0  |  1

در اولین جلسه با سرمایه‌گذار به این ۵ توصیه توجه کنید

در اولین جلسه با سرمایه‌گذار به این ۵ توصیه توجه کنید

بسیاری از ایده‌های کسب و کار صرفا به خاطر کمبود بودجه مالی هرگز طعم موفقیت و اجرایی شدن را نچشیده‌اند. تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاران راهی برای جبران کمبودهای بودجه مالی است. اما توجه داشته باشید که سرمایه‌گذار نمی‌تواند برای کسب و کارتان ایده‌ای داشته باشد. تا حد زیادی، اولین جلسه‌تان با سرمایه‌گذار تعیین خواهد کرد که آیا شما در جذب سرمایه موفق بوده‌اید یا خیر.

توصیه‌هایی که در ادامه مطلب ارایه می‌کنیم به شما کمک خواهد کرد در اولین جلسه با سرمایه‌گذارتان گام‌های درستی بردارید:

1- سرمایه‌گذارتان را متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید:

در ابتدا، شما باید در مورد سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای که قبلاً  به کسب‌وکار شما در همان بخش یا صنعت علاقه‌مند بوده‌اند، تحقیق کنید. یک راه برای پیدا کردن سرمایه‌گذاران این است که نمایه‌ی شخصی و تجاری دقیقی به پلت فرمی مانند LinkedIn ارسال کنید. این شیوه قبلا توسط صاحبان بعضی کسب و کارهای موفق برای جذب سرمایه به‌کار گرفته شده است. به این ترتیب که یادداشتی شخصی برای سرمایه‌گذاران جدید ارسال شده،‌ البته تنها به سرمایه‌گذارانی که قبلاً علاقه‌مند به آن نوع کسب‌وکار بوده‌اند. همین کار منجر به تشکیل چند جلسه با سرمایه‌گذار و یک سرمایه‌گذاری جدید شده است.

2- اطمینان حاصل کنید که طرح کسب‌وکارتان منطقی و توجیه‌پذیر است:

بدیهی است، شما باید تلاش خود را با نام، اطلاعات و لوگوی شرکت تکمیل کنید. سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا چهره‌ای از کسب‌وکارتان که در ذهن‌شان ایجادشده است را ارزیابی کنند.  این اطلاعات را می‌توانید با مشخصات کوتاه در مورد زمینه و سابقه شرکت‌تان ایجاد کنید، بازار موردنیازتان را شناسایی کنید و توضیح دهید چگونه شرکت شما این نیاز را براساس تحقیقات بازار و صنعت مرتفع نموده است. در مورد چگونگی ارائه خدمات به مشتریان‌تان، کانال‌های توزیع و استراتژی ارتباطات صحبت کنید. به توصیف عواملی چون مدل درآمدي، چرخه فروش و فرآيندي که می‌خواهید از آن به‌طور کارآمد استفاده کنيد، بپردازید.

اهرم‌های ارتباطی که به شما کمک می‌کند تا این پیشنهاد را به‌طور مؤثر توصیف کنید، ازجمله عکس‌ها و تصاویر هستند. اگر محصول یا خدمت شما برای اولین بار ایجاد شده‌است، اسناد و مدارک موردنیازتان شامل اسناد لازم در مورد مالکیت معنوی، موارد مربوط به حق ثبت اختراع، علائق تجاری و دغدغه‌های حقوقی را به همراه داشته باشید.

اطلاعات مربوط به اعضای تیم‌تان را به‌طور دقیق ذکر کنید: تخصص، تجربه و نقش آن‌ها در کسب‌وکار. سپس وضعیت مالی فعلی و پیش‌بینی‌شده‌تان را دقیقاً شرح دهید. چه سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب سهام و بدهی در حال حاضر وجود دارد؟ تمام این اطلاعات را در مستندات‌تان ارایه کنید. «پس از بررسی طرح شما سرمایه‌گذار باید برای این سؤال پاسخ کاملا روشنی داشته باشد: «چرا باید در تجارت‌تان سرمایه‌گذاری کنم؟

3- قبل از پرداختن به مسایل مالی روی شرح جزییات کسب و کارتان تمرکز کنید:

واضح است که شما وقتی به سرمایه‌گذار نیاز دارید در ابتدا با او در رابطه با پول صحبت نمی‌کنید. سرمایه‌گذاران به جزئیات کسب‌وکار شما علاقه‌مند هستند و به همین دلیل سؤالات‌شان فقط محدود به میزان وجه موردنیازتان نیست. یکی از سرمایه‌گذاران فرشته‌خو اذعان دارد که: «جلسه اولیه شما با هر سرمایه‌گذار بالقوه‌ای باید در مورد داستان کسب و کارتان؛ شور و شوق؛ چگونگی رشد ایده کسب‌وکار و اینکه کسب‌وکارتان چه ارزشی را به مشتری می‌دهد؛ آغاز شود.» بنابراین ابتدا کسب‌وکار خود را شرح دهید و قبل از صحبت در مورد پول و سرمایه، سرمایه‌گذاران را با کسب و کارتان آشنا کنید.

4- حقیقت را بگویید و اغراق نکنید:

سرمایه‌گذاران دوست دارند حقیقت را بشنوند. البته که آن‌ها می‌خواهند سود خود را به دست آورند، اما نمی‌خواهند شما ادعاهای دروغین را ارائه دهید. بنابراین تا زمانی که مطمئن نیستید نمی‌توانید کاری را انجام دهید، وعده‌ای هم ندهید. هنگام محاسبه پیش‌بینی‌های درآمدی، آن‌ها را واقع بینانه در نظر بگیرید و به همه عوامل قابل‌قبول توجه کنید. سعی نکنید غافلگیرانه برخورد کنید. قاعده طلایی برای فروش کسب‌وکارتان  «ندادن وعده بیش از حد» است. هنگامی‌که سرمایه‌گذاران درآمد موردنظرشان را از کسب و کار شما دریافت ‌کنند، خوشحال می‌شوند و درنتیجه برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی نیز مشتاق‌ترخواهند بود.

5- برای پذیرش انتقاد آماده باشید:

خودتان را برای انتقاد آبدیده کنید و تمام بازخوردهای منفی که ممکن است اتفاق بیافتد را تصور کنید. در صورت نیاز، در کسب‌وکارتان بازبینی داشته باشید تا تنظیمات لازم را برای جلسه با سرمایه‌گذار فراهم کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است هنگام نپذیرفته شدن ایده‌تان از سوی سرمایه‌گذار به جای برخوردی تند و زننده؛ به یک تشکر بسنده کنید. زیرا کسی که امروز به شما و کسب‌وکارتان علاقه‌مند نیست ممکن است فردا مایل به همکاری با شما و کسب و کارتان باشد.

سخن پایانی اینکه نحوه ارائه طرح کسب‌وکارتان به سرمایه‌گذار مهم‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذاراست!

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com