمن اینکه روبات‌‌های مشارکتی یا کوبات‌‌ها (cobots) اغلب در عملیات‌‌های تولیدی در سطح مغازه و کارخانه حضور دارند. نگاهی به آنچه ممکن است روبات‌‌ها در کارخانه ایجاد کنند، نشان می‌دهد تمام مراحل مختلف تولید، لجستیک و توزیع از طریق دانش روباتیک قابل تحول است.
برای نمونه در خط تولید، به برخی کارخانه‌ها روبات‌‌هایی پیشنهاد شده‌‌ که برای مونتاژ قطعات کوچک و جابه‌جایی و بارگیری ماشین‌‌آلات و ادوات استفاده می‌شود. کوبات سری FANUC CRX-۱۰iA که اغلب در فرآیندهای کار و تولید خودکار به کار می‌‌رود، در صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی محبوبیت بالایی داشته و بهره‌‌وری بالایی در بین سازندگان این بخش دارد. در عین حال در صنایعی نظیر هادی‌‌ها و نیمه‌هادی‌‌ها این قبیل روبات‌‌ها محل استفاده بسیار زیادی دارد. برخی از انواع این روبات‌‌ها که دقت بسیار بالایی دارد، برای کاربردهای جوش قوس الکتریکی یک معجزه واقعی است.
روبات صنعتی متحرک MiR۲۵۰ AMR که توسط شرکت دنسو تولید شده، یک گاری یا صفحه متحرک است که اخیرا برای حمل قطعات در سراسر کارخانه مستقر شده و کارآیی بسیار بالایی دارد. از جالب‌‌ترین اتفاقاتی که اخیرا در حوزه استفاده از کوبات‌‌ها در کارخانه مشهور و پیشرفته شرکت بوش در کارولینای جنوبی رخ داده رواج گسترده این وسایل هوشمند در خطوط تولید است که توانسته بهره‌‌وری این بخش را با توجه به اهداف شرکت ارتقا دهد. از آنجا که استفاده از روبات‌‌ها شانس خطا را کاهش داده و توان برنامه‌‌ریزی را ارتقا می‌دهد رویکرد صنایع در روباتیک کردن خطوط تولید، لجستیک و بخش توزیع و تامین می‌تواند جهشی چشمگیر در تولید صنعتی بنگاه و کشورها ایجاد کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com