1  |  15

چگونه استراتژی‌های آمیخته بازاریابی، از سامسونگ برندی محبوب ساخته است؟

چگونه استراتژی‌های آمیخته بازاریابی، از سامسونگ برندی محبوب ساخته است؟

کسب و کار  سامسونگ در سال 1938 آغاز به فعالیت کرد، سامسونگ به طور آهسته و پیوسته تلاش کرد تا فعالیتش را در حوزه هایی مثل خدمات بیمه، خرده فروشی، مخابرات، ساخت و ساز، مبادلات اوراق بهادار و ... توسعه دهد. دیری نپایید که این شرکت وارد عرصه الکترونیک شد و به کسب وکار تلویزیون های دیجیتال و تلفن های هوشمند روی آورد.

اکنون این شرکت به عنوان هفتمین برند معتبر جهان و رقیب اصلی شرکت اپل شناخته شده است.

اغلب سامسونگ را به عنوان یکی از بهترین برندهای جهانی تلفن همراه می شناسند. برندی که همچنان برای تداوم حیاتش تلاش می کند و به دنبال سهم بازار بیشتری در بازار گوشی های تلفن هوشمند است. چیزی که سامسونگ را به رهبر صنعت تبدیل کرده است، استراتژی بازاریابی موفق این شرکت است.

اما استراتژی های بازاریابی سامسونگ چگونه است؟ آمیخته بازاریابی این شرکت چگونه تدوین شده است؟ و چگونه توانسته موثر باشد؟

در ادامه با هم مروری داریم برآمیخته بازاریابی شرکت سامسونگ:

استراتژی «محصول» در آمیخته بازاریابی سامسونگ:

سبد محصولات سامسونگ بسیار متنوع و غنی است. سامسونگ این محصولات را برای ارایه به طیف متنوعی از مشتریان که مورد هدف قرار داده است، تولید می کند.

سبد محصولات سامسونگ شامل:

1.مجموعه تلفن های هوشمند:

  • Galaxy Tab
  • Galaxy pro
  • Galaxy Note, Note 8, Note 7, Note Edge etc
  • Samsung Galaxy S9, S9+, S8, S8+, A6, A6+, J6 و... 

2.تلویزیون و LED

3.یخچال

4.تهویه هوا

5.فرگاز

6.ماشین لباس شویی

7.کامپیوتر

8.لپ تاپ

9.دیسک

10.دوربین

آمیخته بازاریابی 4p سامسونگ

استراتژی «قیمت گذاری» در آمیخته بازاریابی سامسونگ:

با توجه به وجود طیف گسترده ای از محصولات برای ارایه به مشتریان، قیمت گذاری نقش مهمی در آمیخته بازاریابی سامسونگ ایفا می کند. سامسونگ استراتژی های قیمت گذاری متنوعی را استفاده می کند تا با توجه به محصولات مختلفی که ارایه می دهد بتواند بخش های مشتریان متفاوتی را هدف قرار دهد. استراتژی بازاریابی سامسونگ حول قیمت گذاری و مدل های مختلفش تعریف می شود:

استراتژی قیمت گذاری کاهشی:

در استراتژی قیمت گذاری کاهشی، محصولات ابتدا با قیمت بالاتری، قیمت گذاری می شوند. مزیت اصلی استراتژی قیمت گذاری کاهشی این است که کمک می کند، شرکت در ابتدای امر پول بیشتری به دست آورد.

این رویکرد مبتنی بر شناسایی فرصت ها و مواردی است که مشتریان مایل و قادر به پرداخت بیشتر هستند و بتوان مشتریان را با مبالغ بالاتری شارژ کرد.

استراتژی قیمت گذاری کاهشی غالبا برای دریافت کنندگان اولیه محصول تعریف می شود. سامسونگ از این استراتژی برای محصولات پرچم داری که نزدیکی و وابستگی بیشتری با خواست مشتریانش دارد، استفاده می کند.

