5  |  3

ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)

ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)

در مطلب «ماتریس «SWOT » راهکاری برای شکل‌گیری استراتژی های سازمان» با نحوه تدوین استراتژی های SO، استراتژی های WO، استراتژی های ST و استراتژی‌های WT آشنا شدید.

درمرحله دوم یعنی مرحله مقایسه عوامل، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک اهمیت زیادی دارد.

این ماتریس دارای چهارخانه است که عبارتند از استراتژی ­های تهاجمی، محافظه کارانه، تدافعی یا رقابتی. محورهای ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک نشان دهنده دو بعد داخلی (توان مالی [FS] و مزیت رقابتی [CA]) و دو بعد خارجی اثبات محیط [ES] و قدرت صنعتی [IS] می ­باشد. برای تعیین وضع کلی سازمان (از نظر استراتژیک) این چهار عامل دارای بالاترین اهمیت می­ باشد. با توجه به نوع سازمان برای هر یک از ابعادی که بر روی محورهای ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک در نظر گرفته می ­شوند، می ­توان از متغیرهای زیادی استفاده کرد.

به هنگام تهیه ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک بهتر است عواملی که پیش از این در ماتریس­ های ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی سازمان گنجاندیم، مورد توجه قرار گیرند. نمونه­ های دیگری از متغیرها را در جدول زیر ارائه کرده ­ایم.

عواملی را که می­ توان به هنگام تهیه ماتریس موقعیت و اقدام استراتژیک به‌ کار برد و آنها را بر روی محورهای ماتریس قرار داد

عواملی را که می توان به هنگام تهیه ماتریس موقعیت و اقدام استراتژیک به‌ کار برد و آنها را بر روی محورهای ماتریس قرار داد

برای مثال عواملی مانند بازده سرمایه، اهرم مالی، قدرت نقدینگی، سرمایه در گردش و جریان­ های نقد می ­توانند بیانگر توان مالی سرمایه باشند. به هنگام بررسی هر سازمان باید کوشید تا آنجا که امکان دارد اطلاعات واقعی در «ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک» را گنجاند، درست به همان‌گونه که در مورد ماتریس تهدیدات، فرصت­ ها، نقاط قوت و نقاط ضعف عمل می­ شود.

برای تهیه «ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک» باید به طریق زیر عمل کرد:

1- متغیرهایی را انتخاب نمایید که معرف موارد زیر باشند: توان مالی (FS)، مزیت رقابتی (CA)، ثبات محیط (ES) و توان صنعت (IS).

2- به این متغیرها از 1+ (بدترین) تا 6+ (بهترین) نمره بدهید و دو بازوی FS و IS را تشکیل دهید. دو بازوی ES و CA  را برای هر یک از متغیرها تشکیل و از 1- (بهترین) تا 6- (بدترین) نمره بدهید.

3- مقادیر هر یک از متغیرهای موجود بر بازوی هر یک از این محورها را با هم جمع کنید و سپس بر تعداد متغیرها تقسیم نمایید تا نمره میانگین FS، IS، CA و ES به دست آید.

4- بر روی محورهای ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک میانگین نمره­ های FS، IS، ES و CA را قرار دهید.

5- نمره­ های موجود بر روی محور X ها را جمع کنید و نقطه متعلق به محور X ها را مشخص نمایید. و نمره­ های موجود بر روی محور Y ها را جمع بزنید و نقطه مربوط به این محور را تعیین نمایید. این دو نقطه را به هم وصل کنید.

6- از مبدأ مختصات به این نقطه وصل کنید. این خط نشان دهنده نوع استراتژی است که برای سازمان توصیه می ­شود و می­ تواند به صورت تهاجمی، رقابتی، تدافعی یا محافظه کارانه باشد.

ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک 

ماتریس موقعیت و اقدام استراتژیک

ماتریس SWOT برای بیمارستان فرضی

مثالی از ماتریس SWOT برای کسب و کاری کوچک

SWOT کسب و کارتان را تدوین کنید!

مثالی از ماتریس SWOT

برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک، فرد آر دیوید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com