0  |  0

نوآوری بر کسب‌وکارهای نوین کلید خورد

نوآوری بر کسب‌وکارهای نوین کلید خورد

به گفته مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویکرد تاکید بر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین در سال 96 سرآغازی نویدبخش در بهار سال جدید خواهد بود.
حسام زند حسامی، مدیر کل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر اهمیت موضوع کسب‌وکارهای نوین در کشور، گفت: از مهم‌ترین تحولات اتفاق افتاده در سال گذشته تغییر مأموریت و نام دفتر تجاری‌سازی به دفتر "نوآوری و کسب‌وکارهای نوین" بود که با همین دیدگاه به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و نوظهور در سال گذشته پرداخته شد، به این معنا که در کنار تمامی‌ اقداماتی که تاکنون در مسیر تسهیل و بهبود تجاری‌سازی فناوری صورت گرفته است، موضوع کسب‌وکارهای نوین و گسترش نوآوری نیز سرلوحه اقدامات قرارگرفته است.
زند حسامی با اشاره به دیدگاه جدید" تاکید بر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین" در معاونت نوآوری و تجاری‌سازی، بیان کرد: این معاونت در سال جدید در نظر دارد با گسترش خلاقیت و نوآوری در فضای علمی پژوهشی کشور، چرخه تبدیل ایده به محصول و ورود آن به بازار را بیش‌ازپیش به حرکت درآورد و درنهایت از پول به‌عنوان اهرمی برای ورود ثروت بیشتر و خلق ارزش‌افزوده بالا به کشور استفاده کند.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی، بیان کرد: " دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین" در حال حاضر دنبال‌رو مدل‌های کسب‌وکارهای نوین و تأثیرگذاری آن‌ها در بازار است تا بتواند از طریق مراکز نوآوری نوین، صنایع بزرگ را وارد اکوسیستم طراحی‌شده توسط این معاونت کند و چرخه تولید به مصرف و ثروت آفرینی را به حرکت درآورد.
مدیریت بدون پول
زند حسامی با تاکید بر نگاه کلیدی و کارساز مدیریت بدون پول در کشور گفت: در نگاه مدیریت بدون پول، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نگاه مهندسی ارزشی، پول را اهرم سیاست‌های خود قرار می‌دهد و با زمینه‌سازی، پول اندک دولت را اهرمی برای ورود سرمایه‌های بیشتر قرار می‌دهد.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی گفت: با ورود سرمایه‌های خصوصی و بنگاهی، به‌راستی بخش خصوصی وارد بازار اقتصاد کشور شد، تا دولت به عنوان اهرم اعتماد ساز بین بخشی عمل کند. که امیدواریم این کلیدواژه در سال جدید نیز اهرم اصلی در سیاست‌های دولتی، بالأخص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد. قرار گیرد.
وی ادامه داد: هر چند مدیریت بدون پول واژه‌ای است که در مقابل مدیریت بر مبنای پول به کار برده می‌شود ، برای درک این مفهوم باید توجه داشت که منابع محدود مالی در بستر اقتصاد مقاومتی به صورت اهرمی بر صنایع و اقدامات باارزش افزوده بالا صرف شود و هر یک ریال سرمایه‌گذاری دولت منجر به ده‌ها ریال سرمایه‌گذاری سایر نهادها و بخش خصوصی می‌شود، به گونه ای که ظرفیت‌های ملی و سرمایه‌های اجتماعی در خدمت توسعه کشور به کار گرفته می‌شوند.
وی با اشاره به رویکرد دفتر" نوآوری و کسب‌وکارهای نوین" معاونت علمی در سال گذشته بیان کرد:این معاونت با حاکمیت جدید مدیریت بدون پول، پروژه‌های در دست را در سال گذشته سازمان‌دهی کرد، که عملاً این مدیریت منوط به این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با آگاهی از نحوه درست ارائه تسهیلات، پول را تنها اهرمی برای ورود پول بیشتر به کشور قرار دهد.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی گفت: با توجه به اینکه ترویج ادبیات نوآوری به‌جای تمرکز بر عرضه فناوری از اهداف اصلی معاونت است، این دفتر با برگزاری جلسات و هم‌اندیشی‌های متعدد و تعریف برنامه‌های عملیاتی و تخصیص منابع مالی، ضمن ترویج این مفهوم، مراکز را در سراسر کشور با مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشکده، مراکز تحقیقاتی ایجاد و حمایت کرده ست.
وی ادامه داد: در این مسیر دانشگاه‌ها نیز می‌بایست به‌منظور فاصله‌گیری از پژوهش صرف، آگاهانه به دنبال آن باشند که پژوهش‌ها جنبه کاربردی و عملیاتی پیدا کنند و درنهایت تبدیل به ثروت شوند. با تغییر مأموریت این دفتر، امید است که بیش‌ازپیش بتوان منابع محدود حوزه پژوهش و فناوری در کشور را به طور هوشمند بر پروژه‌های کلیدی، استراتژیک و ارزش افزا در اقتصاد تمرکز کرد. 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com