0  |  2

کارآفرینی که از سرمایه ۵ میلیونی به درآمد ۲۵ میلیونی رسید

کارآفرینی که از سرمایه ۵ میلیونی به درآمد ۲۵ میلیونی رسید

در شرایطی که بیکاری در حال تبدیل شدن به یک بحران در کشور است بارها شنیده ایم که بیان می شود تعداد فارغ التحصیلان بیکار بیشتر از بیکاری عمومی است و همچنین بارها شنیده شده که بیکاری زنان چندین برابر مردان است.
طی چند سال اخیر عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با بازار کار موجب افزایش بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور شده به نحوی که این مسئله به یک معضل در کشور تبدیل شده است. اما در این میان برخی آمارها حکایت از این دارد که بالاترین تعداد بیکاران در رشته‌های صنعت و فرآوری، کامپیوتر، هنر و روزنامه‌نگاری قرار دارند.
با این وجود اما استثناهایی هم وجود دارد. جوانانی هستند که منتظر اقدام دولت برای ایجاد اشتغال نمی مانند و با کارآفرینی اقدام به اشتغالزایی برای خود و دوستان خود می کنند.
سارا صفری یکی از بانوان هنرمند کردستانی در رشته ی منبت و معرق کاری است که طی 10 سال توانسته در این عرصه موفق باشد. پس انداز اولیه اش 5 میلیون تومان بوده و با آن میزان فعالیت در عرصه صنایع دستی و سازه های چوبی آغاز به کرده است و در حال حاضر درآمدی بالغ بر 25 میلیون تومان در سال دارد و از وضعیت بازار فروش خود احساس رضایت دارد.
وی درباره شروع فعالیتش می‌گوید:بر خلاف بسیاری از افراد جامعه اعتقاد به این نداشتم که منبت کاری هنر است و بیشتر به عنوان یک شغل به آن نگاه می کردم و از بچگی به عنوان تفریح و سرگرمی سراغ این حرفه رفتم. بعدها که شغل های دیگری را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که در حرفه ی دیگری نمی توانم فعالیت کنم بنابراین دوباره به حرفه قبلی خود بازگشتم آن هنگام فهمیدم که چقدر عشق و علاقه به این کار در وجودم نهفته است.
این کارآفرین با اشاره به استقبال کارآموزان از این هنر بیان می کند: خدا را شکر می کنم که تا الان استقبال خوبی صورت گرفته است این افراد راه خودشان را پیدا کردند و به این نتیجه رسیده اند که می توانند با تکیه بر هنر و ذوقی که دارند یک تولید کننده موفق باشند.
صفری صنایع دستی را معتبرترین سند هویت تاریخی هر ملت می داند و با بیان این که کارهای هنری باعث می شود که هنر آن منطقه احیاء و از فراموشی جلوگیری شود می گوید: بدون شک وجود و فعالیت صنایع دستی مثل قطره هایی هستند که اگر دست به دست هم بدهند می توانند نقش بسزایی در اقتصاد کشور بویژه در صادرات داشته باشند.
وی توسعه مشاغل خانگی را از جمله سیاست های موفق برای رفع بیکاری می‌داند و بیان می کند: مشاغل خانگی در افزایش تولید ملی و اشتغالزایی حتی در کشورهای توسعه یافته نیز نقش عمده ای ایفا کرده اند.
این کارآفرین با بیان اینکه در رشته های مختلف از این شاخه به آن شاخه پریدم می گوید:در ابتدا کارها و شغل های زیادی را تجربه کردم اما به دلیل علاقه ای که داشتم تصمیم گرفتم با گذراندن دوره های خاص این رشته صنایع چوبی را بهتر یاد بگیرم.
صفری درباره مولفه‌های یک اثر ممتاز ادامه می‌دهد:چهار مؤلفه اصلی یک اثر ممتاز منبت کاری شامل، چوب، تکنیک و ابزارها، شخص هنرمند و زمان است که زمان شامل همه عوامل نا محسوس تأثیر گذار برای ایجاد یک محصول است.به نظرم همه محصولات ممتاز و خوب هستند. مهم این است که هر اثر در فضا و زمان مناسب خود استفاده شود و شناخت سازنده از کار خود نیز مهم است.
وی درباره شرایط فعلی صنایع دستی ایران به ویژه کردستان می گوید: کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، فعالیت مناسب و خوبی انجام دادند. اگر به این جوانان امید به کار و آینده داده شود و شرایط اقتصادی جامعه هم از این حالت دور شود این رشته هنری خیلی خوب رشد می کند. بنابراین دانشجویان این رشته می توانند در بهبود اوضاع این رشته کمک کنند. امید در کنار عشق به کار و عرضه مناسب و درست اثر هنری می تواند در بهبود اوضاع مؤثر باشد.
این فعال کارآفرینی با بیان اینکه جوانان به فکر پشت میز نشینی نباشند می گوید: از همه جونان جویای کار دعوت می کنم که از فرصت هایی که هست استفاده کنند و فقط به فکر شغل های پشت میز نشینی نباشند و به کارهای هنری و تولیدی روی آوردند.
وی بیان می‌کند:صنایع دستی یک ابزار خوب و جوابگو برای افرادی است که می خواهند سریع وارد بازار شوند و بدون شک هرکسی در هر کاری تلاش کند محال است که موفق نشود.ارزش هنری معرق کاری بسیار بالاتر از درآمدش است.تابلوهایی که با دست انجام می شود کیفیت بهتر و ارزش بالاتری نسبت به صنایع ماشینی دارد. مردم صنایع دستی را بخاطر کیفیت خوب ترجیح می دهند.
این فعال کارآفرینی درباره مشکلات در تهیه وسایل کار می گوید: اگر مسئولین از ما حمایت کنند و جلوی پارتی بازی گرفته شود مشکلات ما در صنایع دستی حل می شود. ما در معرق کاری نیاز به امکانات داریم که اگر دولت یاری کند مشکلاتمان حل می شود که هیچ گاه این مسئله انجام نشد.
صفری با بیان اینکه پشت هر کاری ممکن است شکست یا پیروزی باشد بیان می‌کند: نباید به بهانه ترس از شکست دست از فعالیت برداریم.در حال حاضر در کارگاه ما 2 نفر به صورت مسقیم و 5 نفر غیرمسقیم مشغول کار هستند اما اشتغالزایی ما براساس هر دوره سفارش می تواند افزایش یابد. نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه های دیگر، محلی است که سالانه صنایع دستی ما را به نمایش می گذارد و درآمدی برای ما محسوب می شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com