0  |  3

کارآفرین نشوید؛ کارآفرینی همیشه به ثروت و شهرت نمی‌انجامد!

کارآفرین نشوید؛ کارآفرینی همیشه به ثروت و شهرت نمی‌انجامد!

جمله‌ی «من زمانی خوشحال خواهم بود که ... »، نوعی طرز تفکر است که باعث ناامیدی و شکست افراد زیادی می‌شود. افرادی که در زندگی‌شان در جستجوی اهداف و خواسته‌هایی زیادی هستند.

بدون شک شما هم در زندگی‌تان خواسته‌ها و اهدافی مثل: ازدواج، بچه، خانه‌ی بزرگ‌تر، ماشین خوب و ... را دنبال می‌کنید. اما وقتی به آنها می‌رسید باز هم احساس می‌کنید خلاء دیگری در زندگی‌تان وجود دارد.

در روانشناسی، این مفهوم را «توهم تمرکز» می‌نامند. توهم تمرکز، یک تعصب شناختی است که در آن، مردم روی یک رویداد مربوط به آینده بیش از حد تاکید می‌کنند. در نتیجه، واقعیت آن رویداد را نادرست پیش‌بینی می‌کنند.

فکر کردن در مورد هدف یا رویایی که در سر داشتید، مثل افسانه می‌ماند، ولی وقتی واقعا به آن هدف یا رویا دست می‌یابید می‌بینید که زیاد هم افسانه نبوده است و برای‌تان عادی به نظر می‌رسد. به این امر، توهم تمرکز می‌گویند.

بسیاری از کارآفرینان مشتاق، از این پدیده‌ی روانشناختی رنج می‌برند. آنها به عنوان کارآفرین، تصویر رویایی و خاصی از زندگی در ذهن‌شان دارند، ولی وقتی به کارآفرین واقعی تبدیل می‌شوند، متوجه می‌شوند که واقعیت آن‌طور که فکر می‌کردند، نیست.

  «قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کارآفرین شوید، از خودتان بپرسید چه چیزی واقعا شما را خوشحال می‌کند؟ لطفا با خودتان روراست باشید!»  

اغلب اوقات این تصویر رویایی از زندگی، در قالب جملات زیر به ذهن خطور می‌کند:

  • من زمانی خوشحال خواهم بود که؛ «یک کسب و کار را شروع کنم».
  • من زمانی خوشحال خواهم بود که؛ « هر سال، 100 هزار دلار از کسب و کار خودم به دست بیاورم».
  • من زمانی خوشحال خواهم بود که؛ «کسب و کارم را بفروشم و میلیونر شوم».
  • من زمانی خوشحال خواهم بود که «...». 

کارآفرین نشوید؛ کارآفرینی همیشه به ثروت و شهرت نمی‌انجامد

یکی از تصاویر رویایی که کارآفرینان در ذهن دارند این است؛ آنها زمانی خوشحال خواهند بود که بعضی ویژگی‌های مرتبط با کارآفرینی مثل انعطاف‌پذیری، ثروت، شهرت و ... را به دست آورند.

ولی وقتی با دقت بیشتری به انعطاف‌پذیری، ثروت و شهرت نگاه ‌کنید، متوجه می‌شوید که کارآفرینی، لزوما بهترین مسیر برای رسیدن به این چیزها نیست.

کارآفرینی برای هر کسی مناسب نیست. اگر باور دارید که برای کارآفرین شدن متولد شده‌اید، این خیلی خوب است اما بدین معنی نیست که دوستان‌تان هم باید کارآفرین شوند.

 اگر می‌خواهید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید، می‌توانید دورکاری انجام دهید. اگر به‌دنبال ثروت هستید می‌توانید با کار کردن در بنگاه معاملات املاک یا سرمایه‌گذاری در بانک نیز پول بیشتری به دست بیاورید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کارآفرین شوید، بهتر است از خودتان بپرسید چه چیزی واقعا شما را خوشحال می‌کند، سعی کنید کاملا با خودتان روراست باشید. زیرا ممکن است تصورات شما فقط توهم تمرکز باشد.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت medium.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com