0  |  1

شبکه‌های اجتماعی سازمانی، رگ حیات کسب و کارهای امروز

شبکه‌های اجتماعی سازمانی، رگ حیات کسب و کارهای امروز

شبکه‌ی کسب و کار به گروهی از افراد گفته می‌شود که دارای نوعی رابطه‌ی کسب و کار یا تجاری هستند. مثل روابط بین فروشندگان با خریداران،‌ روابط بین خریداران،‌ خریداران و تامین کنندگان، و روابط میان همکاران. به این نوع شبکه‌ها،‌ شبکه‌های اجتماعی کسب و کار یا شبکه‌های اجتماعی سازمانی گفته می شود. شبکه‌سازی کسب و کار زمانی به بهترین نحو عمل می‌کند که افراد در یافتن روابط به یکدیگر کمک کنند و البته اینترنت مکان بسیار خوبی برای ایجاد شبکه محسوب می‌شود.

به عنوان مثال می‌توان از شبکه اجتماعی لینکداین نام برد.

 LinkedIn. فهرستی از جزییات تماس با افراد قابل اعتماد در کسب و کار را به کاربران ثبت نام شده می‌دهد که این افراد حاضر در فهرست را اتصالات می‌نامند. کاربران می‌توانند هر فردی را که تمایل دارند –چه کاربر لینکداین باشد،‌ چه نباشد- دعوت کرده تا به یک اتصال تبدیل شود.

شبکه تماس، از اتصالات مستقیم کاربران و هر کدام از اتصالات آنها (که به اتصالات درجه دوم معروف است) و همچنین اتصالات اتصالات درجه دوم آنها (که به اتصالات درجه سوم معروف است) تشکیل می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید برای کاریابی، یافتن افراد، فرصت‌های کسب و کار توصیه شده توسط دیگران در داخل شبکه تماسی و فهرست کردن رزومه افرادی که به دنبال کار می‌گردند، از لینکداین استفاده کنید.

استخدام کنندگان می‌توانند مشاغل را فهرست کرده و داوطلبان احتمالی را جستجو کنند.

افرادی که در جستجوی کار هستند، می‌توانند پروفایل مدیران استخدام را بررسی کنند و دریابند کدام یک از افراد حاضر در فهرست آنها می‌تواند ایشان را به یک مدیر استخدام خاص معرفی کند.

از ژانویه ۲۰۰۷ لینکداین ویژگی LinkedIn Answers را که یک سرویس رایگان است، به لیست خدمات خود اضافه کرد. همان طور که از نامش پیداست این سرویس مشابه Answers.com یاYahoo! Answers  عمل می‌کند. این خدمت به کاربران لینکداین اجازه می‌دهد از جامعه کاربران LinkedIn  سوال کنند تا آنها پاسخ دهند.

شبکه‌های اجتماعی سازمانی، رگ حیات کسب و کارهای امروز

نمونه‌ای دیگر از شبکه‌های کسب و کار، شبکه های کارآفرین نام دارند.

شبکه‌های کارآفرین. در کسب و کار، شبکه‌های کارآفرین، سازمان‌های اجتماعی هستند که انواع گوناگونی از منابع را برای شروع یا بهبود پروژه‌های کارآفرینی پیشنهاد می‌دهند. شبکه‌های کارآفرین که با رهبری ادغام شده‌اند، یکی از ضروری‌ترین انواع شبکه‌های اجتماعی هستند که نه تنها برای ادامه روند مناسب کسب و کار لازم هستند بلکه جهت متمایز کردن کسب و کار با نمونه‌های مشابه نیز ضروری هستند.

هدف اکثر شبکه‌های کارآفرین گردهم آوردن مجموعه‌ای از منابع و متخصصان برگزیده است که اقدامات یکدیگر را تکمیل می‌کنند. اولویت اصلی این شبکه‌ها کمک به راه اندازی کسب و کار‌های موفق است و بعد از آن ایجاد انگیره، هدایت و دست‌یابی به فرصت‌ها. همچنین ترویج استعداد‌ها و خدمات هر عضو در داخل شبکه و در بازارهای وسیع‌تر خارج از شبکه نیز فرصت‌ها را برای تمام شرکت‌کنندگان افزایش می‌دهد. یکی از نیازهای اساسی هر شروع، سرمایه است و اغلب شبکه‌‌های کارآفرین بر بدست آوردن منابع مالی با توجه به طیف سنی افراد متمرکزند.

نمونه‌هایی از شبکه‌های کارآفرین عبارتند از:

Ecademy.com. یک شبکه جهانی است که در آن می‌توانید به متخصصان کسب و کار اعتماد کنید. حمایت، ‌دانش و اشخاص حاضر در فهرست خودتان را به اشتراک بگذارید. مشاغل، مشتریان احتمالی و مراجعان را پیدا کنید. در رویدادهای شبکه سازی شرکت کنید و در سطح جهانی به تجارت بپردازید.

Eyplondon.org. این شبکه لینک های بین متخصصان کسب و کار اروپایی را ترویج می‌دهد.

برگرفته از کتاب شبکه‌های اجتماعی در محیط وب۲، انتشارات آتی‌نگر 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com