0  |  3

فرهنگ کارآفرینی باید جایگزین استخدام دولتی شود/ نخبگان ایرانی در آمریکا کارآفرینی می‌کنند

فرهنگ کارآفرینی باید جایگزین استخدام دولتی شود/ نخبگان ایرانی در آمریکا کارآفرینی می‌کنند

 سورنا ستاری‌ در جلسه صبحانه کاری با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان باید در کشور نهادینه شود، چرا که به واسطه یک اقتصاد نفتی 105 ساله ما همیشه فکر می‌کنیم، باید چیزی در جیبمان داشته باشیم تا فعالیتی آغاز کنیم، ولی از آنجایی که در 20 سال گذشته ایران شاهد رشد نیروی تحصیل‌کرده است، دیگر نمی‌توانیم این نیروها را در بخش‌هایی مانند کارخانه سیمان به کار بگیریم.
وی ادامه داد: در سرمایه‌گذاری‌های کنونی در سطح دنیا دیگر موضوع نفت و گاز پایان یافته و مسائل مربوط به دانش‌بنیان و فناوری‌های نو جای آن را گرفته است.
به گفته ستاری اکنون تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل ایرانی برابر با کشورهای توسعه‌یافته است که در بخش نیروی انسانی رشدی ایده‌آل محسوب می‌شود.
وی این را هم گفت که باید بپذیریم برای پاسخگویی به این رشد باید شغلی ایجاد کنیم که به توسعه فکر و دانش بیانجامد و تکنولوژی به هیچ وجه قابل خرید نیست، بلکه باید آن را آموخت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به جای تکیه بر دولت و منابع نفتی باید با تجاری کردن فعالیت‌های دانش‌بنیان و فرهنگ‌سازی در این زمینه کسب درآمد کنیم، افزود: در دنیای امروز راهی نداریم، جز آنچه هر چه در توان داریم برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان خرج کنیم و حتی برای همین امر به تازگی برای افراد مستعد معافیت سربازی در نظر گرفته‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: با ایجاد صندوق تزریق کارهای دولتی و کارهایی از این دست به جایی نخواهیم رسید، بلکه باید دانشگاه‌ها از طریق پیوند با صنعت فعالیت‌های دانش‌بنیان را به تولید و درآمدزایی برای افزایش ثروت کشور سوق دهند.
ستاری در پاسخ به پیشنهاد رئیس اتاق ایران مبنی بر تشکیل کمیته‌ای بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بخش خصوصی گفت: این امادگی وجود دارد، اما از طرفی دولت چندان قادر به ارائه حرکت‌های جدی در این بخش نیست و بخش خصوصی باید در این عرصه حضور جدی‌تری داشته باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفت: نیروی تحصیل کرده ما به جای اینکه به فکر استخدام باشند، باید در حوزه کاری خود به کارآفرینی بیاندیشند که در این زمینه فرهنگ‌سازی باید بیش از پیش انجام شود.
وی گفت: این ظرفیت در جوانان ایرانی وجود دارد، چرا که اکنون بسیاری از کارآفرینان در آمریکا از فرزندان ایران هستند و باید گفت به نوعی ژن کارآفرینی با فرهنگ نفتی سرکوب شده است.
ستاری‌فر با اذعان به اینکه هدف گذاری شده تا 5 درصد از جمعیت کشور وارد فعالیت‌های دانش‌بنیان شود تصریح کرد: اکنون 5 تا 6 هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند و نباید فراموش کرد که ارزش افزوده این فعالیت‌ها بسیار بالا است و هیچ وابستگی به نفت ، دلار، تحریم یا مسائل شبیه به آن ندارد.
وی به این نکته اشاره کرد که قانون ما در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پیشرفته است، اما مشکل ما فرهنگ‌سازی است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فارس نیوز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com