2  |  2

بانوی کارآفرین سرابی که عاشق تولید است

بانوی کارآفرین سرابی که عاشق تولید است

شهرستان سراب با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و ممتازی که درحوزه کشاورزی، دامداری و گردشگری دارد مورد توجه قرارگرفته و تدوین سند مکتوب توسعه‌ای با عنوان سند توسعه و تدبیر منجر به تعریف چند هسته مرکزی توسعه برای این شهرستان شده که بخش گردشگری و کشاورزی ازجمله این موارد است.
دریکی از نشست‌های کارگروه اقتصاد مقاومتی در سراب داود گرشاسبی فرماندار این شهرستان با اشاره به اهمیت دادن به مشارکت بخش غیردولتی و جذب سرمایه‌گذار از خانم رقیه جوانی به‌عنوان کارآفرین نمونه و خلاقی نام برد که باوجود مشکلات فراوان برای ایجاد یک کمپ گردشگری در زادگاه اجدادی خود اقدام کرده است.
درحالی‌که به گفته این مقام ارشد اجرایی شهرستان بیش از دوسوم سرابی‌ها به امید اینکه زندگی بهتری تجربه کنند، اکنون به کلان‌شهرها مهاجرت و خانه و کاشانه پدری خود را رها کرده‌اند، این بانوی سرابی که تجربه مدت‌ها زندگی در تهران را دارد، نشان داده با اندک حمایت از اقتصاد تولید محور می‌توان شاهد حضور بانشاط و به صدا درآمدن آهنگ زندگی در شهرستان‌ها شد.
برای پیگیری موضوع راهی منطقه زیبا و طبیعت بهشت گونه میرا کوه سلطان شدیم، طبیعتی که آبشار زیبا و ناشناخته شرشر را در دل خود دارد و با اندک توجهی می‌تواند به یکی از مراکز مهم گردشگری منطقه تبدیل شود، بعد از ورود به طبیعت باصفای منطقه سراغ کمپ در حال احداث را گرفتیم که با راهنمایی یکی از اهالی بومی به محل موردنظر رفتیم و مشاهده کردیم که بانوی میان‌سالی با لباس کار مشغول فعالیت است.
وقتی عشق و اراده به تولید بانوی سرابی را به دامنه‌های میرا کوه سلطان می‌کشاند
در نگاه اول سقفی از اراده را در وجود وی یافتیم، چنان با حرارت و جدیت مشغول کار و تلاش بود که مجالی برای هم‌ صحبت شدن با ما نداشت اما بعد از مدتی و وقتی خود را معرفی کردیم، با گشاده‌رویی همراه ما شد و آنچه در دل داشت با ما بازگو کرد.
این بانوی سخت‌کوش خود را رقیه جوانی میرا کوهی معرفی کرد که به گفته خود سکونت در کلان‌شهر تهران را رها کرده و برای آبادی زمین‌های آبا و اجدادی خود به روستای میرا کوه سلطان سراب بازگشته است.
بانوی کارآفرین سرابی با ابراز پشیمانی و تأسف از اینکه که بهترین زمان عمر خود را در تهران هدر داده است، اظهار کرد: از اینکه مدت زیادی انرژی سرشار از عشق به طبیعت نهفته در وجودم را در تهران محبوس کرده و لذت تولیدکننده بودن را از خود دریغ کردم، متأسف و پشیمان هستم.
جوانی بابیان علاقه وافر خود به طبیعت و هوای پاک تصریح کرد: اگر شرایط سرمایه‌گذاری مهیا شود و همکاری‌های بین بخشی فراهم شود بسیاری از ساکنان تهران و دیگر کلان‌شهرها به زادگاه و روستاهای خود بازخواهند گشت.
این بانوی مشتاق به تولید ابراز داشت: از مدت‌ها قبل تصمیم به بازگشت و سرمایه‌گذاری در زمین‌های پدری خود را داشتم و از چند سال قبل برای ایجاد یک کمپ گردشگری و یک مرکز چندمنظوره در دل تپه‌های زیبای روستای میرا کوه اقدام کردم.
شرایط باید برای فعالیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تسهیل شود
وی با اشاره به اینکه همکاری فرمانداری و برخی دستگاه‌های اجرائی شهرستان با او مطلوب و رضایت‌بخش بوده، خاطرنشان کرد: اگر تمهیداتی اندیشیده شود تا دریافت پروانه و مجوز تسریع شود در این صورت مهم‌ترین عامل توسعه و پیشرفت یعنی زمان از دست نخواهد رفت.
جوانی با اشاره به اینکه متأسفانه در بانک‌ها برای یک وام ۱۸۰ میلیون تومانی وثیقه چند برابری مطالبه می‌کنند، بر لزوم تسهیل این روندها تأکید و با تشریح بخشی از فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: استخر پرورش ماهی، عرضه مستقیم محصولات پروتئینی و دامی، ایجاد رستوران با پخت غذاهای سالم و عاری از مواد شیمیایی و ایجاد آلاچیق مواردی هستند که در برنامه خود برای ایجاد کمپ گردشگری در برنامه داریم.
وی ابراز امیدواری کرد که روزی کمپ گردشگری او جهانی شود چراکه طبیعت زیبا و بکر منطقه میرا کوه و نزدیکی به منطقه زیبای دربند می‌تواند دلربای هر گردشگر و مسافری باشد.
تغییر نگرش‌ها دررسیدن به توسعه پایدار ضروری است
حضور اتفاقی داود گرشاسبی فرماندار سراب که برای بازدید از محل آمده بود نیز فرصتی شد تا با این مقام ارشد اجرائی نیز گپ و گفتی داشته باشیم و وی بابیان اینکه به جد پیگیر اجرایی شدن سند تدبیر و توسعه شهرستان هستم اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی نگاه درون‌زا به منابع دارد و در نظر گرفتن ظرفیت‌های بومی هر منطقه ملاک توسعه است.
فرماندار سراب تغییر در نگرش‌ها و نوع نگاه را دررسیدن به توسعه پایدار ضروری عنوان کرد و گفت: منابع و سرمایه‌های انسانی بسیار باارزش هستند و انسان‌محور اصلی توسعه است و هر آنچه در توان داریم برای کمک و گره‌گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم.
به‌ هرحال انتظار می‌رود تا برای عمران و آبادانی شهرستان‌ها و جلوگیری از تمرکز در کلان‌شهرها، امکانات و شرایط لازم برای کارآفرینی فراهم شود، بسیاری از شهرستانی‌ها به امید زندگی بهتر و پیدا کردن شغل مناسب، به سمت کلان‌شهرها به راه می‌افتند اما با اندک حمایتی آن‌ها قادر خواهند بود یک زندگی بانشاط را در دل طبیعت تجربه کنند و مجبور نباشند تا با تنفس هوای آلوده تن به شغل‌های کاذب بدهند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com