16  |  4

دفتر همکاری‌های پارک‌های علم و فناوری ایران و ژاپن راه‌اندازی می‌شود

دفتر همکاری‌های پارک‌های علم و فناوری ایران و ژاپن راه‌اندازی می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در جریان بازدید سفیر ژاپن در تهران از این پارک، برای راه‌اندازی دفتر همکاری‌های مشترک پارک‌های علم و فناوری ایران و ژاپن در پارک اعلام آمادگی کرد.
دکتر علی اسدی در دیدار با «کازوتوشی آیکاوا» سفیر کشور ژاپن در تهران که در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ورود به اقتصاد دیجیتال از الزامات است. ایران در زمینه اقتصاد دیجیتال یک کشور جوان است و در این زمینه علاقمند به گسترش همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور و بهره‌مندی از تجربه‌ها و ظرفیت‌های ژاپن هستیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اعلام آمادگی برای تولید محصولات دانش‌بنیان مشترک بین ایران و ژاپن با مشارکت پارک‌های علم و فناوری دو کشور، افزود: علاقمند به خواهر خواندگی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با یکی از پارک‌های علم و فناوری کیوتو هستیم.
وی در این دیدار با اعلام آمادگی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور میزبانی مسئولان پارک‌های علم و فناوری کشور ژاپن با هدف ایجاد فرصتی برای تبادل نظر در خصوص زمینه‌های ایجاد و توسعه همکاری‌های دوجانبه، پیشنهاد کرد: نمایشگاه مشترک محصولات دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری دو کشور در ایران و ژاپن برگزار شود.
دکتر اسدی، تسهیل رفت‌وآمد صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و ژاپنی با یکدیگر را مایه گسترش و عمق‌بخشی ارتباطات دو کشور دانست و افزود: آمادگی داریم که دفتر همکاری‌های مشترک پارک‌های علم و فناوری ایران و ژاپن را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی کنیم و فضایی برای برنامه‌ریزی همکاری‌های مشترک داشته باشیم.
دکتر اسدی با یادآوری اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک علم و فناوری دانشگاهی کشور است، گفت: در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر هستند. همان طور که دانشگاه تهران، دانشگاه مرجع و مادر است و در تمام زمینه‌ها و رشته‌های علمی فعالیت می‌کند، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در تمام حوزه‌های تخصصی ورود پیدا کرده است.
وی به شهرت ژاپن در زمینه رویکرد فناورانه و تعداد پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و با استقبال از به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با پارک‌های علم و فناوری کشور ژاپن، گفت: علاوه بر استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان با سوابق و گستره فعالیتی متفاوت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، هسته‌های دانشجویی و هسته‌های فناور نیز در کنار شرکت‌های رشدی و پسا رشدی فعالیت می‌کنند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ابراز علاقمندی در زمینه برقراری ارتباط دانشجویان ژاپنی شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های ایران با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: متقابلاً انتظار داریم که پارک‌های دانشگاهی ژاپن نیز همکاری متقابلی با دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های ژاپن داشته باشند.
در ادامه این دیدار، دکتر بهاره حیدری، مشاور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در امور بین‌الملل نیز به معرفی و بیان اهداف و خدمات پارک، تشریح زنجیره ارزش، مراکز و بخش‌های مختلف پارک و بیان خدمات و زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی شعب پارک، ناحیه نوآوری تهران و ناحیه نوآوری شهر دانش پرداخت و پیشنهادهایی به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های فناورانه و نوآورانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پارک‌های مطرح ژاپن ارائه داد.
آقای «کازوتوشی آیکاوا» سفیر کشور ژاپن در تهران نیز در این دیدار با دعوت از رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای بازدید از پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های ژاپن، به تمجید برنامه‌های حمایتی دانشگاه تهران برای گسترش اکوسیستم نوآوری پرداخت.
کازوتوشی آیکاوا با اشاره به بازدید خود از برخی پارک‌های علم و فناوری کشورمان از جمله پارک دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد که بسیار تحت تأثیر پیشرفت‌ها و شرکت‌های تکنولوژیک ایران و همچنین برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار گرفته است.
سفیر ژاپن در ایران به جایگاه قابل اعتماد دانشگاه تهران اشاره کرد و درباره گسترش همکاری‌ها، بر بنا نهادن تکنولوژی‌های موفق و همچنین طراحی برنامه‌های تبادل دانشجو بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های ژاپن تاکید کرد.
آقای آیکاوا درباره نوع و سطح و گستره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران نیز جویا شد، که مهندس میثم یوسفی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال، بیان داشت: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به چهار بخش شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها در مراکز رشد، شرکت‌های رشدی، شرکت‌های بلوغ‌یافته که بازار خود را تثبیت کرده‌اند و دسته چهارم شامل شرکت‌های بزرگی که با شرکت‌های کوچک نیز همکاری می‌کنند.
وی با اشاره به فعالیت هسته‌های فناور در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اظهار داشت: در یکسال اخیر توانسته‌ایم شرکت‌هایی را در دوره رشد داشته باشیم که شکل‌گیری آنها حاصل تجاری‌سازی شدن نتایج تحقیقات اعضای هیأت علمی و دانشجویان باشد.
سفیر ژاپن در تهران همچنین پس از دیدار و گفتگو با رئیس و مدیران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه GIS و همچنین هوش مصنوعی و دست رباتیک بازدید کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com