0  |  2

۹ گام برای راه‌اندازی یک کمپین جمع‌سپاری موفق

۹ گام برای راه‌اندازی یک کمپین جمع‌سپاری موفق

اگر به دنبال تامین مالی برای ایده‌ کسب و کار خود هستید، سرمایه‌گذاری جمعی می‌تواند روش خوبی برای تحقق رویای تان باشد. یک کمپین تامین مالی جمعی موفق را می‌توان در ۹ گام تعریف کرد:‌

۱ . خودتان را معرفی کنید:

اجازه دهید سرمایه‌گذاران احتمالی بدانند محصول یا ایده کسب و کار شما چه نفعی برای آنها دارد. مطالبی در مورد اینکه «چه کسی هستید»، «می خواهید چه کار کنید»، «ایده پروژه تان را از کجا آورده اید» و اصلا «چرا به این پروژه علاقه دارید» را با آنها به اشتراک بگذارید. این نشان می‌دهد که واقعا در مورد ایده‌تان فکر کرده‌اید و موفقیت آن برای شما مهم است.

به اشتراک گذاشتن مطالب از طریق تصاویر بصری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یک تصویر از سربرگ پروژه با ظاهر عالی و همچنین ویدیویی جذاب برای مخاطبان ایجاد کنید. کیفیت ویدیو باید شفاف باشد، مطالب تان باید قانع‌کننده باشند و محصول تان هم باید بدرخشد. با صحبت‌های واضح، بیان مفهوم و مزایا، و نشان دادن دقیق نحوه‌ی عملکرد محصول خود، اعتبار خود را به نمایش بگذارید. در نهایت در مورد اینکه چرا محصول تان منحصر به فرد است صحبت کنید. مردم باید بدانند شما چه مشکلی را حل می‌کنید که برای مصرف‌کنندگان جذاب است.

۲ . پاداش‌ بدهید:

   مردم اگر احساس کنند پروژه شما ارزشمند است از آن حمایت خواهند کرد، اما بهتر است همیشه امتیازهای خوبی را برای افرادی که به شما تعهد دارند در نظر داشته باشید. اما باید بدانید امتیازهای مناسب کدامند،‌ چون در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

این خیلی خوب است که به متعهدین خود قول پاداش‌های بزرگ بدهید، اما فراموش نکنید که تهیه‌ی چنین پاداش‌هایی ممکن است به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز داشته باشد. پس واقع‌بین باشید.

۳ . هدف تامین مالی خود را مشخص کنید:

در این مرحله باید به این فکر کنید که برای راه‌اندازی و اجرای کسب و کار خود به چقدر پول نیاز دارید و چند نفر را می‌شناسید که مایل باشند در این راه به شما تعهد بدهند. هرچند با کمپین خود می‌توانید توجه افراد جدیدی را جلب کنید، ولی بیشترین حمایت، از جانب کسانی خواهد بود که از قبل شما را می‌شناسند. واقع‌بین باشید و یادتان باشد که بعد از راه‌اندازی کمپین، نمی‌توانید هدف تامین مالی خود را تغییر دهید.

۴ . کمپین خود را ترویج کنید:

روش‌های مختلفی وجود دارد برای اینکه مردم را از کمپین تامین مالی جمعی خود آگاه کنید. در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم که می‌توانید از آنها برای تبلیغ کمپین خود استفاده کنید:

  • برای انتشار پیام خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • با رسانه‌ها و بلاگرها تماس بگیرید تا کمپین شما را پوشش دهند.
  • برای افزایش جذابیت و تعامل، یک رویداد زنده برگزار کنید.

اگر تعهد ۱۰۰ درصدی از جانب شما وجود نداشته باشد بعید است کمپین تان موفق شود. در حالی که به سمت اهداف کمپین خود پیش می‌روید باید به عنوان یک شغل تمام‌وقت به آن فکر کنید. از هر رابطه و کانال بازاریابی که در دسترس تان هست استفاده کنید.

۵ . با پیشرفت پروژه‌، حامیان خود را به‌روز‌رسانی کنید:

همچنان که کمپین خود را پیش می‌برید باید حامیان پروژه‌‌تان را نیز در جریان این پیشرفت قرار دهید. اگر به روز رسانی های منظمی از کار را با آنها به اشتراک نگذارید ممکن است دیگر علاقه‌ای به حمایت از شما نداشته باشند و در این صورت ممکن است  نتوانید آن تعداد افراد متعهدی را که مدنظرتان است جذب کنید.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی معمولا دارای ابزارهای داخلی هستند که شما را قادر می سازند اطلاعات حامیان پروژه خود را به‌روز‌رسانی کنید و به آنها پیام بفرستید. از مزایای این ابزارها استفاده کنید و همه را در جریان کار قرار دهید.