تلفن های هوشمند سامسونگ در رده بهترین ها قرار دارند و به شدت با رقبایی مثل آیفون به لحاظ سهم بازار و ویژگی ها رقابت می کنند. سامسونگ تلاش می کند، در آغاز با استراتژی قیمت گذاری کاهشی ارزش زیادی به دست آورد و بعد از آن زمانی که رقبا تلاش می کنند وارد بازار شوند، قیمت ها را پایین بیاورد.

استراتژی قیمت گذاری رقابتی:

به غیر از محصولات پرچم دار سامسونگ، گوشی های هوشمند و محصولات دیگری هم وجود دارند که سامسونگ اکنون و بعدها در بازار از آنها رونمایی خواهد کرد.

سامسونگ، جایی که این محصولات باید براساس ارزش برند، ویژگی ها و قیمت با برندهای مطرحی چون LG ، Voltas، Hitachi  و ... رقابت کنند، از قیمت گذاری رقابتی استفاده می کند.

سامسونگ از قیمت گذاری رقابتی برای آن دسته از محصولاتی که قرار است بر مبنای قیمت در بازار رقابت کنند، استفاده می کند. 

  «سامسونگ به عنوان رقیب اصلی شرکت اپل شناخته شده است. چیزی که سامسونگ را به رهبر صنعت تبدیل کرده است، استراتژی بازاریابی موفق این شرکت است.»  

استراتژی«توزیع» در آمیخته بازاریابی سامسونگ:

توزیع نقش بسیار مهمی در آمیخته بازاریابی سامسونگ ایفا می کند. درست مثل دیگر برندهای گوشی های تلفن هوشمند، استراتژی بازاریابی سامسونگ همچنان بازاریابی کانالی را به عنوان رسانه توزیع محصولاتش دنبال می کند.

سامسونگ ارتباط قوی با غول های خرده فروشی از جمله Chroma, Vijay Sales, Reliance digital و... دارد که کار فروش سامسونگ را انجام می دهند. به جز این خرده فروشان، شرکت سامسونگ توزیع کنندگان منحصربه فرد خودش را دارد که تنها محصولات سامسونگ را به فروش می رسانند.

همچنین کانال های تجارت الکترونیک از جمله فیس بوک و آمازون برای فروش محصولات سامسونگ بهینه شده اند. سامسونگ مشارکت انحصاری با این نام های تجاری دارد که به آنها اجازه می دهد با کمترین هزینه به دامنه وسیعی از مشتریان دست یابند.  

استراتژی «ترفیع» در آمیخته بازاریابی سامسونگ:

تبلیغات و ترفیع نقش عمده ای در آگاهی رسانی درباره محصولات جدید سامسونگ ایفا می کند. این شرکت ترکیبی از کانال های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین را برای ارتقای محصولاتش استفاده می کند. سامسونگ برای آگاهی رسانی محصولاتش میان مشتریان از آگهی تبلیغاتی، کانال های اجتماعی و تبلیغات پولی در فضای مجازی بهره می گیرد.

همچنین این شرکت پیشنهادها و برنامه های مختلفی را با شرکای تجاریش به کار می گیرد تا بتواند محصولاتش را از طریق کانال آفلاین به بازار عرضه کند.

برای هر شرکتی ضروری است، استراتژی بازاریابی را اتخاذ کند که بهترین کارکرد را برایش داشته باشد. استراتژیی بازاریابی سامسونگ چیزی است که کمک کرده است تغییرات مثبتی حول کسب وکارش ایجاد شود و به یکی از رهبران بازار در رده گوشی های هوشمند تبدیل شود.

آمیخته بازاریابی شرکت نایک را در لینک های زیر ببینید:

مروری بر آمیخته بازاریابی (4p) شرکت نایک

آمیخته بازاریابی (4p) شرکت نایک در یک نگاه

نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت  heartofcodes.com 

با استفاده از ابزارهای آنلاین «بیزنگار» آمیخته بازاریابی کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com