3  |  14

آنچه که باید درباره شراکت در کسب‌ و کار بدانیم

آنچه که باید درباره شراکت در کسب‌ و کار بدانیم

قبل از اینکه به اضافه کردن حتی یک شریک تجاری دیگر به هیئت‌مدیره شرکت فکر کنید، به مسائل و چالش‌های مشارکت توجه کنید. در اینجا بعضی از این چالش‌ها را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تنها با کسانی که به آنها اعتماد دارید، وارد کسب‌وکار شوید:

هرکسی را که وارد امور کسب‌وکارتان می‌کنید، کاملاً بشناسید و در مورد پیشینه او تحقیق کنید. این مقوله به خصوص در مورد شریک تجاری‌تان صادق است. شناخت ویژگی‌های شریک کسب و کار و اعتماد به او یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای حفظ کسب‌وکارتان، هنگام ورود به مرحله مشارکت است.

مسائل بالقوه را قبل از اینکه به مشکل تبدیل شوند، بشناسید:

 درباره بدترین سناریوهای ممکن فکر کنید و در ذهن‌تان برایش راه‌حلی پیدا کنید. اگر به هر دلیلی، شریک‌تان حاضر به انجام چنین کاری نیست، شما فرد اشتباهی را انتخاب کرده‌اید.

قبل از امضا، اسناد مشارکت را به دقت بخوانید و درک کنید:

 احتمالا وکیلی با تجربه می‌تواند به شما در شناسایی مسائل احتمالی و ارائه راه‌حل‌ها کمک کند، اما درنهایت این شما و شریک تجاری‌تان هستید که باید مسئولیت قرارداد را به‌عهده بگیرید و به‌طور کامل درک کنید که این قرارداد چگونه کسب‌وکار شما را کنترل می‌کند. در صورت کمک گرفتن از وکیل برای خودتان یا شریک‌تان؛ مسائل و چالش‌های مرتبط با آن را هم در نظر بگیرید.

ایجاد شراکت:

ایجاد توافقنامه و ساختار مناسب برای شراکت، مرحله‌ای بسیار مهم در فرایند مشارکت است. ازآنجایی‌که موارد موجود در این توافقنامه می‌تواند برای هر مشارکتی متفاوت باشد؛ در اینجا به چند مورد مهم آن اشاره می‌کنیم:

1- درک حدود اختیارات شرکا در کسب و کار:

درک بسیار روشنی از آنچه که مديران کسب‌وکار و شرکای‌تان از طرف شرکت، مجاز به انجام آن هستند؛ داشته باشید.

2- وظایف و مسوولیت‌های هر شریک:

باید مسئولیت‌ها و وظایف هر شریک را شرح دهیم تا هر شریک بداند از او چه انتظاری می‌رود. علاوه بر این، باید عواقب پیش‌بینی‌شده‌ای برای شرکایی که وظایف خود را انجام نمی‌دهند، وجود داشته باشد.

3- سهم هر یک از شرکا:

چه مقدار از زمان، پول و دارایی هر شریک در مشارکت صرف می‌شود؟ این شامل سهم اولیه و مشارکت‌های مازادی‌ست که ممکن است برای ادامه کسب‌وکار در آینده لازم باشد.

4- نحوه توزیع حقوق، سود، جبران خسارت و زیان:

هرگونه حق شرکا برای توزیع حقوق‌شان که شامل بازگشت هر سهم یا سهام آن‌ها است، باید به‌وضوح و به‌طور خاص در توافقنامه مشارکت ذکرشده باشد.

5- الزامات برای واجدین شرایط رأی:‌

 کدام تصمیمات در کسب ‌و کار، نیاز به رأی شرکای تجاری دارند؟ این مهم است که شما و همکاران تجاری‌تان از ابتدا در این مورد تصمیم‌گیری کنید.

6- استراتژی انحلال یا خروج:

توافقنامه مشارکت باید حوادثی را که در مشارکت حل‌وفصل و به امور آن پایان داده می‌شوند، نشان دهد. برای مثال، در یک معامله املاک و مستغلات، مهم است که پیش بینی احتمال وقوع مسائلی را داشته باشیم که منجر به فروش ملک یا خرید سهم یکی از شرکا در صورت عدم تمایل‌شان به همکاری می‌شود.

7- قرارداد خرید و فروش:

این نوع قرارداد، تغییرات بزرگی را در مشارکت ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر یکی از شرکا به‌طور داوطلبانه یا اجباری از مشارکت خارج شود چه باید کرد؟ چگونه سهم آن‌ها را خریداری می‌کنند؟ اگر بخواهید مالکیت‌تان را به فروش برسانید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا شریک تجاری‌تان حق دارد قبل از فروش به شخص ثالث، آن را خریداری کند؟ اگر شریک تجاری فوت کند یا بازنشسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ درصورت ورشکستگی باید چه کار کرد؟

8- شروط و قوانین اخراج:

این قوانین را باید مثل شمشیر دو لبه در نظر گرفت. مزیت چنین قوانینی این است که شما و دیگر شرکا می‌توانید به این نتیجه برسید؛ اگر شریک از پس کارش برنمی‌آید؛  او را مطابق قوانین و شروط از پیش تعیین شده اخراج کنید.

اطمینان حاصل کنید که با شرکای خود در مورد بهترین و بدترین سناریوهای موجود، توافق نظر دارید. وکیلی که نماینده شرکت باشد را استخدام کنید و برای بررسی اسناد مشارکت، مقابله با مسائل پیش‌تر گفته شده و برای مواجه با چالش‌های فردی در موقعیت‌های خاص کسب و کار از او کمک بگیرید.

بهترین نوع مشارکت:

در بیشتر موارد، بهترین ساختار برای مشارکت، شرکت با مسئولیت محدود است. در حقیقت، اگر شما نیاز به‌ صرفه‌جویی در مالیات دارید، بهتر است شرکتی با مسئولیت محدود راه بیندازید. سه دلیل مهم وجود دارد که چرا شرکت با مسئولیت محدود برای مشارکت مناسب است. در اینجا خلاصه‌ای کوتاه از این دلایل را بیان می‌کنیم:

1- مسئولیت محدود؛ شما را در برابر اعمال شریک تجاری محافظت می‌کند. بدون آن، شما مسئولیت دائمی و نامحدود دارید.

2- شرکت‌های با مسئولیت محدود برای تخصیص سود، زیان و سرمایه، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. همچنین به شرکا اجازه می‌دهند پس از دریافت سهم خودشان از سود، برنامه‌ریزی مالیاتی‌شان را انجام دهند.

مدیریت در شراکت و همکاری:

پس از تکمیل تمام اسناد و مدارک و شروع کار با شرکا، باید روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری موفق داشته باشید. در اینجا به سه عادت که به ایجاد شراکتی موفقیت‌آمیز کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

ارتباطات و اسناد مشارکت:

با همکاری شرکای تجاری، هر چیزی را که مخالف توافق اولیه در کسب و کار مشارکتی‌تان باشد، می‌توان ثبت و ضبط کرد.  توافقنامه همکاری خوب و کارآمد اجازه می‌دهد در صورت تغییر شرایط کسب و کار، در آن توافقنامه تجدیدنظر کنید؛ اما لازم است هر یک از شرکای تجاری آن را امضا کنند.

حضور فعال در مشارکت:

شرکایی که با هم به‌طور مداوم در ارتباط نیستند، به زودی با هم به اختلاف می‌افتند. سعی کنید به‌وضوح وظایف و مسئولیت‌های‌تان را درک کنید و انتظارات شرکای خود را برآورده کنید.

مترجم:‌ مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت entrepreneur.com  

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com