0  |  3

5 اشتباه مهلك در استارتاپ‌ها و نحوه‌ي اجتناب از آنها

5 اشتباه مهلك در استارتاپ‌ها و نحوه‌ي اجتناب از آنها

من سال‌ها با استارتاپ‌هاي زيادي كار كردم و كارآفرينان بي‌شماري را ديدم كه در جايي كه ديگران شكست مي‌خورند به موفقيت رسيده‌اند. در بين اين افراد كوشا موارد مشترك و مشابهي را مشاهده كردم(حتي استارتاپ‌هاي موفق هم در برخي از اين دام‌هاي كارآفريني گرفتار مي‌شوند)، آنها فقط با اراده‌ي آهنين توانستند به اين برتري‌ها دست يابند.

در اينجا 5 مورد از اشتباهات مهلك استارتاپ‌ها و نحوه‌ي اجتناب از آنها را بيان مي‌كنيم.

1 . زير سوال بردن خود

شروع يك كسب و كار ممكن است ترسناك باشد و مقدار متغيرهاي ناشناخته‌اي كه در پيش رو داريد هم دلهره‌آور است. وقتي چالشي پيش مي‌آيد ممكن است به راحتي خود را سرزنش كنيد، ولي بايد در مورد ايده‌هاي خود ثابت‌قدم باشيد. اگر در مورد استارتاپ خود اعتماد به نفس نداشته باشيد، پس قاعدتا ساير افراد مثل سرمايه‌گذاران، مشتريان، و كاركنان شما هم اعتماد به نفس نخواهند داشت.

درست است كه تكبر خوب نيست، ولي گاهي در صورت لزوم به خودتان بگوييد كه ايده‌تان اين پتانسيل را دارد كه يك تفاوت ايجاد كرده و به افراد زيادي كمك نمايد. وقتي مي‌خواهيد با ديگران روابط برقرار كنيد بايد انرژي مثبت و اعتماد‌به‌نفس ايجاد نماييد تا اين انرژي‌ها به آنها نيز منتقل گردد. وقتي دچار ترديد شديد فقط اين را به ياد بياوريد كه قبل از شما هم افرادي وارد اين كار شده‌اند، و اگر ديگران توانسته‌اند پس دليلي ندارد كه شما نتوانيد.

2 . لقمه‌ي بزرگ‌تر از دهان خود برداشتن

هيچ حسي مثل به دست آوردن اولين مشتري نيست. خيلي لحظه‌ي مهم و خوبي است و بايد به شما تبريك گفت. بارها ديده‌ام كه يك استارتاپ بعد از اولين مشتري توانسته به سرعت رشد كند.

كارها را با سرعت مناسب و معقول انجام دهيد و اطمينان حاصل كنيد كه برنامه‌ي عملي مشخصي داريد. براي اينكه بدانيد داريد به كدام سو مي‌رويد و اكنون در كجا هستيد، بايد اهداف قابل‌ سنجشي براي خود در نظر بگيريد. پروژه‌هايي را كه به طور واقع‌بينانه در محدوده‌ي پارامترهاي تنظيم‌شده تكميل نمي‌شوند بر عهده نگيريد. به عنوان يك شركت جديد، محدوديت‌هاي خود را بشناسيد.

3 . عدم استفاده از رسانه‌‌هاي اجتماعي

خيلي ناراحت‌كننده است كه استارتاپ‌ها از رسانه‌هاي اجتماعي دوري مي‌كنند. رسانه، يك راه ساده براي رساندن پيام خود به مردم است، ولي در عين حال برخي شركت‌ها از رسانه دوري مي‌كنند و در نتيجه خيلي طول مي‌كشد تا بتوانند پيام خود را به خارج از كشور نيز برسانند. در فيسبوك، توئيتر، لينكداين، كلوب و ... مي‌توانيد يك حساب كاربري براي برند خود ايجاد كرده و از اين پلتفرم براي تعامل با ديگران استفاده نماييد. در هنگام استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي، بايد دو عامل مهم يعني پايداري و افزودن ارزش را همواره به ياد داشته باشيد.

من كارآفرينان زيادي را هم ديده‌ام كه با روشي اشتباه از رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند. آنها تعداد كمي پست در لينكداين يا چند توئيت در توئيتر مي‌گذارند و انتظار دارند فورا به نتيجه برسند. اگر در اين زمينه كمي بيشتر وقت بگذاريد نتايج نهايي خيلي خوبي دريافت خواهيد كرد.

من يك دوست كارآفرين دارم كه در لينكداين بيش از 550 هزار دنبال‌كننده دارد. راز اين مسئله را از او پرسيدم. او در جواب گفت "من دو كار انجام دادم: هر روز مقالات مرتبط را در تمام رسانه‌هاي اجتماعي منتشر كردم. و با دنبال‌كنندگانم تعامل داشتم". در اين دوره و زمانه، چشم‌پوشي از رسانه‌هاي اجتماعي يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات هر استارتاپ محسوب مي‌شود كه البته به راحتي هم مي‌توان از اين اشتباه اجتناب كرد.

4 . انتظار اينكه همه چيز به شما سپرده شود.

براي كارآفرين شدن و شروع يك كسب و كار، به كمك ديگران نياز داريد. هيچ كس نمي‌تواند يك امپراطوري را به تنهايي بسازد. هر كارآفرين هم اين حقيقت را تاييد مي‌كند كه مطلقا نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد همه چيز به شما سپرده شود.

شروع يك كسب و كار، مستلزم كار و تلاش زياد و اخلاق كاري قوي است. وقتي دوستان شما مشغول شادي و تفريح هستند، ممكن است شما هنوز در دفتر كار خود مشغول چك كردن ايميل‌هايتان باشيد. همه چيز با شما شروع شده و به شما ختم مي‌شود، و اين دقيقا همان شيوه‌ي موردعلاقه‌ي كارآفرينان است.

5 . مشورت نكردن

اين اشتباه، نقطه‌ي مقابل اشتباه قبل است. نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد همه‌ چيز به شما سپرده شود، ولي از سوي ديگر اگر همه‌ي كارها به طور مستقل و بدون مشورت انجام شود باعث شكست مي‌گردد. حتي اگر نمي‌دانيد از چه كسي مشورت بگيريد، يك شبكه ايجاد كنيد، و با مردم در ارتباط باشيد. با توسعه‌ي ارتباطات خود به گنج عظيمي از اطلاعات و بينش دست پيدا مي‌كنيد و خيلي در وقتتان صرفه‌جويي مي‌شود.

مشاوره، يك خيابان دوطرفه است. تا وقتي كه اطلاعات ارزشمند دريافت مي‌كنيد مشاور با ارائه‌ي اطلاعات و كمك به شما احساس قدرت خواهد كرد. اين كار براي هر دو طرف رابطه، يك موقعيت برد – برد است.

برگرفته از سايت .entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com