0  |  2

۵ تیمی که هر سازمانی نیازمند آن است

۵ تیمی که هر سازمانی نیازمند آن است

ایجاد تیم، کار تیمی و به‌طور کلی تیم‌های مؤثر کاری، موضوعات مهمی در سازمان‌های امروزی هستند. کار تیمی موفقیت‌آمیز اهداف استراتژیک‌تان را بهبود می‌بخشد. تیم‌های کاری مؤثر، دستاوردهای فردی کارکنان را افزایش می‌دهند و شما را قادر می‌سازند تا به مشتریان بیشتری خدمت کنید. اگر در حال سنجش و بررسی تیم‌ها در شرکت‌تان هستید؛ با تعداد کمی از افراد شروع کنید تا مشخص شود که فعالیت‌های تیمی؛ کدام بخش از سازمان‌تان را می‌تواند پشتیبانی کند.

تیم‌ها نیاز به منابع و به ویژه زمان کارکنان دارند. شما می‌خواهید با کارکنان خود، تیم‌هایی را تشکیل بدهید که بیش‌ترین کمک را به شما داشته باشند و از کار کردن با آنها لذت ببرید.

چه وقت کار تیمی مؤثر واقع می‌شود؟

تیم‌های کاری فرصتی برای کارکنان فراهم می‌کنند تا مهارت‌های رهبری و گروهی را بیاموزند. همچنین به کارکنان این فرصت را می‌دهند که با همکارانی در سازمان کار کنند که ممکن است هیچ‌گاه با آنان کار مشترکی انجام نداده‌اند. آن‌ها فرصت شغلی را برای کارکنان فراهم می‌کنند که بخشی از شغل‌شان یا حتی فراتر از آن است.

 تیم‌های کاری شما زمانی مؤثر است که:

  • گروه‌های گوناگونی از کارکنان بتوانند در آن شرکت کنند.
  • بتوانند جلسات ملاقات منظم ایجاد کنند
  • اهداف‌شان را به‌صورت دوره‌ای تنظیم کنند
  • از جلسات تیم یا پروژه‌ها صورت‌ جلسه یا یادداشت‌هایی استخراج کنند.
  • تیم‌های موثر به‌طور مرتب با اضافه کردن کارمندان جدیدتر به بقای خود ادامه می‌دهند. به عبارت دیگر، کارکنان تیم‌ها به‌طور مرتب تغییر می‌کنند تا کارمندان بیشتری بتوانند در یک تیم خدمت کنند.

۵ تیمی که هر سازمانی نیازمند آن است

نمونه‌ای از تیم‌هایی که بسیاری از سازمان‌ها از آن بهره‌مند هستند:

پنج تیم کاری وجود دارد که هر سازمانی به آن‌ها نیاز دارد. رویکردهای مختلفی برای نقش و مسئولیت‌های تیم وجود دارد. سازمان‌های مختلف نیز ممکن است این مسئولیت‌های متفاوت را گروه‌بندی کنند. با توجه به این مقوله، پنج تیم مؤثر را در اینجا معرفی می‌کنیم:

1- تیم رهبری:

اغلب مدیران ارشد سازمان و یا مدیران گروه، تیم رهبری را تشکیل می‌دهند و درواقع گروهی است که باید برای سازمان‌دهی شرکت خود فعالیت کند. تیم رهبری؛ مسئولیت استراتژیک سازمان شما را بر عهده دارد، این تیم برنامه‌ریزی می‌کند، اهداف را تعیین می‌کند، سازمان شما را هدایت می‌کند و مدیریت می‌کند.

2- تیم انگیزشی:

این تیم با نام‌های متفاوتی در سازمان‌های مختلف شناخته‌شده است که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:‌ تیم روحیه‌بخش به کارکنان؛ کمیته فعالیت کارکنان، یا کمیته برنامه‌ریزی رویداد.این تیم برنامه‌ها ؛ رویدادها و فعالیت‌هایی را سازمان‌دهی می‌کند که موجب ایجاد روحیه مثبت در میان کارکنان می‌شود.

مسئولیت‌های تیم می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند میزبانی ناهار برای کارکنان؛ برنامه‌ریزی پیک‌نیک در شرکت، جمع‌آوری پول برای کارمندان بیمار و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای اهداف بشردوستانه باشد. این تیم در زمان نقطه عطف شرکت، تولد کارکنان و تولد نوزادان جدید ایجاد مراسم جشن را بر عهده دارد. همچنین تیم‌های ورزشی شرکت را حمایت می‌کند. شما می‌توانید از این تیم لذت ببرید زیرا تنها محدودیت تیم، تخیل اعضای تیم و آرزوی کارکنان شماست.

3- تیم ایمنی و محیط‌زیست:

این تیم امنیت کارکنان را در محل کار تضمین می‌کند. چنین تیمی آموزش ایمنی، مذاکرات ایمنی ماهانه، و ممیزی سازمان ؛ ایمنی و محل کار را دربرمی گیرد. توصیه‌های رهبری و بازیافتی و سیاست‌های زیست‌محیطی توسط این تیم ارائه می‌شود.

4- تیم سلامت کارکنان:

تیم سلامتی بر بهداشت و تناسب اندام کارکنان متمرکز است. بیشتر فعالیت‌های محبوب شامل باشگاه‌های پیاده‌روی و آزمایش دوره‌ای از مسائل بهداشتی نظیر فشارخون بر عهدی این تیم است.تیم سلامت می‌تواند اسپانسر تمامی فعالیت‌های سلامتی افراد همچون تأمین وعده غذایی سالم؛ کسب اطلاعات در رابطه با سبد محصولات و همچنین مشاوره در زمینه‌های مربوطه را بر عهده گیرد. در بسیاری از شرکت‌ها، تیم سلامتی حامی چالش‌ها است. در یک شرکت این تیم می‌تواند راه‌اندازی چالش برای پیاده‌روی را بر عهده گیرد.

5-تیم فرهنگ و ارتباطات:

این تیم برای تعریف و ایجاد فرهنگ شرکت ایجادشده و برای موفقیت سازمان‌تان ضروری است. چنین گروهی می‌تواند در ایجاد خبرنامه یا ماهانه، به‌روزرسانی هفتگی شرکت‌، نظرسنجی‌های سه‌ماهه‌ی رضایت کارکنان و فرایند پیشنهاد‌ها و انتقادات کارکنان نیز سهیم باشد.

چندین تیم را در شرکت به‌صورت هم‌زمان شروع کنید، با این کار موجب تقویت کار گروهی از یک‌سو و علاقه‌مند کردن کارکنان به شرکت در چنین تیم‌هایی از سوی دیگر خواهید شد. نتیجه چنین محیطی ایجاد مکانی بهتر برای کارکردن؛ ارائه فرصت‌هایی برای مشارکت کارمندان و ایجاد تعهد واقعی در کارکنان را موجب می‌شود.

تیم‌ها در محل کار تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کنند فرقی هم ندارد که این تیم‌ها دائمی باشند یا به‌صورت موقتی ایجادشده باشند. تیم‌های موفق به شما کمک می‌کنند یک حس واقعی کار گروهی در سراسر سازمان خود ایجاد کنید.

مارال مختارزاده(کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com