به طور صادقانه اطلاعات درست و منظمی را در اختیار افرادتان قرار دهید. اگر همه چیز دقیقا همانطور که انتظار داشتید پیش نمی‌رود، باز هم شفاف باشید. حامیان می‌خواهند بدانند که شما واقعا می توانید پروژه خود و پاداش‌هایی را که به آنها وعده داده‌اید ارایه دهید یا خیر.

۹ گام برای راه‌اندازی یک کمپین جمع‌سپاری موفق۶ . به وعده خود عمل کنید:

حتی وقتی که به اهداف تامین مالی‌تان برسید باز هم کمپین سرمایه‌گذاری جمعی شما به پایان نمی رسد، بلکه زمانی به پایان می‌رسد که به وعده‌های خود عمل کنید. این یعنی تکمیل پروژه، ارائه امتیازها و پاداش‌ها و اطمینان از ارتباط با حامیان خود در هر مرحله از مسیر. تحقق وعده‌ها زمانی تکمیل می شود که شما واقعا بتوانید بگویید یک کمپین سرمایه‌گذاری موفق داشته‌اید.

فراموش نکنید که حامیان شما در درجه اول اهمیت قرار دارند. وقتی به آنها نشان دهید که برایشان اهمیت قائل هستید آنها هم تمایل بیشتری برای اعتماد به شما خواهند داشت و حتی ممکن است کمپین شما را با دوستانشان هم به اشتراک بگذارند.

۷ . برای کسب درآمد از دردسرهای مشتری خود، ابزاری جدید بیابید:

اساسا هدف از ایجاد یک محصول جدید، حل یک مشکل و تسکین یک درد است. برای موفقیت محصولی که با سرمایه‌‌گذاری جمعی تولید شده است (و برای موفقیت هر محصول دیگر)، افراد باید باور داشته باشند که آن محصول می‌تواند یکی از نقاط دردشان را تسکین دهد. 

اگر می‌خواهید حامیان از پروژه شما حمایت کنند باید بتوانید ارزش محصول را منتقل کنید. اگر آنها اعتقادی به کارکرد محصول نداشته باشند از آن حمایت نخواهند کرد.

۸ . تولیدکننده‌ای بیابید که بتوانید با او کار کنید.

وقتی کمپین خود را آغاز می‌کنید سرمایه‌گذاران تان می‌خواهند بدانند چه زمانی می‌توانند انتظار دریافت محصول را داشته باشند. تنها روش برای ارائه‌ی یک پاسخ قابل اطمینان به آنها این است که یک تولیدکننده، آماده تولید طرح‌های شما باشد.

در مورد اینکه چقدر زمان نیاز است تا تولیدکننده‌ی مناسبی را انتخاب کنید عوامل مختلفی می‌تواند دخیل باشد. باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید محصول تان در داخل کشور ساخته شود یا در خارج از کشور، سپس شرکتی را پیدا کنید که اهدافش با اهداف کسب و کار شما به خوبی هماهنگ باشد.

باید مطمئن شوید که به وعده‌های خود در مورد حمل و نقل محصول هم می‌توانید عمل کنید. این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که درک محکمی از کل فرایند تولید از ابتدا تا انتها داشته باشید و با یافتن تولیدکننده‌ی مناسب، می‌توانید به این درک دست پیدا کنید.

۹ . بر اساس بازخورد،‌ تغییرات ایجاد کنید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید قبل از تامین مالی محصول خود انجام دهید این است که مطمئن شوید زمانی را در نظر گرفته‌اید تا مردم محصول شما را تست و بررسی کنند. دریافت این بازخورد برای هرگونه بهبود قبل از راه‌اندازی کمپین، ضروری است. باید بازخورد مشتری و حامی را جدی بگیرید. ممکن است یک محصول شگفت‌انگیز داشته باشید ولی با کمی کار اضافه، می‌توانید محصولی بهتر از آن هم داشته باشید.

بر کسی پوشیده نیست که کمپین‌های جمع سپاری ممکن است نیاز به کار زیادی داشته باشند. ولی با داشتن ساختار مناسب می‌توانید اهداف تامین مالی خود را محقق کرده و حتی از آنها فراتر بروید.

مترجم:‌ طاهره منیری‌شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com