1  |  3

4 درس که یک کارآفرین سریالی به ما می‌آموزد

4 درس که یک کارآفرین سریالی به ما می‌آموزد

برایان هیوگز در سایت entrepreneur.com درباره درس‌هایی که از یک کارآفرین سریالی- کارآفرینانی که همواره ایده‌های جدیدی ارائه کرده و مسئولیت آن را به افراد دیگر سپرده و به دنبال موضوعات جدیدتر می‌روند - می‌توان آموخت، نوشته است. نکته کلیدی در این آموزه‌ها آنجاست که این کارآفرین به نوعی هشدار می‌دهد نگاه کارآفرینانه با حرص زدن برای درآوردن پول همسایگی نمی‌کند.
«اگر شما می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید؛ به دنبال شکار پول نباشید.» توماس گورنی، یک کارآفرین سریالی که ایده خود را پرورش داده است می‌گوید: خلق اتفاقات بزرگ، از انباشتگی ثروت مهم‌تر است.
گورنی بعد از زندگی سخت خود در لهستان و مهاجرت به ایالات متحده این مسیر سخت را شناسایی کرده به یک شرکت استارت آپ پیوست؛ میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرد؛ سپس تمامی آن را از دست داده و مجدداً از نو شروع کرد. داستان فقر- تا- ثروت گورنی دوبار تکرار می‌شود تا اینکه او شرکت فعلی خود، Nextiva- ارائه دهنده ارتباطات cloud مستقر در اسکاتلند، آریزونا - را تأسیس می‌کند که در حال حاضر بیش از 500 کارمند دارد. در اینجا او از درس‌هایی می‌گوید که در سرتاسر عمر خود به‌عنوان یک کارآفرین فرا گرفته است:
افراد را بر حسب ظاهر یا گفتار آنها دست کم نگیرید
گورنی می‌گوید در اوایل فعالیت کاری به دلیل لهجه اروپای شرقی اش، در محیط کاری به او بی‌احترامی می‌شده است. گورنی در مصاحبه با سرامانا میترا گفته بود: آنها من را یک جوان احمق لهستانی می‌دانستند. اما او به جای اینکه به این نظرات متعصبانه اهمیت بدهد؛ سخت‌تر و سخت‌تر کار کرد و توانست نظر شرکای تجاری و صاحبان کسب و کار را به خود جلب نماید. گورنی می‌گوید از تجربیات خود یاد گرفته است تا هرگز کسی را در زندگی به خاطر ظاهر، لهجه یا پوشش نادیده نگیرد. امروز زمانی که او در مورد استخدام فردی صحبت می‌کند؛ به شخصیت فرد، نگرش او، سطح مهارت و تناسب فرهنگی توجه می‌کند.
از شکست نترسید
یکی از نخستین شرکت‌های گورنی، کسب و کار توزیع رایانه بود، او این کسب و کار را در آلمان در سن 17 سالگی آغاز کرد اما در سال 1966 فروخت تا پول مهاجرت به ایالات متحده را به دست آورد ولی او برای تنها شش تا هشت ماه زندگی پول کافی داشت، پس به یک شرکت استارت آپ پیوست. گورنی به یاد می‌آورد که روزانه با تنها صرف 3 دلار زندگی می‌کرد و با انجام مشاغل جانبی مثل کار در پارکینگ و پذیرایی، پول مورد نیاز برای کسب و کار خود را جمع می‌کرد. با ساعات کار طولانی و سختکوشی، او شاهد موفقیت کسب و کار خود بود و در سال 1998 آن را فروخت. در این مدت گورنی در طیفی از کسب و کارهای املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرد ولی تقریباً کل شانس خود را با ظهور فناوری از دست داد. بعد از پنج سال زندگی در این کشور، او به جایی که شروع کرده بود بازگشت. با وجود این، این اتفاق مانع گورنی نشد؛ او یک شرکت هاستینگ وب را راه‌اندازی کرد و آن را به دومین شرکت بزرگی که در این صنعت فعالیت دارد مبدل ساخت.
به هر چیزی از دیدگاه مشتری توجه نمایید
مشتریان بهترین مربی یک کارآفرین هستند. کسب و کاری که می‌تواند محصولات باکیفیتی را ارائه دهد و مسائل مشتریان را برطرف می‌کند از ارزش بالایی برخوردار می‌گردد. به عنوان مالک یک کسب و کار، شما باید ذهن مشتری خود را بخوانید: آنها با چه مشکلاتی سر وکار دارند و چگونه می‌توانید زندگی آنها را راحت‌تر و ساده‌تر نمایید؟ گورنی پیشنهاد می‌کند به دنبال دریافت بازخورد از مشتری باشید تا اینکه همواره فکر کنید راه حل شما درست است. گورنی در روزهای اولیه‌ای که به ایالات متحده آمد، ارزش اعتماد به نیازهای مشتریان را درک کرد. او به یک جفت کفش نیاز داشت؛ بنابراین او به یک فروشگاه رفت و حراج فروش یکی بخر دو تا ببر را دید. اگرچه او دو جفت کفش نمی‌خواست اما مفهوم بازاریابی و بسته‌بندی محصول را به عنوان چیزی که مشتریان در امریکا را به خود جذب می‌کند درک کرد. این تجربه، رویکرد او جهت ادامه کسب و کار را شکل داد.
بر راه‌اندازی کسب و کار تمرکز کنید نه پول
فرآیند موفقیت و شکست و موفقیت مجدد به گورنی آموخت تا بر پول متمرکز نشود. او می‌گوید زمانی که من پول و سرمایه خود را از دست دادم، فهمیدم برای موفقیت باید بر ارائه ارزش برای مشتریان متمرکز شوم تا اینکه ببینم چقدر درآمد برای من دارد؛ در حال حاضر من بر مبنای آن اصل فعالیت می‌کنم و توانستم درآمد خوبی کسب کنم.
به همین ترتیب، گورنی باور دارد که خروج سرمایه جهت راه‌اندازی یک کسب و کار می‌تواند کوته بینانه باشد چرا که کارآفرینان را وادار می‌کند تا به جای رشد کسب و کار بر راهبرد خروج خود متمرکز شوند. او می‌گوید: در حالی که احساس می‌کنم برخی از کسب و کارها به سرمایه زیادی نیاز دارند، ترجیح من این است تا سرمایه‌گذاری نداشته باشم. من معتقدم مالکان کسب و کارها و کارآفرینان باید بر ایجاد یک راهبرد خروج برای کسب و کار خود متمرکز گردند.»به هر جهت او هشدار می‌دهد اگر شما صرفاً بر راهبرد خروج خود متمرکز شوید؛ امکان دارد ساخت کسب و کار خود را فراموش کنید. اگر بر ساخت کسب و کار خود تمرکز کنید نتیجه بهتر از آنی است که شما می‌توانستید تصور کنید. در پایان باید گفت برای کارآفرینان ساده است تا درگیر بازی افزایش سرمایه گردند؛ یک راهبرد خروج ارائه دهند و شرکت را در مزایده به بالاترین قیمت بفروشند ولی این رویکرد، کوته بینانه است. داستان زندگی شخصی گورنی ثابت می‌کند بهتر است به جای پول بر محصول و خدمات متمرکز باشیم. خلق پول از انباشت پول ارزشمندتر است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com