0  |  0

سوگیری های رایج در سرمایه گذاری

سوگیری های رایج در سرمایه گذاری

بحث کارآیی یا عدم کارآیی بازارهای مالی سال هاست که یکی از پر مناقشه ترین مباحث حوزه بازارهای مالی است؛ اگر چه در تئوری چنین به نظر می رسد که بازار ها کارآ هستند، اما سو گیری سرمایه گذاران می تواند علت اینکه چرا قیمت گذاری نادرست بعضی دارایی ها را توضیح دهد.

فرضیه بازار کارا اساسا این مفهوم را بیان می دارد که سرمایه گذاران در طول زمانی که سهام بر پایه اطلاعات موجود قیمت گذاری شده اند؛ قادر به شکست بازارها نمی باشند. این مفهوم پایه ی برخی از انواع استراژی های منفعل سرمایه گذاری است ، و ما می توانیم متوجه حقایق خاصی در مورد فرضیه بازار کارا شویم. با این حال ، این سو گیری ها می توانند به طور ناخود آگاه نقش مهمی در قدرت تصمیم گیری ما داشته باشند.

پیش از اینکه بخواهید استراتژی های سرمایه گذاری و تاکتیک های خود را در سال جدید مرور کنید، ممکن است بخواهید در مورد بعضی از این سوگیری های ذاتی که در بسیاری از سرمایه گذاران مشاهده می شود؛: مطالعه و بررسی دقیق تری داشته باشید. رفتار هایی که می تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران به سختی قابل تشخیص و حل شدنی باشند.

سوگیری اول: فرا اعتمادی

اعتماد به نفس به سادگی می تواند پس از چند برد آسان تبدیل به فرااعتمادی تبدیل شود.

بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار خوش شانس: اولین سهام هایی که انتخاب می کنند به خوبی عمل می کنند.  به خود مغرور می شوند. آنها گمان می کنند قدرتی جادویی دارند یا حتی عجیب تر از آن فکر می کنند که از بقیه با هوش ترند ! که این اغلب منجر به فاجعه هایی می شود ...

بنابراین ، سرمایه گذاران هوشمند نه تنها می دانند چگونه علائم فرااعتمادی را در خود تشخیص دهند ( مانند فخر فروشی در مورد عملکرد کوتاه مدت سرمایه گذاری شان)  می دانند چگونه خود را در مقابل این سوگیری کنترل نمایند. در واقع آنان آموخته اند که در این شرایط چگونه با استفاده از قدرت استدلال بر احساسات خود غلبه کنند.

سوگیری دوم: آشناگرایی

سو گیری دوم، سوگیری آشنا گرایی نامیده شده که ممکن است باعث شود عده ای از سرمایه گذاران بیش از حد بر فرصت هایشان در داخل کشور خود متمرکز شوند. چرا که بیشتر با آن ها آشنا هستند و اطمینان بیشتری در مورد فرصت های سرمایه گذاری منطقه خودشان دارند ، بنابراین با وجود این واقعیت که اکنون بسیار آسان تر از گذشته میتوان سرمایه گذاری هایی در سرایر جهان انجام داد، سرمایه گذاران با آنچه برای خود آشنا می دانند جلو رفته و به سادگی برایشان قابل فهم است.

می وانگ که یک استاد اقتصاد مطرح در آلمان است در این باره اظهار می دارد : "اگر چه باید بسیاری از ملاحظات دیگر را نیز در نظر داشت، مانند مزایای مالیاتی، هزینه های معامله و ...، سرمایه گذاران در بسیاری از کشورها هنوز به شکل اساسی تنوع بخشی نشده که بخشی از آن به دلیل سوگیری آشناگرایی آن ها است.

بیشتر بخوانید: برای درآمدزایی بیشتر طرز فکرتان را تغییر بدهید

سوگیری سوم: اتکا

سومین و آخرین سو گیری که در مورد آن صحبت می کنیم مفهوم اتکا است، که بر پا فشاری بر آنچه در اطلاعات گذشته بوده است و عدم تعدیل به موقع محاسبات با اطلاعات جدید اشاره دارد ...

در این حالت افراد عموما فرآیند تخمین را با مبنا قرار دادن یک رقم اولیه ذهنی «نقطه اتکا» آغاز می‌کنند و سعی می‌کنند روی این رقم تعدیل مثبت یا منفی مورد نظر را انجام دهند.

این تعدیل غالبا ناقص بوده و نتیجه آن سوگیرانه است. فرض کنید از شما سوال شود جمعیت کانادا بیش از 20‌میلیون نفر است یا کمتر. روشن است که پاسخ شما دو حالته است، یا بالای 20‌میلیون نفر و یا کمتر از آن. حال اگر از شما خواسته شود میزان جمعیت مطلق کانادا را حدس بزنید، تخمین شما به احتمال زیاد نزدیک 20‌میلیون نفر خواهد بود، زیرا افراد عموما در معرض سوگیری اتکا ناشی از پاسخ قبلی خود قرار می‌گیرند. اتکا و تعدیل فرآیندی روانشناختی است که روش افراد در مورد برآورد احتمالات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سوگیری اتکا و تعدیل موجب می‌شود سرمایه‌گذاران اطلاعات جدید را از پشت یک جفت لنز تاب‌دار مشاهده کنند. این سرمایه‌گذاران روی نقاط اتکا روانشناختی و نه آماری متمرکز می‌شوند، به این ترتیب تصمیم‌گیری مالی از هنجارهای تجویز شده «مکتب نئوکلاسیک» یعنی «منطقی بودن» فاصله می‌گیرد. وانگ می گوید "برخی سوگیری های شناختی در ذهن انسان ساخته می شوند."

بیشتر بخوانید: برداشت‌های نادرست از توصیه‌های‌ سرمایه گذاری بافت

خود را بشناسید

با این حال، هر سه سوگیری نام برده – فرا اعتمادی, آشنا گرایی و اتکا – هم بر سرمایه گذاران فردی و هم بر سرمایه گذاران حرفه ای اثر می گذارد. سرمایه گذاران حرفه ای ممکن است ابزار بیشتری برای مطالعه سوگیری های خود در اختیار داشته باشند. بهعنوان مثال، صنعت مشاوره در سایه ایده های اقتصاد دانان رفتاری و آموزش مردم برای فهم سوگیری هایشان در سرمایه گذاری ایجاد شده است.

شاید بهترین توصیه برای سرمایه گذاران فردی با توجه به این سوگیری ها چنین باشد: از تلاش برای جلو زدن از بازارها بردارید و به جای آن تلاش کنید تا از خودتان جلو بزنید. از طریق خودآزمایی و بازخوردهای خود، بیاموزید سوگیری های خود را تشخیص و در جهت تقلیل یا تصحیح آن ها تلاش کنید.   

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com