1  |  10

طراحی و توسعه محصول جدید

طراحی و توسعه محصول جدید

دنیای کسب و کار امروز دنیای خلاقیت و نوآوری است. اگر بخواهید در شرایط پویا و رقابت روز‌افزون کسب و کار پابرجا بمانید ناگزیر در هر رشته‌ای که فعالیت دارید خواه محصول باشد یا خدمات‌، باید نوآوری داشته باشید.

در واقع در حال حاضر مهم‌ترین راز موفقیت کسب و کارهای موفق از دیگر کسب و کارها نوآوری‌های آنهاست. ممکن است نوآوری در مواد اولیه باشد، در فرایند تولید محصول یا خدمات،‌ یا نوآوری در خود محصول یا خدمت باشد. اگر نوآوری در محصول را مد‌نظر دارید در ادامه‌ی مقاله با تشریح فرایند طراحی محصول با ما همراه باشید.  

طراحی محصول جدید ۶ گام دارد‌:

گام اول‌: طراحی محصول جدید با درک نیاز مشتریان آغاز می‌شود.

اینکه ببینیم مشتری چه می‌خواهد. ما باید محصولی طراحی کنیم که نیازی از مشتری برطرف کند. برای رسیدن به درک نیاز مشتریان دو سری منبع در اختیار داریم. یک دسته منابع داخلی شامل واحد تحقیق و توسعه‌، تحقیقات بازار و... و دسته دوم منابع خارج از شرکت اعم از محیط‌، مشتریان‌، تکنولوژی و ... می‌باشند.

گام دوم‌: غربال‌گری ایده‌هاست‌

چرا ایده‌ها را غربال‌گری می‌کنیم‌؟ برای اینکه ایده‌هایی که پتانسیل بالاتری برای تبدیل شدن به یک محصول جدید دارند انتخاب شوند همین‌طور برای اجتناب از هزینه‌های بی‌فایده در مراحل بعدی.

گام سوم: مطالعه‌ی امکان‌سنجی

مطالعه امکان‌سنجی سه مرحله دارد. تحلیل بازار‌، تحلیل اقتصادی و تحلیل فنی.

تحلیل بازار یعنی جواب این سوال را پیدا کنیم: "اگر این ایده را تولید کرده و روانه‌ی بازار کنم، آیا تقاضای کافی برای آن وجود دارد یا خیر؟"

اگر تحلیل بازار به ما نشان داد که تقاضای کافی برای محصول مورد نظر وجود دارد به سراغ تحلیل بعدی یعنی تحلیل اقتصادی می‌رویم‌. در تحلیل اقتصادی باید هزینه‌های طراحی و توسعه محصول را با میزان فروش آن مقایسه کنیم و به این نتیجه برسیم که آیا تولید این محصول توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ 

آخرین تحلیل‌، تحلیل فنی است‌. تحلیل فنی یعنی امکان‌پذیر‌بودن تولید این محصول را از نظر دسترسی منابع و مواد مورد نیاز‌، فرایندهای کارخانه‌ای و مواردی از این دست بررسی کنیم.

طراحی و توسعه محصول جدید

گام چهارم طراحی اولیه:

گام چهارم طراحی اولیه است که توسط مهندسان طراحی انجام می‌شود و خود چند مرحله دارد‌. طراحی اولیه شامل ساخت یک نمونه اولیه‌، آزمون و تست این نمونه اولیه و تجدید نظر در طراحی است تا زمانی که به یک طراحی قابل قبول برسیم.

گام پنجم ساخت نمونه:

در این مرحله نمونه محصول تولید شده و به صورت آزمایشی در بخشی از بازار عرضه می‌شود تا عکس‌العمل مشتریان را نسبت به محصول عملا بسنجیم.

گام ششم آغاز تولید محصول جدید:

گام نهایی‌، آغاز تولید محصول جدید است. در این مرحله برنامه‌های بازاریابی استارت می‌خورند‌، موازی با آن باید به فکر هماهنگ‌‌کردن زنجیره‌ی تامین مواد اولیه با خط تولید باشیم.  

سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com